Er zijn zoveel mogelijkheden. En daar hangen ook prijskaartjes (en soms hoofdbrekens) aan.
De veren dragen jou en je motor. Er is een minimum doorhang (inzakken in de veren) nodig onder je eigen motorgewicht (static sag) en een maximum, met jou erop (dynamic sag). Alles wat buiten die 2 waarden valt, zal het gedrag negatief beinvloeden.
Er moet dus een bepaalde sterkte veer voor vóór en achter worden vastgesteld. Die keuze hangt af van wat de hoofdmoot is van hoe jij die vering wilt gaan belasten. Nadeel daarvan is dat jij bij gebruik buiten dat hoofddoel, jij je altijd aan zal moeten passen. Want een algemeen ideaal bestaat niet. Tenzij je alles wilt kunnen doen, maar niks helemaal goed. Het draait dus altijd uit op een compromis, met de nadruk misschien op wat jij het het liefste doet.
Als je die veersterkte voor jezelf hebt LATEN vaststellen, is het er een keuze van het type en de hoeveelheid olie om die vering veilig onder controle te krijgen.
Het is zinloos om met reeds gemonteerde slappe of juist stugge veren te proberen d.m.v. de olie het gedrag te beinvloeden. Het is andersom: je kiest de juiste veer en met de olie kun je het gedrag tunen. Neem contact op met een specialist. Het is nooit goedkoop. Maar met een 'Hypepro voor Transalp 600' zul je nooit weten wat er mogelijk is. Je merkt enkel 'verbetering'.
Hoe meer jouw motor 'kan', hoe meer jij kunt groeien