Help ! pech onderweg. TA start niet meer

11 juli 2018 11:36 - 11 juli 2018 13:04 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer

(..) Bij het meten geeft hij niet een constant getal, de spanning loopt op en en terug (..) en dat dan constant.


Als ik het nou zó lees zoals hierboven, wat is dan van toepassing?

De spanning fluctueert wel bij verschillende toerentallen en dat is normaal, omdat bij hogere toerentallen de dynamo meer stroom en spanning genereert en de SR zich daaraan aanpast om het onder controle te houden. MAAR, bij een constant toerental moet de spanning van dat moment óók vrijwel gelijk blijven.

Accu's gaan in het algemeen kapot door ouderdom of omdat een voorliggend onderdeel defect raakt (bijv. de SR). Weet dus zeker dat je weet wat je meet.


Je kunt de laadspanning ook even meten in de ACV-stand (wisselspanning).


Brom


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2018 19:02 #22 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Als ik het zo terug lees inderdaad wat verwarrend... 8)

De spanningswisselingen stoppen niet, het blijft op en neer gaan. De laadspanning blijft geen enkel moment constant

bij stationair (1000 rpm) loopt de spanning van ongeveer 14,00 V op naar ongeveer 14,40 V en direct weer terug, en weer op, en weer terug, en weer op en weer terug, Etc. Eén keer op en neer duurt ongeveer een seconde (zo snel dat het moeilijk te meten is)

bij 5000 rpm is het precies hetzelfde, behalve dat dan de spanning wisselt tussen 13.40 V en 13.60 V.

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2018 19:21 #23 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Hmmmm. Probeer eens een andere voltmeter.
Lijkt mij een mogelijke oorzaak

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2018 19:50 #24 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
En zijn alle verbruikers uit?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2018 21:18 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer

Het kan zijn dat de batterij van je voltmeter te ver leeg is. Ze kunnen dan raar doen.

Meet hem in ieder geval ook zeker in de ACV-stand!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2018 23:35 #26 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
VAC ben ik vergeten helaas,

Met alle verbruikers uit is het als volgt
1000 toeren - constante laadspanning 13,4 a 13,6 V (schommelt nauwelijks)
5000 toeren - schommelingen tussen 10,4 en 14 V (Veel schommelingen)

Ik vind het vreemd, misschien toch een probleem met de methode van meten
(batterij van de meter is wel net nieuw)
Maar op de inspetiedag was er ook iets geconstateerd aan de accu en laadspanning, maar ik weet niet wat

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2018 00:26 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer

Je waarden lijken nog niet helemaal te kloppen. Je kunt er op zich niet veel verkeerd aan doen hoor. Maar,

Het stationair van je Alp moet bij warme motor rond de 1300 rpm staan. Bij 1000 toeren genereert de dynamo eigenlijk te weinig vermogen en spanning voor een realistische meting.

Daarnaast, altijd de laadspanning meten, over de polen, met het dimlicht ingeschakeld. Dit omdat het een standaard verbruiker is die verplicht aan staat en vermogen trekt (plm. 4A) en daarmee de spanning continue negatief beinvloedt.


Je zegt je accu is nieuw en opgeladen, en de batterij van je voltmeter is ook vernieuwd.

Er kunnen nog 2 dingen zijn: dynamo defect of regelaar defect. Het is eenvoudig de dynamo vast te stellen. De motor hoeft niet te draaien. Zet je multimeter in weerstand (Ohm). Trek de stekker met de 3 gele draden tussen motorblok en SR los. Je meet in de stekker die van de motor komt.

Als je de drie gele draden A, B en C zou noemen, meet dan met de meetpennen tussen A-B, A-C en B-C (je meet dan elk van de 3 spoelen in de dynamo door). Alle drie de metingen moeten liggen tussen 0,1 en 1,0 Ohm.

Als deze meting binnen de waarden valt, moet je misschien de SR verdenken. De makkelijkste test is een regelaar lenen ergens (vriend/dealer?) waarvan bekend is dat deze in orde is. Omdat je dan direkt resultaat af kunt lezen. Het heeft geen zin een onderdeel nieuw aan te schaffen als nog niet is vastgesteld of hij nog goed werkt of niet.

Anders even oproepje plaatsen hier  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2018 18:48 #28 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Het heeft even stil gelegen, maar opnieuw maar weer eens gaan meten:

Stationnair heb ik nu afgesteld op 1300. Loopt veel rustiger bij een stoplicht enzo.
Motor lekker warm gereden zoadt hij in z'n vrij makkelijker een tijdje 5000 rpm aankan

Deze keer heb ik de meter lekker stabiel op de grond gelegd en niet meer mee trillend op het zadel
alles wat stroom vraagt uitgeschakeld
De waarden:
met de motor uit:  12.9 V
bij 1300 toeren:  14.12 / 14.22 V (loopt heen en weer tussen deze waarden)
bij 5000 toeren:  13.73 V
Met wisselspanning begreep ik niet helemaal, maar
bij 1300 toeren 0.05 V

Lijkt me prima in orde als ik het zo zie

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2018 20:56 #29 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Perfect. Niks meer an doen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2018 16:16 #30 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Achteraf gezien is het probleem dus geweest dat daar in vlissingen mijn (Gel)accu het heeft begeven
Afgelopen winter heb ik hem, naast zijn normale levensduur, -te lang- buiten gelaten waarschijnlijk. In de hitte in het toen heeft ie het lootje gelegd. Komende winter gaat de nieuwe (natte-cel) dus gewoon in een hoekje waar het niet vriest en zorg ik dat ie zijn spanning niet verliest.
Met het meten blijkt wel dat je alles wat mismetingen kan geven uit moet sluiten..,

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken!

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2018 16:55 #31 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer

De spanningswisselingen stoppen niet, het blijft op en neer gaan. De laadspanning blijft geen enkel moment constant


Dat je spanning veranderd is normaal bij verschillen toeren. Die is nooit het zelfde dus. Ik meet "live" dus zie zelfs veranderingen bij optrekken, terug schakelen, op de motor afremmen enz.

Ik ga binnen kort toch ff een backup begrenzer maken voor de gevoelige electronica zoals phone, navigatie en andere zwakke verbruikers. Met gelijk een verklikker er in. Mocht ie doorslaan kost het me hoogstens wat lampjes. Maar een drastische afsluiter is ook mogelijk. Net als een veiligheidsklep voor een gas toestel.

Backstage was dat ook altijd een probleem met CEE aansluitingen. Met de "nul" op de verkeerde pen heb je 400 volt op je spullen staan i.p.v. 230 volts. Meten is weten en omslachtig dan iets hebben dat het gelijk aangeeft. En nog beter dat het automatisch ingrijpt.   

JohnvL
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2018 17:11 #32 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer

Ga ik hem vanmiddag nog een keer meten
In z'n vrij op de bok 5000 rpm kan geen kwaad?
(Gisteren was het al 22:00, hadden de buren ook niet leuk gevonden een motor op de stoep met 5000 toeren... :) )


;D  ...en dan heb ik een buurman met een Harley Davidson.....dan is net of er een vliegtuig laag overvliegt... 8)

JohnvL

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.078 seconden