Help ! pech onderweg. TA start niet meer

27 juni 2018 16:56 #1 door Ewout
Net stuk gereden. Hoorde een tikje onder de kap bij bij de uitlaat.
Hij start nu niet meer, accu lijkt goed, maar hoor dus een tik bij onder die kap bij de uitlaat. Dashboard lampjes gaan dan uit en komen langzaam weer aan na een start poging.
What to do?

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2018 17:06 #2 door Bruudmartijn
Beantwoord door Bruudmartijn in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Als je hem in zn 1 of 2 zet en je duwt. Gaat dan wel de zuigers nog rond?

Als je lampje weg vagen tijdens starten dan kan je accu slecht zijn omdat hij dan ver in dipt. Kan ook zijn dat de startmotor behoorlijk wat stroom vraagt.

Probeer anders aan te duwen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2018 17:17 #3 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Lijkt van wel als ik m duw
Mijn gevoel zegt dat het iets elektrisch is

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2018 17:56 #4 door Bruudmartijn
Beantwoord door Bruudmartijn in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Heb je de middelen om je accu te meten?

En of je kan meten wat de voltage is als je de motor probeert te starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2018 19:39 #5 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Weet niet waar je in Utrecht zit, maar ik woon in Zeist, heb wel een voltmeter die je kan gebruiken.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2018 19:53 #6 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Kijk even of je accupolen nog vast zitten. Een losse accupool heeft zulke symptomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2018 23:57 #7 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Hulp ingeroepen van de Wegenwacht.
Doormeten gaf een accu met net-aan 12 V wat wegzakte naar nog geen 2 V bij belasten. Naar z'n grootje dus...
Zomaar ineens dus want daarvóór had ik nog lekker een stuk getourd zonder problemen.
Hij had geen motor accu bij zich en ook niet op het centrale magazijn.
Oplossing werd met een leenaccu (deze paste in de topkoffer, hurray for the topkoffer!) en rijden met kabels met tie - rips langs het frame en klemmen op de polen. Hiermee valt alleen te rijden, niet te starten, dus na het bepakken met mijn spullen opnieuw gestart met startkabels en een auto.
Daarna naar huis rijden...ik moest nog uit Vlissingen terug naar Utrecht ?...en dat is gelukt!
Volgende stap is naar de accushop voor een nieuwe gelaccu

Thanks voor het meedenken allemaal!

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 00:19 #8 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Oja, eerst ook nog samen met de Wegenwacht naar het pompstation gereden om vol te tanken, zodat ik na het tanken weer kon starten. Was heel grappig,  super aardige gozer!

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 07:12 #9 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Prima opgelost !. Is de spanningsregelaar (SR) nog goed ?.
Paar jaar geleden ook gehad: nooit last van een matige accu en na een tocht van 300km startte hij niet meer in Luxemburg.
Toen aangeduwd en  naar huis gereden en gelijk ook een nwe SR aangeschaft. Was wel met mijn africatwin uit 1996 of 97..
(Onderweg tanken met reservesleutel ivm tankdop en de motor laten lopen,  ik reed nl alleen terug) 

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 09:32 #10 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer

Prima opgelost !. Is de spanningsregelaar (SR) nog goed ?.


In het verleden heb ik ook regelmatig accuproblemen gehad en in 4 jaar tijd er 2 versleten. Toen eens goed de laadstroom gemeten, ook tijdens het rijden. En wat bleek, na ca. 15 minuten in bedrijf zakte de laadspanning helemaal weg. SR vervangen en inmiddels 5 jaar later nog steeds probleemloos met dezelfde accu.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 11:35 #11 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Spanningsregelaar ... als VFR-eigenaar kan ik daar ook wel over meepraten  ;)

Ook hier op het TCN forum heb ik al wat dingen gezien rondom de SR, kennlijk ook 'een dingetje' voor de Transalp.
Als dat inderdaad ook voor de Transalp een bekend dingetje is, zou ik zeker de SR nog even nakijken, je zou de eerste niet zijn die z'n net nieuwe accu om zeep helpt door een defecte SR.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 13:20 - 28 juni 2018 13:24 #12 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
De spanningsregelaar was in eerste instantie ook mijn grootste zorg.

Goed idee om die te testen, hoe doe ik dat?

(ps: ik had ook al bedacht dat het verstandig zou zijn om altijd een reserve sleutel mee te hebben voor dit soor dingen...maar tegelijk wil ik ook vertrouwen uitstralen naar mijn trouwe Transalpje)

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 15:21 - 28 juni 2018 15:24 #13 door Johnvl
Beantwoord door Johnvl in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Als je de motor start en je meet dik 30 volt op je accu polen is het wel afgelopen met de regelaar. Maar dat accu's er ineens uit "ploppen" is wel normaal lijkt het. Zijn soms net zekeringen. Zijn je lampen nog heel? De rest van de electronica? Houdt er rekening mee dat de ander electronica dus ook door kan branden als de spanning begrenzer stuk is. Normaal moet je maximaal rond de 14,5 volt meten.

foto 1: is rond de 1200 rpm en zegt de meter (niet geijkte!) rond de 13,72 volt

foto 2: omdat het zo warm is zonder rijwind  8) sensor zit net onder mijn koplamp  8)

JohnvL
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 23:40 #14 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Gestart met een oude auto accu.
Bij het starten zakte hij naar 8 volt. Toch aangekregen
Laadspanning liep langzaam op naar boven de 13 V
Bij stationair 13 + (tussen 13,07 en 13,75)
Bij 2000 touren terug lopend naar 12,65 V.

Is dat normaal?
(Rekening houdend met dat de accu waar ik mee startte ook niet helemaal goed blijkt, was los gewoon 12,7 V)

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2018 23:58 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Meten van de laadspanning doe je bij 5000 toeren per minuut.

Voor de 600 moet je dan meten 13.5-15.5V en bij de 650 14.0-15.0V.
In rust geeft een goede accu 12.6V.

Je kunt ook de spanningsregelaar los van de motor doormeten, je moet dan even een werkplaatshandboek pakken en kijken wat je tussen welke draden hoort te meten.
Maar dat is eigenlijk pas stap twee, als je vastgesteld hebt dat de laadspanning niet ok is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2018 12:46 #16 door Arendsoog
Beantwoord door Arendsoog in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer

Als je de motor start en je meet dik 30 volt op je accu polen is het wel afgelopen met de regelaar.


Maar dat kan dus ook andersom zijn, dat er juist helemaal geen laadspanning wordt doorgegeven.. Mijn spanningsregelaar ga na ca. 15 minuten nauwelijks nog vermogen door terwijl hij dat wel deed als de motor net koud was gestart. Ik heb nog getwijfeld of het de SR wel was en niet iets anders, maar na vervanging waren al mijn accuproblemen opgelost.

Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2018 13:00 #17 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Ga ik hem vanmiddag nog een keer meten
In z'n vrij op de bok 5000 rpm kan geen kwaad?
(Gisteren was het al 22:00, hadden de buren ook niet leuk gevonden een motor op de stoep met 5000 toeren... :) )

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2018 20:08 #18 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer

Ga ik hem vanmiddag nog een keer meten
In z'n vrij op de bok 5000 rpm kan geen kwaad?
(Gisteren was het al 22:00, hadden de buren ook niet leuk gevonden een motor op de stoep met 5000 toeren... :) )

Even kan geen kwaad.
Als ik t zo lees ga ik voor een defecte SR..

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2018 23:28 #19 door Ewout
Beantwoord door Ewout in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Nieuwe accu zit er in

Laadspanning gemeten (op de polen van de accu)
Bij het meten geeft hij niet een constant getal, de spanning loopt op en en terug. Dit gebeurt heel snel, van de hoogste naar de laagste waarde en terug in zo'n 1 a 2 seconde en dat dan constant.
De laadwaarde verschilt dan ook per toerental, t.w:
bij stationair (1000 rpm) = tussen 14,00 ~ 14,40 V
bij 5000 rpm = tussen 13.40 ~ 13.60 V

Wat denken jullie?
Normaal of geen normale laadspanning?

Honda Transalp XL600V 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juli 2018 09:25 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Help ! pech onderweg. TA start niet meer
Perfect. Niks meer aan doen ?
Loop wel ff de kabels en stekkers na vanwege de wisselende spaniing.
Je geeft helaas niet aan hoe hoog en laag die wisselingen zijn.
Iets variatie is normaal

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden