Vervanging ketting

23 aug 2009 21:50 #1 door Martijn
Vervanging ketting werd gestart door Martijn
Ik heb een vraag hoelang gaat een ketting mee?

die van mij zit ernu 23000 km op maar het markeerpunt op het frame van vervanging van de ketting is nog niet bereikt.

BMW r1200 GS Adventure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2009 23:44 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Vervanging ketting
hallo martijn,

je kunt dit nooit op voorhand vertellen

er zijn die ca 40.000 mee gaan maar ook die slechts 8.000 km er mee reden
juiste spanning en goed onderhoud (reinigen en smeren) bepalen veel

lekker verder rijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2009 22:15 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Vervanging ketting
Dat markeerpunt is naar mijn inziens een grote leugen:  andere kettingwielverhoudingen resulteren soms in een ketting die ineens veel meer gesteld kan worden, of juist minder.

Je kunt beter met 1 vinger de ketting onder spanning zetten en kijken of je de ketting vervolgens aan de achterkant van het achterste kettingwiel " van het wiel kan trekken"  (richting achteren dus).

Ook kun je met het achterwiel vrij van de grond eens je wiel rustig ronddraaien en kijken of de kettingspeling veel " verschilt": als sommige punten veel losser of strakker zitten dan anderen is de ketting ook aan zijn einde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 02:37 - 26 aug 2009 02:43 #4 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Vervanging ketting
Mijn "nieuwe" Tsubaki O-ring ketting heeft er nu ongeveer 12000 km opzitten, maar voor mijn gevoel begint hij al behoorlijk wat mankementen te vertonen. Ik heb o.a. gezien dat de tanden op de tandwielen (die tegelijkertijd met de ketting zijn vervangen destijds) ook al flink in beginnen te slijten. Dit veroorzaakt o.a. dat als de ketting wat droger is, hij bij elke omwenteling een flinke tik ergens tegenaan geeft binnen het voortandwielhuis, en dit gebeurt alleen als ik in de 1e en 2e versnelling optrek (bij hogere snelheden verdwijnt die tik). ik vermoed dat 1 of 2 bussen van de kettingschakels zich OP de tanden neerzetten en er daarna met enig geweld tussenschieten.Als ik de ketting weer inspuit met vers vet, is die tik weer helemaal weg.

Toegegeven, ik ben af en toe een krasse offroad-rijder, waardoor hij sneller slijt met al dat zand en zooi wat er tussen komt. Maar in de meeste gevallen spuit ik de ketting goed schoon en spuit ik hem opnieuw in met kettingvet als ik ben wezen crossen. ik denk dat maximaal 3% van de kilometers die ik afleg off-road is met zand etc. De tijd dat de ketting echt aan hevige slijtage onderhevig is, is beperkt tot het crossen zelf en de heen en terugrit. Derhalve vind ik zelf dat ketting vrij snel aan het slijten is, gezien de omstandigheden. Of heb ik het nu zo verkeerd?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 21:51 #5 door lonely wolf
Beantwoord door lonely wolf in topic Vervanging ketting
17000 op de weg en ofroad gebruik weinig smeren.
tandtjes staan mooi naar voren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 22:38 #6 door brings
Beantwoord door brings in topic Vervanging ketting
Die van mij zit er nu 19.000 op. Winter en zomer. 1 x gespannen, nooit gesmeerd.
Wel scott oiler, had er eerst twijfels over, zweer er nu bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 13:52 #7 door Jan-Willem
Beantwoord door Jan-Willem in topic Vervanging ketting
Hoi Martijn,

Ik heb de mijne bij 20.000 km vervangen, kon nog wel gesteld worden, maar was gewoon op. smeer de ketting wel regelmatig elke 500- 1000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2010 22:15 #8 door Elie
Beantwoord door Elie in topic Vervanging ketting
Ik heb nu 23000km met mijn RK ketting en op het strakste punt heb ik 3.5cm speling en op het losse deel heb ik bijna 10cm. Dit resulteert in zeer bokkerig rijgedrag + dat ik gezien het dat de ketting al moet gehaperd hebben aan de as van mijn schakelpedaal. Ik smeerde hem altijd als de rolletjes niet meer mooi mat waren v/h vet. Mijn DID komt normaal zoaterdag aan, kostprijs 126.95€.

Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2010 23:01 #9 door Erik
Beantwoord door Erik in topic Vervanging ketting

Maar in de meeste gevallen spuit ik de ketting goed schoon en spuit ik hem opnieuw in met kettingvet als ik ben wezen crossen.


Ik neem aan dat je je ketting niet met een hogedruk spuit afspuit..?
In dat geval spuit je gegarandeerd water tussen de afdichtingen van de ketting en is het inderdaad heel snel gebeurt met de levensduur. Daar is zelfs een Tsubaki niet tegen bestand  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden