transalp achterkant verhogen

23 juli 2018 08:43 #21 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
ow maar Brom, ik twijfel ook niet aan de correctheid van je berichten, uiteraard snap ik dat je invloed uitoefent op het veergedrag.

Hardop denkend. Van invloed is dan ook gewicht en waar je eea vervangt met andere materialen?  Bijvoorbeeld, andere tank, ander dashboard ipv origneel gewei en klokkenspel. Of originele demper vervangen met een pijp van half zoveel gewicht.

Andere vraag die bij me opkomt.. in hoeverre kun je objectief bepalen of je de optimale veergedrag hebt ingesteld? Neem jouw achterveer waar je alles kan instellen. Wanneer kun je met droge ogen zeggen dat je de 'juiste' of 'optimale' instellingen hebt gevonden, anders dan 'je gevoel'? Wanneer kun je stellen dat je met de jouw ingestelde veergedrag beter af bent dan origineel?

Laatste vraag voor de ochtend :). Hoe kun je meten of bepalen dat je motor 'horizontaal' staat. zijn daar meetpunten voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2018 10:21 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp achterkant verhogen

Hoi Downunder,

Wat betreft je dempingsvragen hierboven kun je je beter wenden tot een specialist. Dan heb je gelijk een tweede en professionele opinie. Mijn favo is HK in Tiel, omdat die o.a. WP servicepunt zijn.

Jij spreekt -ik vind wat neerbuigend- over een gevoel. Alsof het tussen de oren zit. Maar een achterwiel wat, in mijn eerder voorbeeld, blokkeert is geen gevoel, dat is een simpel feit. Dat dit wegblijft door de rebound daarna een paar klikken softer zetten, is geen gevoel, maar ook weer een simpel feit. Omdat mij dit was overkomen en HK adviseerde de rebound aan te passen.


Je kunt niet met een waterpas meten wat horizontaal is of zo. Hopenlijk heeft de fabrikant onderzoek gedaan vóór fabricage daarover. Die heeft dan een keuze gemaakt in veerweg en demping, grondspeling enz. enz. Daaruit is voortgevloeid een 'standaard' statische en dynamische doorhang (inzakken van motor, in mm, onder eigen gewicht en daarna met de rijder -incl. mogelijke toevoegingen als bagage- erop. Dit heeft je fabrikant gedaan om een zo goed, of i.i.g. zo veilig mogelijk weggedrag voor jouw motor te zoeken, en heeft daar de gemonteerde onderdelen op afgestemd. Dit hoeft niet per sé de beste keuze te zijn, er kan een economisch aspect hebben meegespeeld in die keuze.

Sleutelwoord is hier dus gewicht. Van de motor zelf dus -inclusief wat jij ermee hebt gedaan- en jouw persoonlijke en zelf toegevoegde gewicht.

Het zijn de waarden van statische en dynamische doorhang die bepalen of de motor in technische zin 'vlak' staat. Als jij met de gewichtsverdeling gaat spelen - door andere onderdelen te monteren of weg te laten, of bagage te laden of een duo mee te nemen, dan veranderen die 2 waarden. Door ze te corrigeren naar de nieuwe situatie kun je de 'vlakke status' weer behalen. of i.i.g. zo goed mogelijk te benaderen. Als jij aan de geometrie van het ontwerp van de motor gaat sleutelen ("ik doe een AT achterbrug in mijn Alp") weet dan wat er verandert t.o.v. origineel (bijv. hoogte?) en pas dat aan de voorkant ook zo goed mogelijk daaraan aan.

De statische en dynamische doorhang zijn bepalend voor het weggedrag en die hoor je -ja Horse- aan de steeds wisselende omstandigheden als rijden met een duo, of monteren van bagage op vakantie, te corrigeren om de meest ideale of zeker veilig weggedrag te verzekeren.


Je kunt achterop de file hard in je ankers moeten. Als dan je achterwiel blokkeert en je rijdt je motor in puin achterop een Fiat, kun jij alleen maar zeggen: jammer van die motor, hij reed zó lekker  ???


Informeer jezelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2018 10:50 #23 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
Hoi Brom. Mijn bericht was zeker niet neerbuigend bedoeld, spijtig als het zo is overgekomen. Ik was puur aan het denken gezet door de discussie en probeer te begrijpen hoe eea objectief te meten is. Buiten de ervaring dat het achterwiel blokkeert en je aan de instellingen van de veer draait. Mijn vraag daarbij blijft dat je dan nog steeds op je gevoel (en dat hoeft niet per se tussen de oren te zitten denk ik) (of advies) afgaat? Ook dit bericht is niet negatief bedoeld mocht ik me ergens verkeerd uitdrukken :).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2018 11:28 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic transalp achterkant verhogen

No worries  :)


Moraal van het verhaal is meer: probeer te begrijpen wat er nu is en waarom het zo is bedacht. Informeer jezelf bij specialisten, ter bevestiging, als een feedback op je eigen kennis. En probeer dat ook met wat je verandert. Er kan namelijk ongewild of onvoorzien iets mee veranderen, waarvan de uitkomst pas in bepaalde omstandigheden zichtbaar wordt.

Bijvoorbeeld, vlak achter een Fiat  ;D


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2018 13:05 - 23 juli 2018 18:42 #25 door downunder
Beantwoord door downunder in topic transalp achterkant verhogen
Ik heb al eens een bwm van dichtbij mogen bekijken, niet voor herhaling vatbaar :P

Zal me eens verder verdiepen in het verhaal en een toekomstig bezoek aan een veringspecialist kan ik niet uitsluiten. Eerst maar eens de centen verder verzamelen :)

Ik las zojuist op transalp.de dat de rd04 poten 55mm langer zijn dan de transalp poten. Zit ik er nog niet heel ver naast met de verhoging van de achterkant :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 aug 2019 16:11 #26 door Quint
Beantwoord door Quint in topic transalp achterkant verhogen

downunder schreef : Nog geen recente foto na montage maar deze was nog van de bankschroef. Draad zit met loctite vast.


Even een oud topic misbruiken. Wil ook gaan verhogen namelijk. Maar heb je het draadeind van de schokbreker zelf niet verlengd? Dus originele moer er af, u profieltje er af, diy blok er op en het u profiel er weer erop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden