XL600V afstelling gashendel

20 juli 2018 13:46 #1 door bartvdg
XL600V afstelling gashendel werd gestart door bartvdg
Ik ben een transalp XL600V (1995) aan het reviseren (deze stond 18j stil!), na het smeren van de gaskabels en na terug monteren van de gas draaihendel lijkt die nogal stroef te zitten en komt niet automatisch terug. Ik ben aan het twijfelen of ik de 2 kabels niet per ongeluk wisselde en vind op internet niet direct info hierover?  :-\
Ik weet niet of er iemand mij kan helpen door tips te geven, info te delen...?

Alvast bedankt
Bart
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2018 13:47 #2 door bartvdg
Beantwoord door bartvdg in topic XL600V afstelling gashendel
vergat te vertellen dat ik met regelgedeelte ter hoogte van gashendel de 'slack' heb proberen bij te stellen maar dit helpt niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2018 14:06 #3 door downunder
Beantwoord door downunder in topic XL600V afstelling gashendel
Controleer of de binnenkabels ook netjes hun route volgen. De onderste kabel die langs die schuine rand loopt gaat er bij mij pas in a een paar pogingen icm nieuwe scheldwoorden leren. Als het niet goed zit heb ik dezelfde symptomen als jij nu beschrijft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2018 14:51 #4 door bartvdg
Beantwoord door bartvdg in topic XL600V afstelling gashendel
Yes! Ik heb hetgeheel nog eens uit elkaar gehaald en inderdaad goed aandacht besteed aan de achterste kabel. Nu werkt het beter als voorheen, hendel komt mooi terug als ik hem los!

Bedankt downunder.
Groetjes
Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2021 00:12 #5 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic XL600V afstelling gashendel
Ik ben momenteel ook bezig om mijn gaskabels weer te monteren maar krijg dat plastic geleidertje voor de 2 gaskabels maar niet goed. De onderste kabel zit ofwel onder de plastic geleider of helemaal ernaast. Hebben jullie na 3 jaar nog tips om dit makkelijk terug te krijgen. Heb al van alles geprobeerd zoals, meer speling krijgen door gaskabels los te halen bij carb en de plastic geleider al eerst plaatsen maar dan krijg je de gaskabels nooit meer vast aan de gasbuis. Ik hoop wat te horen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2021 08:20 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL600V afstelling gashendel
1) gaskabels in de houder van de carburateur vast zetten
2) complete houder met gaskabels aan de carburateur los halen (2 schroefjes)
3) gaskabels aan de hendel kant monteren. En ja, dan blijft rommelen.
4) gaskabels aansluiten op carb
5) houder vast schroeven op de carb

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2021 18:18 #7 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic XL600V afstelling gashendel
Inmiddels alles weer correct op zijn plek gekregen maar het wilt nog niet helemaal werken zoals het moet.

De gaskabel schiet nu half terug maar nog niet helemaal.
Zou ik nog iets kunnen doen met het stellen van de gaskabels? Zie foto’s. Ik hoor het graag😉
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2021 20:13 - 28 nov 2021 20:18 #8 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic XL600V afstelling gashendel
ja je hebt stel mogelijkheden zowel boven bij de gas hendel als onder moertjes losdraaien bij de stelschroef bij de gaskabel ronding en de weg wijst vanzelf:)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2021 20:15 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL600V afstelling gashendel
Op de foto lijkt het goed te zitten, alleen wat veel spanning op de gas 'aan' kabel.

Het ziet er uit dat je carb netjes tegen de stationair stel schroef zit, en dat is dus het max wat deze kan gaan. Beide kabels moeten iets aan speling hebben. Bij de gas 'aan' voel je dat dus als de vrije slag in de gashendel.

Belangrijkste is dat de gashendel terug 'klapt' als je m los laat. En dat je m max kunt open draaien.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 nov 2021 20:24 #10 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic XL600V afstelling gashendel
Ik zal het morgen nog eens nalopen. Is het van belang om het stuur recht te houden bij het afstellen hiervan? Bedenk me net dat ik de afgelopen dagen alles heb gedaan met het stuur naar links 🧐.

Daarnaast lijkt het me logisch om dus eerst alles bij de carbs af te stellen en daarna pas bij het stuur, correct?

Tot dusver hartelijk bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2021 18:38 #11 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic XL600V afstelling gashendel
Zojuist nog even wezen sleutelen en heb het dusdanig kunnen afstellen dat het gas weer helemaal sluit, in ieder geval raakt het stukje koper weer de stationair stelschroef als ik het gas loslaat. Dit gaat niet helemaal soepel en het is ook geen echte “klik” zoals je op de vele youtube video’s ziet.

Ik kan mij daarentegen ook nooit herinneren dat mijn gashendel wel echt dicht “knalde” en vraag me nu dus af of dit een bekend alp probleempje is of dat ik toch echt verder moet gaan kijken zodat ik hem wel met een klap kan dicht laten gaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2021 19:07 #12 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic XL600V afstelling gashendel
Even isoleren:

1. Als je de kabels niet op de carburateurs hebt zitten, beweegt het gasklepmechanisme van de carburateurs dan wel helemaal soepel en sluit de gasklep dan wel met een flinke 'klap' ?

2. Met de kabels helemaal los maar wel aan het gashandvat: bewegen ze dan helemaal soepel ?

3. Als het antwoord op beide bovenstaande vragen 'ja' is, ga dan de kabels monteren. Hoe je ze van het gashandvat naar de carburateurs leidt is wel belangrijk. Als je ze niet goed leidt, kan dat de soepele beweging van de binnenkabels echt hinderen. Zelfs al lijken de kabels goed te lopen, toch kunnen ze wat beklemd zitten waardoor de kabels niet goed kunnen bewegen. Vraag me niet hoe ik dit weet :-)

4. Draai op je gashandvat de stelmoer helemaal in zodat de buitenkabel als het ware zo kort mogelijk is. Maak nu de instelling bij de carburateurs grofweg in orde. Dat wil zeggen: de hele boel beweegt vrij. Let hierbij ook goed op dat de kabels bij uiterste stuuruitslag links of rechts niet strak trekken en het gas een beetje openen. Dit kan ook heel makkelijk gebeuren. Wederom: vraag me niet hoe ik dit weet :-)

5. Stel als laatste, indien nodig, de stelmoer bij je gashandvat verder af. Er moet een kleine speling in zittem zodat onder geen enkele omstandigheid het gas geopend wordt zonder dat je het gashandvat draait.

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2021 23:24 #13 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic XL600V afstelling gashendel
Op de eerste 2 punten is het antwoord inderdaad ja. Ik denk zelf ook dat het niet zozeer aan de kabels en hun route ligt omdat daar niks mee is gedaan recent, ik heb alleen nieuwe oxford grips gemonteerd vorige week en sindsdien loopt het stroef.

Ik zag bijgevoegde foto als reactie op een forumpost van 9 jaar geleden en ben dus van mening dat het probleem toch in het handvat gezocht moet worden. Ik heb de gasveer al losgehaald en toen alles bij het stuur gemonteerd maar kreeg toen met geen mogelijkheid de slagveer terug op zijn plek. Ik had te weinig speling in de kabels om deze nog op zijn plek te krijgen. Nog tips om het op die manier terug te monteren?
We blijven sleutelen….
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2021 09:04 #14 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic XL600V afstelling gashendel
Oh wacht even, nu verandert de zaak.
Je schrijft dat de boel stroef loopt sinds het monteren van de Oxford hotgrips.

Dat is nieuwe informatie.

Als je dus aan de rest niets verandert hebt, ligt de oorzaak daar.

Wat veel voorkomt is dat de grips te dicht op het schakelaarhuis worden geschoven en daar dus aanlopen. Je moet er echt een spleetje tussen houden. Als dat het niet is, kan het ook zijn dat eea. aan het uiteinde niet goed loopt. Bijvoorbeeld vanwege wat bramen aan het kunststof deel die nu door de montage van de grip een beetje haken en schuren op je stuurhelft. Of wat bramen aan het uiteinde van de stuurhelft.

Succes !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2021 10:13 #15 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic XL600V afstelling gashendel
Ik heb de grips al veelvuldig gecontroleerd en deze zijn 100% zeker niet de oorzaak van het stroef lopen.
Ik ga denk toch nog even met de afstelling lopen spelen en dan eventueel de tank demonteren om toch de route van de kabels te bekijken.

Voordat ik dat doe gaat het mij er om dat ik met volle zekerheid kan zeggen dat de plastic geleider in de gasbehuizing van het stuur correct zit. Ik heb al meermaals gehoord dat dit alleen kan als je de kabels bij de carb loshaalt. Mijn vraag nu is hoe ik alles weer "makkelijk" kan terug monteren als ik inderdaad de schroefjes bij de rode pijlen loshaal, alles bij het stuur monteer en dan alles bij de carb weer in elkaar zet. Ga ik genoeg speling hebben? Of word dit ook weer veel trek en duwwerk? we blijven sleutelen!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2021 10:23 - 30 nov 2021 10:25 #16 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL600V afstelling gashendel

nieuwe oxford grips gemonteerd


Toch komt dit vaak voor !!!!!
De grip zit net iets te strak om de gadhendel en daardoor loopt deze dus niet meer soepel.

Mijn vraag nu is hoe ik alles weer "makkelijk" kan terug monteren als ik inderdaad de schroefjes bij de rode pijlen loshaal, alles bij het stuur monteer en dan alles bij de carb weer in elkaar zet. Ga ik genoeg speling hebben? Of word dit ook weer veel trek en duwwerk? we blijven sleutelen!

Ja, dan heb je genoeg speling om de kabels weer aan te kunnen sluiten. Je kunt het hele blokje (met de kabels er in dus) verplaatsen om de speling te verkrijgen om de gaskabels in de carb te monteren.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2021 11:27 #17 door Merijn Veen
Beantwoord door Merijn Veen in topic XL600V afstelling gashendel
Ik kan bevestigen dat de plastic gasbuis met oxford grip zeer soepel en vrij over de stang van het stuur loopt. Ik neem dus aan dat de grips niet te strak op het stuur zitten.

Morgen eerst maar weer alles loshalen en op de eerdergenoemde manier terugmonteren! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2021 12:24 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic XL600V afstelling gashendel
Als je toch alles los haalt, en je hendel loopt goed, en als je met de hand het mechanisme aan de carb bedient om te zien of deze terug 'snapt' voel dan ook even aan de kabels of deze makkelijk met de hand door de behuizing lopen.

Maar als het dus na het monteren van de oxford handvat verwarming is gekomen dan zal het wel ergens bij het handvat zitten.
Ze moeten echt goed in de kunststof behuizing zitten. Het is bijna niet te zien en uit te leggen hoe exact, maar de onderste loopt buitenlangs het invoeg stukje. Daar zit een uitsparing.

En uiteindelijk mag je ook altijd een keer hier in Alphen langs komen, dan kijken we er samen naar.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2021 17:12 #19 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic XL600V afstelling gashendel
Test : Gaskabels wel op carb monteren en niet op handvat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 dec 2021 07:09 - 01 dec 2021 08:07 #20 door hannes
Beantwoord door hannes in topic XL600V afstelling gashendel
Zou het kunnen dat de veer op de rechter kant van de carb, moe is. waardoor ze niet genoeg op spanning staat om alle wrijving van kabels en hendel te trekken.

Misschien kan je deze enkele omwentelingen aanspannen?

Heb ik zelf nog niet geprobeerd omdat dat de moer om te lossen bij mijn motor vastgelijmd is met permanente locktite.

Wat in mijn geval ook wat geholpen heeft was het reinigen, ontroesten, en polieren van het Stuureinde waar de gashendel over schuift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden