transalp achterkant verhogen

25 mei 2018 07:57 #1 door downunder
transalp achterkant verhogen werd gestart door downunder
Beste allemaal,
In verband met een beetje verhogen van de achterkant ben ik op zoek naar wat gegevens van dat u vormpje zonder nu de veer te demonteren  :):)), want ja, dan kun je niet rijden en zo snel is dat nieuwe ding ook weer niet gereed. Hobbywerk in de metaalfabriek kun je niet afdwingen ten slotte  :).

Ben vooral op zoek naar de draad maten en spoed van de bevestiging aan de onderkant van de schokbreker en die van het gat in de 2 pootjes. Kan me best voorstellen dat iemand die informatie ergens heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 08:44 #2 door DDW
Beantwoord door DDW in topic transalp achterkant verhogen
Welke motor? Ben voor mijn AT een beugeltje aan het frezen, dus heb daar de maten van.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 09:29 #3 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
Betreft hier de transalp, (zie ook topic titel :))

Maar de veren lijken op het externe potje na, volgens mij aardig op elkaar. Ik heb wel alle overige maten van de U. Kun jij anders eens aangeven wat jouw matenvan het origineel zijn, dan kan ik eens vergelijken. Ik zoek een iets langere versie, 2cm langer. Daarmee verhoog ik de achterkant met 6cm heb ik begrepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 10:13 #4 door DDW
Beantwoord door DDW in topic transalp achterkant verhogen
Zo, moguh. Ik was blijkbaar nog niet zo wakker, de onderste bout is M10, draad aan de ene kant en een gat van 10 aan de andere kant.

De montage van de beugel aan de schokbreker is naar verluidt m14x1,5.
Moet nog even een tapje zoeken........

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 10:25 #5 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
M10 en m14x1.5. top!

Puur uit interesse verder. Foto van jouw freeswerk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 10:59 #6 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
kijk nou, een kant en klare tekening gevonden  8)

taff.planet.ee/Tuuli/amordiots2.pdf

daar wordt gesproken over m14x1.5 en m10x 1.25

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2018 11:19 #7 door DDW
Beantwoord door DDW in topic transalp achterkant verhogen
Goed dat je het zegt, helemaal vergeten dat dat geen normale spoed is die m10x1,25

Mijn freeswerk is momenteel een stuk afgezaagde schroefas waar één vlakke kant aan is gefreesd, heb dus nog wel wat werk.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2018 18:29 #8 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
Heb intussen een stalen blokje 30x30x20 met m14x1.5 getapt zojuist. Moet nog wat bijgeslepen worden en dan komt ie tussen de veerschoteltje en de originele vork met een m14 draadeindje. Volgende week weer verder..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2018 20:06 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic transalp achterkant verhogen
:-\ bijslijpen  is tot op heden niemand gelukt net zoals bij vijlen ook een utopia is


vierkantje rondjes ook niet bestaan en water naar de zee dragen zelden echt opschietal krijg je dan vanzelf de vraag op wie ga je schieten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2018 21:48 #10 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
:))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2018 12:58 #11 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
Ochtendrit gemaakt met de verhoging, werkt perfect, een kleine 6cm hoger. Zijstandaard is al verlengd, alleen de middenbok nog met 2cm. Dan is het nog net op te bokken en geeft enkele cm speling voor of achter. Zonder achterlijk veel moeite te doen of plankje eronder te leggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2018 15:03 #12 door Floris
Beantwoord door Floris in topic transalp achterkant verhogen

Heb intussen een stalen blokje 30x30x20 met m14x1.5 getapt zojuist. Moet nog wat bijgeslepen worden en dan komt ie tussen de veerschoteltje en de originele vork met een m14 draadeindje. Volgende week weer verder..


heb je daar een fotootje van?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2018 15:12 #13 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
Nog geen recente foto na montage maar deze was nog van de bankschroef. Draad zit met loctite vast.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2018 02:49 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp achterkant verhogen

Knap gedaan!  8)


Wat is je verdere idee om de voorkant ook evenveel omhoog te brengen..?  ::)


Bedenk dat als, zoals in dit geval, de achterkant omhoog komt er, zowel statisch als dynamisch, feitelijk meer gewicht naar de voorkant word verplaatst. Op zich kun je opperen: dat geeft dus meer druk, dus meer grip (vóór, dus achter minder). Andersom: je beinvloedt automatisch het gedrag van de negatieve veerweg, in negatieve zin.

Honda's zijn vanuit hun ontwerp doorgaans 'zwaar op de voorkant'. Van huis uit hebben zij meer gewicht op de voorkant. Die opzet heeft voor- en nadelen, afhankelijk van wie je het vraagt. Maar er zijn grenzen.


Nu heb je dat erger gemaakt  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2018 12:13 #15 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
De voorkant komt van een at.  Weet het niet meer zeker maar ik was in de veronderstelling dat die iets langer is dan een transalp vork? Weet het niet meer zeker, de transalp vork heb ik toentertijd in puin gereden. Aangezien ik ook de tank en zadel van een at heb zou ik zo direct niet weten hoe ik kan meten of de boel 'horizontaal' staat. Zo op het oog oogt dit beter, en het rijdt ook erg lekker, en daar gaat het om.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2018 12:29 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic transalp achterkant verhogen

en het rijdt ook erg lekker, en daar gaat het om.


Dát dus  :)

Brom heeft uiteraard gelijk  ;) maar het is allemaal niet zo dramatisch als geschetst word.

Vanuit de fabriek word vwb de rijhoogte een afstelling gekozen, gebaseerd op een rijder met een bepaald gewicht.
Je zou je al af kunnen vragen of die standaard afstelling voor jouw situatie wel de juiste is.

Ga je vervolgens méér of minder gewicht (passagier en/of bagage) op de motor vervoeren dan kun je de rijhoogte herstellen door de instelling op de schokbreker achter (de dubbele wartel).

Hoeveel mensen doen dat nou?  :-\.

In de praktijk valt het overigens allemaal wel mee kwa verandering van de rij-eigenschappen. Er is imho allemaal prima mee te rijden of hij nou wat te hoog of te laag staat of ongelijk. Of ik ben er gewoon erg ongevoelig voor, dat zou ook kunnen  ;)

Voor jouw gevoel rijd de motor prima nu en daar gaat het idd om  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2018 13:05 #17 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
Maar kan iemand bevestigen of ontkrachten dat een at vork korter even lang of langer is dan de transalp vork? Alleen al om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2018 13:12 #18 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic transalp achterkant verhogen
Haynes heeft het als volgt opgeschreven, de absolute lengte staat er niet bij.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2018 13:38 #19 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
Ja die cijfers heb ik inderdaad al eens gezien, maar cijfers over de exacte lengte nooit goed kunnen vinden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2018 23:34 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp achterkant verhogen

Nee oké, ik heb achter een WP-demper van 12 meijer. Dat ding is alle kanten op verstelbaar.

Voorbeeld w.b. demping:

Als ik de rebound te hard zet (snelheid van uitveren te traag), dan zal bij hard remmen de voorkant duiken door de gewichtsverplaatsing naar vóór. Omdat de veer door de harde demping te traag uitveert in verhouding tot de duiksnelheid van de voorvork, is de kans zeer groot dat het achterwiel blokkeert door te weinig druk op het wegdek. Het is gewoon gevaarlijk.

Oké, jullie stervelingen-dempers hebben dat allemaal niet, maar denk niet dat het dan voor jou niet bestaat.


Tuurlijk is lekker rijden waar het om draait. Maar weet ook waarom je lag op je plaat. Want hoeft dus niet. Niet altijd  :D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.219 seconden