hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)

26 aug 2009 10:35 #1 door wouterrrrr
Heren,

Ben druk bezig mijn eerste transalp wat nodig onderhoud te geven. Heb deze nu een week of 6. De eerste weken hoorde ik geen 'gekraak' van onder het zadel uit komen wanneer de vering ingedrukt werd. Nu wel dus.
Na wat onderzoek vond ik tussen de aangekoekte modder twee vetnippels. Deze zitten onder de achterveer en smeren twee 'beweegbare assen'.
Tot mijn verbazing heb ik geen vetnippels gevonden om de achterbrug te smeren.

Om mijn speurtocht compleet te maken zou ik graag willen weten hoeveel vetnippels een transalp heeft en waar deze ongeveer zitten.

Ben over drie dagen weer terug, kan dan pas op eventuele reacties reageren.

Verder onderhoud dat ik reeds gedaan heb:
oile + filter, luchtfilter en bougies vervangen. Kleppen stellen lijkt me een hele klus (Vooral het graven naar de klepdeksels!) en daar wacht ik nog even mee. 
Duct house voorzien van nieuwe kit en fatsoenlijk aangesloten (zoog ongefilterde lucht naar binnen bij een carb en een carb zat niet goed in het inlaatrubber).
De motor loopt nu als een raketje  8)
Natuurlijk ook alle kabels gesmeerd en de choke onder handen genomen.
Ook de olie in de voorvork vernieuwd. Uit de vork kwam een lichtgrijze drap. Volgens de motorboer uit mijn dorp zat er water bij de oude olie en dat verklaarde de grijze kleur. Vervangen blijkt soms toch nodig te zijn..... ;)

mocht er iemand nog tips voor mij hebben qua normaal onderhoud dat ik nog niet genoemd heb dan hoor ik die graag. Vooral specifieke transalp tips zijn welkom omdat ik nog niet eerder een transalp heb gehad. Voorheen meestal oudere motoren uit de jaren 70. Een motor met elektronische ontsteking en starten met een knopje is een ongekende luxe  ;D

Groeten Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 14:25 - 26 aug 2009 21:02 #2 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)
ik neem aan dat je met beweegbare assen de pro link bedoelt?

Bij oudere motorfietsen zitten hier inderdaad vetnipels die gesmeerd moeten worden. bij de XL600V-H en J modellen zijn dit er inderdaad 2 (volgens Hayes MM). nieuwere modellen hebben deze nippels niet. zal wel mee te maken hebben dat niemand ze ooit gebruikte en het twee euro scheelde in de productie :(.

op deze site vind je mooie vetten (en facet brandstofpompen voor AT's). ik *denk* dat je Aeroshell grease 7 en 33 of Mobil grease 28 kunt gebruiken. Absolute overkill natuurlijk, maar waarschijnlijk even duur als de vetten van Honda zelf. Ik raad aan om via de Honda dealer een MIL nummer te bemachtigen (gelinkt aan dat nummer staan op internet de minimale specificaties van de vloeistof) en kijken of je een vet van Mobil of Aeroshell kunt uitzoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 20:56 - 26 aug 2009 20:59 #3 door Arjan H
Beantwoord door Arjan H in topic hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)
Als die assen kraken is het meer dan waarschijnlijk dat de lagers al stuk zijn. Er zitten naaldlagers en busjes in. Als je het goed wilt doen haal je dat ieder jaar (of twee jaar) even los en vet je het in, dan gaan die lagers nooit stuk. Het is niet moeilijk maar je bent er wel even mee bezig. Handig om te combineren met het omleggen van een nieuwe ketting of achterband.
Je kunt er hele dure vetten voor kopen - ik weet niet zeker of dat nodig is. Ik gebruik altijd lithiumvet en heb daar nooit problemen mee gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2009 22:52 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)
de eerste modellen 87/88  hadden in de achterbrug naaldlagers die los in de kooi lagen en de lagers van de prolink waren uitgevoerd in  brons waarvan er 1 voorzien was van een smeernippel

de naaldlagers in de achterbrug kon je alleen bereiken door demontage waarbij je goed moets opletten niet teveel naalden kwijt te raken

goed in het vet drukken hield ze op hun plaats bij montage

de prolink was een ander verhaal want door de geringe beweging en  een volledig drukvlak was dit het beste lager concept wat je wensen kon
echter door verwaarlosing kon de bout  vast roesten met de bus en dus de beweging ging plaats vinden op de bout in het oog van de prolink bevestiging

waarbij na tijd dit oog uit ging lopen (dit was het gekraak)
dit is goed te zien als je het achterwiel van de grond plaatst en het achterwiel een kleine beetje op en neer beweegt

echter  het komt ook voor dat door gebrekkige smering de bus zelf ging roesten en zo vast gin zitten in het brons

dit alles maakt uiteindelijk alles onbruikbaar

reparatie kan maar dan is er draaiwerk voor nodig en bijv nieuw passend lagerwerk op maat

bedenk dat inmiddels niet alle delen meer leverbaar zijn

naaldlagers drukken op een zeer klein oppervlak  en in de prolink maken ze zo weinig beweging dat de bussen die erin bewegen het zwaar hebben
controle en smering is dus erg belangrijk

als smeer vet is lithium ep ruim voldoende
molydeen vet mag ook al is het alleen al om de grotere druk bestendiheid en mogelijke nood smering

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2009 13:44 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)
Dus wat zijn de risico's die je loopt wanneer je de pro-link uit elkaar haalt nou precies? Als ik het goed begrijp valt een kapotte pro-link bij een clubmotor dus niet meer te "reviseren" met originele bussen ringen en vetten? waar haalt een leek dit materiaal vandaan?  jou? en hoeveel kost dit ongeveer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 15:26 #6 door wouterrrrr
Beantwoord door wouterrrrr in topic hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)
Ik heb afgelopen zaterdag een nieuwe tube lithium-vet (overlegd met de verkoper) gehaald en dit door de twee nippels geperst van de pro link. Testritje gemaakt. Overige schanierpunten gedouched met kruipolie maar er lijkt geen verbetering in te zitten, gekraak blijft aanwezig.

Ad: Ik heb het wiel op en neer bewogen, zie nergens een schroef bewegen die vastgeroest zou kunnen zitten. Merk ook geen speling wanneer ik het achterwiel van links naar rechts beweeg (Motor staat natuurlijk op de middenbok).

Op dit moment weet ik het even niet meer. Volgende week ga ik even bij de honda-dealer langs en ben benieuwd naar zijn visie op het geheel.

Heb nog nooit een pro-link uit elkaar gehaald. Vroeg mij al af of de achterveer niet onder spanning staat en zodoende moeilijk te demonteren, en nog moeilijker te monteren valt. Kan iemand mij daar al vast wat duidelijkheid over geven?

Ik houdt jullie op de hoogte.

Groeten WOuter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2009 08:36 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)

Ik heb afgelopen zaterdag een nieuwe tube lithium-vet (overlegd met de verkoper) gehaald en dit door de twee nippels geperst van de pro link. Testritje gemaakt. Overige schanierpunten gedouched met kruipolie maar er lijkt geen verbetering in te zitten, gekraak blijft aanwezig.

Ad: Ik heb het wiel op en neer bewogen, zie nergens een schroef bewegen die vastgeroest zou kunnen zitten. Merk ook geen speling wanneer ik het achterwiel van links naar rechts beweeg (Motor staat natuurlijk op de middenbok).

Op dit moment weet ik het even niet meer. Volgende week ga ik even bij de honda-dealer langs en ben benieuwd naar zijn visie op het geheel.

Heb nog nooit een pro-link uit elkaar gehaald. Vroeg mij al af of de achterveer niet onder spanning staat en zodoende moeilijk te demonteren, en nog moeilijker te monteren valt. Kan iemand mij daar al vast wat duidelijkheid over geven?

Ik houdt jullie op de hoogte.

Groeten WOuter


het deel waar de dus de drie bouten door hee gaan kun je zonder grotte moeilijkheden even verwijderen

je zult het achterwiel iets moeten op tillen om er de bouten er uit te kunnen nemen

je bent ook welkom. in sprundel

(kost je minder)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2009 19:15 #8 door wouterrrrr
Beantwoord door wouterrrrr in topic hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)
Zonder dat ik nog wat aan de motor gedaan heb (behalve er op rijden) is het gekraak verandert in gepiep. Het smeren was dus hard nodig.

De dealer liet weten dat het bovenste schroefoog v/d achtervering soms voor gepiep/ gekraak zorgt.
Deze schroef heb ik ook wat gesmeerd.

Ik ga de diverse schanierpunten maar eens een keer onder handen nemen.

Bedankt voor het meedenken.
Groeten Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2009 08:46 #9 door wouterrrrr
Beantwoord door wouterrrrr in topic hoeveel vetnippels heeft een transalp (model 1987)
Gisteren een automonteur even laten luisteren naar de geluiden. Het leek er op dat de geluiden veroorzaakt worden door de schokdemper. Hij vond dat de glimmende cylinder van de demper er vies uit zag en ontdekte dat de stofring doormidden was. De ring zit er nog wel op maar sluit helemaal niet meer af. Volgens de monteur zou dit een veroorzaker kunnen zijn van de geluiden. Hij adviseerde mij om bij wijze van expiriment de glimmende cylinder in te spuiten met wd-40. Dat ga ik vandaag even doen. Moet eerst een nieuwe spuitbus kopen.

gr wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden