Hoi Downunder,
Wat betreft je dempingsvragen hierboven kun je je beter wenden tot een specialist. Dan heb je gelijk een tweede en professionele opinie. Mijn favo is HK in Tiel, omdat die o.a. WP servicepunt zijn.
Jij spreekt -ik vind wat neerbuigend- over een gevoel. Alsof het tussen de oren zit. Maar een achterwiel wat, in mijn eerder voorbeeld, blokkeert is geen gevoel, dat is een simpel feit. Dat dit wegblijft door de rebound daarna een paar klikken softer zetten, is geen gevoel, maar ook weer een simpel feit. Omdat mij dit was overkomen en HK adviseerde de rebound aan te passen.
Je kunt niet met een waterpas meten wat horizontaal is of zo. Hopenlijk heeft de fabrikant onderzoek gedaan vóór fabricage daarover. Die heeft dan een keuze gemaakt in veerweg en demping, grondspeling enz. enz. Daaruit is voortgevloeid een 'standaard' statische en dynamische doorhang (inzakken van motor, in mm, onder eigen gewicht en daarna met de rijder -incl. mogelijke toevoegingen als bagage- erop. Dit heeft je fabrikant gedaan om een zo goed, of i.i.g. zo veilig mogelijk weggedrag voor jouw motor te zoeken, en heeft daar de gemonteerde onderdelen op afgestemd. Dit hoeft niet per sé de beste keuze te zijn, er kan een economisch aspect hebben meegespeeld in die keuze.
Sleutelwoord is hier dus gewicht. Van de motor zelf dus -inclusief wat jij ermee hebt gedaan- en jouw persoonlijke en zelf toegevoegde gewicht.
Het zijn de waarden van statische en dynamische doorhang die bepalen of de motor in technische zin 'vlak' staat. Als jij met de gewichtsverdeling gaat spelen - door andere onderdelen te monteren of weg te laten, of bagage te laden of een duo mee te nemen, dan veranderen die 2 waarden. Door ze te corrigeren naar de nieuwe situatie kun je de 'vlakke status' weer behalen. of i.i.g. zo goed mogelijk te benaderen. Als jij aan de geometrie van het ontwerp van de motor gaat sleutelen ("ik doe een AT achterbrug in mijn Alp") weet dan wat er verandert t.o.v. origineel (bijv. hoogte?) en pas dat aan de voorkant ook zo goed mogelijk daaraan aan.
De statische en dynamische doorhang zijn bepalend voor het weggedrag en die hoor je -ja Horse- aan de steeds wisselende omstandigheden als rijden met een duo, of monteren van bagage op vakantie, te corrigeren om de meest ideale of zeker veilig weggedrag te verzekeren.
Je kunt achterop de file hard in je ankers moeten. Als dan je achterwiel blokkeert en je rijdt je motor in puin achterop een Fiat, kun jij alleen maar zeggen: jammer van die motor, hij reed zó lekker ???
Informeer jezelf.