Koelvloeistof reservoir: hoe zie je de kleur en het niveau?

15 juni 2018 22:20 - 15 juni 2018 22:24 #1 door SylAlp
Als ik het koelvloeistofreservoir van m'n TA 650 bekijk, zie ik de kleur van de vloeistof niet (blauw of groen zou die volgens m'n garagehouder moeten zijn), ook niet als ik er met een zaklamp op schijn. Ik zie de steepjes van max en low maar hoe kan ik die vloeistof in het witte reservoir zien? Ik zie dus niet of de vloeistof groen of blauw is en heb geen idee wat ik bij zou moeten vullen en of ik überhaupt bij zou moeten vullen, want ik kan de vloeistof niet zien. Hopelijk betekent dat niet dat hij helemaal leeg is...
Wie kan me een goed advies geven (ik wil niet meteen weer naar de garage.... beetje trots zullen we maar zeggen, en helaas dus ook onkunde). Groetjes SylAlp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2018 22:33 #2 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Koelvloeistof reservoir: hoe zie je de kleur en het niveau?
Zit er überhaupt wel wat in? Ik kijk gewoon door het vaatje heen, en volgens mij staan er 2 streepjes, low en high oid. Ik heb er gekleurde blauwe koelvloeistof inzitten, die zie je je gewoon.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2018 22:38 - 15 juni 2018 22:46 #3 door SylAlp
Nou Chris, dat vraag ik me misschien ook wel af. Ik belde deze week de garagehouder/verkoper en die vertelde me dat ik de kleur moest bekijken. Ik heb de TA sinds oktober en heb er nu ruim 5000 km mee gereden, volgens de garagehouder kon het niveau nog lang niet te laag zijn maar ik kan het helaas niet zien...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2018 22:53 #4 door Trigger
Rietje pakken, dopje eraf draaien, rietje erin steken, vinger erop houden en eruit halen. Even op een stukje keukenpapier druppen voor de kleur. Hopelijk is je rietje lang genoeg :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2018 23:00 #5 door kees
Het expansievat is zeker niet transparant, maar als die nog in goede staat is kun je -door de gekleurde vloeistof- wel degelijk door de wand het niveau zien.

Probleem is meer dat, als het vat ouder wordt (zeg 15 jaar of meer) de kleurstof het plastic binnendringt dan is het onmogelijk het juiste niveau te zien als dat bijv. ietsje lager staat.

Je kunt sowieso de dop eraf draaien en in het vatje kijken. Je moet dan vloeistof kunnen zien uiteraard. Alleen is op die manier slecht vast te stellen hoe hoog het nou precies staat.

Bij een AT 750 kijk je van achter via een opening in de zadel zijkap om het niveau te controleren, maar mijn vat is inmiddels blauw verkleurd. Het vat zit rechts, dus ik moet de zijkap eraf halen en mijn motor wat die kant op kantelen om de beweging door de wand heen te kunnen zien.

Maar, normaal moet je de koelvloeistof door de wand van het expansievat heen kunnen zien. Zo niet, zit er te weinig of zelfs niks in.


Eigenlijk ben ik dus aan een nieuw expansievat toe  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2018 23:16 - 15 juni 2018 23:31 #6 door SylAlp
Er zit wat in, hoeveel, dat weet ik niet.
Trigger, ik heb het opgezogen met een slangetje (ja, dat was vies maar vooruit, proost) en Brombeer, de TA is uit 2000, misschien is daardoor de kleur niet te zien (en of de vloeistof blauw of groen is.... ik denk groen maar of dat echt zo is... ). Ik moest best wel diep gaan met het slangetje dus misschien zit er te weinig in...
Dank jullie wel!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 00:37 #7 door kees

Als ik dat zo zie heb jij daar water in zitten. Koelvloeistof is duidelijk blauw, groen, roze of wat dan ook gekleurd. Op jouw schoteltje ligt iets wat transparant is.

Omdat jouw koelmiddel kleurloos is, zie je ook niet makkelijk niveau in het expansievat.


Het hoort er ongeveer zó uit te zien..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 10:16 #8 door SylAlp
Water, Brombeer? Dat zou niet best zijn, '50% distilled water en 50% corrosion inhibited ethylene glycol anti-freeze is needed' lees ik in het Haynes manuel. Dan moet ik trots maar even aan de kant zetten en teruggaan naar de garage want jouw vloeistof heeft een duidelijke kleur (roze) maar die op de foto's in het manuel in feite ook. Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 11:37 #9 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Koelvloeistof reservoir: hoe zie je de kleur en het niveau?
Ik denk dat de foto slechts ter illustratie is om te laten zien dat je de (gekleurde) koelvloeistof in (of door) het expansievat kan zien. De foto lijkt mij van een auto, ik neem zelf altijd groene koelvloeistof, die zie je goed, ook als er ergens een lek(je) in je systeem mocht zijn.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 11:50 #10 door Waffie
:)
koelvloeistof hoeft niet beslist gekleurd te zijn.
je hebt ook blank G 12 +
aan kleur kun je dus niet alles beoordelen,


neemt niet weg dat je normaal gesproken deze verwisseld eens in de 2 jaar en een long life eens in de 4 jaar

het zijn de kosten niet (2 liter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 12:37 - 16 juni 2018 13:50 #11 door kees

De Glycol in koelvloeistof is zeer giftig en potentieel dodelijk, dus NOOIT meer met een rietje in je mond brengen.


Die foto was i.d.d. een web-pic ter illustratie, maar dat maakt helemaal niet uit, auto of moto of vrachtwagen.

Mooi verhaal van Waffie en het klopt ook, maar vraag maar aan je garagist of hij gewoon gekleurde kvs van het juiste type voor je motor (of auto) wil gebruiken. Want je ziet wat de gevolgen zijn, verwarring, vragen etc. Met gekleurde kvs kijk je gewoon naar je expansievat en weet je meteen waar je staat.

Hierbij mijn eigen AT-expansievatje, hoe makkelijk!  :)

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 16:25 #12 door Petrus64

De Glycol in koelvloeistof is zeer giftig en potentieel dodelijk, dus NOOIT meer met een rietje in je mond brengen.


Gelukkig hoeft dat ook niet, zoals Trigger al aangeeft, rietje erin steken en dan vinger op de top van het rietje, creëert vacuum en voila. :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 19:53 #13 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Koelvloeistof reservoir: hoe zie je de kleur en het niveau?
En die van mij, de streepjes en niveau is goed te zien.

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2018 23:39 #14 door SylAlp
Vanochtend ben ik toch met de TA naar de garagehouder gereden.
Hij heeft er wat blauwe vloeistof bij gedaan (hij had alleen blauw en geen groen) en ik heb de vloeistof beslist niet doorgeslikt alleen per ongeluk geproefd.
Toch.... ook nu zie ik het niveau niet, hij wel zei hij (?!) maar m'n gemoed is wel wat meer gerustgesteld. Hij vond het overigens echt onzin dat ik een liter wilde kopen. Dat zou de TA zeker niet nodig hebben met de weinige kilometers die ik rij. Tja.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2018 00:31 #15 door kees

Mja, als het echt zo gegaan is als jij zegt, gaan mijn haren van overeind staan. Echt.

Maar goed, als hij 200cc gekleurd erbij gegooid heeft om het niveau in het expansievat af te vullen, dat vermengd zich tijdens rijden met de rest en dan is het daarna nog steeds transparant, lijkt mij..

Weet je nog wanneer het vervangen is? Zoals Waffie zegt, volgens onderhoudsboekje iedere 2 jaar. Doe je goeie gevoel een plezier en laat het anders nu even doen met een kleurtje, of in ieder geval bij de volgende gelegenheid wel.


Even voor de goede orde, normaal gesproken heeft kvs een kleur zodat je het niveau in het expansievat van buiten af kunt zien. Ze doen dit omdat bij controle de vloeistof wel eens warm kan zijn (na een rit) en dan staat het vat onder druk. Als je dan te snel de dop los zou draaien om er in te kijken, zou je je kunnen branden eraan. Omdat de fabrikant, om voor de hand liggende redenen, de gebruiker liever niet zelf laat differentieren (wanneer wel veilig dop er af en wanneer niet) heeft hij die kleur voor je bedacht. Van een afstandje kijken levert geen risico op.


Anyways, voor motoren is het meestal gewoon groen of blauw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2018 11:59 #16 door PimW

Dat zou de TA zeker niet nodig hebben met de weinige kilometers die ik rij.


Wat maakt het nou uit hoeveel kms je rijd. Moet toch gewoon juiste en voldoende koelvloeistof in zitten? ???  ::)

Aantal kms verandert niets aan het onderhoud, de meeste checks zijn voorgeschreven per aantal kms of aantal maanden. Welke maar het eerste langs komt.
Sommige vloeistoffen (allemaal eigenlijk) verouderen met gebruik maar ook met tijd. Dan kun je bij heel zwaar gebruik (hoge last en temperatuur bijvoorbeeld) kiezen om VAKER te vervangen/controleren, maar minder ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2018 12:24 #17 door Petrus64

Hij vond het overigens echt onzin dat ik een liter wilde kopen. Dat zou de TA zeker niet nodig hebben met de weinige kilometers die ik rij.


Oh!.... :o.... daar gaan mij ook de haren recht van overeind staan..... (sarcasme mode aan) dus de olie hoeft ook niet op peil te zijn want je rijd toch niet genoeg kilometers(sarcasme mode uit)

Gelijk een andere garage zoeken lijkt mij, Waffie zit redelijk in de buurt volgens mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2018 14:44 - 17 juni 2018 14:52 #18 door SylAlp
Tja, ik ga weer naar Ad en Jaqueline, voor de grote beurt die ik in juli toch wil laten doen, daar heb ik onderhand ook meer vertrouwen. want in augustus ga ik weer veel (voor mijn doen dan) kilometers maken.
Zoiets niet extreem gecompliceerds als koelvloeistof zou ik toch echt zelf moeten kunnen doen.
Brombeer, het is gegaan zoals ik schetste. Ik zal die vloeistof binnenkort laten vervangen. Dat vraag ik aan Ad. De koelvloeistof was verleden jaar in ieder geval niet vervangen, dat is me verteld. En dan vraag ik mooi zichtbaar blauw zodat ik het goed kan blijven zien (en controleren).
Bedankt allemaal voor jullie meningen en adviezen, mooi dat ik hier wordt geholpen om steeds meer van m'n motor te leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.110 seconden