nou, dat was een snel klusje.... niet dus.
even een beschrijving wat er de afgelopen 2 weken gebeurd is en hoe ik de klepsteelrubbers heb vervangen. Zoals op de foto bij mijn eerste bericht heb ik het kleppendeksel er af gehaald zonder het blok uit het frame te halen. Je kan hier bij door de tank, luchtfilter, koelvloeistofbuisje en de carb te verwijderen, het kleppendeksel zit met 2 bouten bovenop vast, de ene kan je bij met je dopsleutel en de andere moet met een steeksleutel (tja die bout zit recht onder het frame).
De assemblage van de tuimelaars is er zo van af met 3 bouten en 2 moeren. Nu kon het leuke werk beginnen. Om de klepveren te verwijderen moet je de veren indrukken en de kleppen zelf niet. Ik heb niet de beschikking over perslucht (en achteraf lijkt me dat ook moeilijker ook) dus ik heb 2,5 á 3 meter aan koord van 3mm dik in het bougiegat gepropt (beetje aanstampen met een schroevendraaier was hiervoor nodig). Vervolgens de zuiger omhoog gebracht totdat je het koord er niet meer uit krijgt getrokken (bij mij is de inbus aan de zijkant naar de getver, dus ik heb m in z'n 5 gezet en voorzichtig aan het achterwiel gedraaid.
Die gekke halve maantjes kan je loskrijgen door een bougiedop (18) te vullen met sterke magneten. de bougiedop op de veerhouder zetten en duwen maar (met een hamer erop slaan is echt niet nodig, dit kan met beleid) p.s. mijn +100kg werkt hierbij in het voordeel
. Klepsteelrubbers verwijderen doe je even met een punttang, daarbij wel even opletten dat alle ringetjes ook mee komen zodat niks achter blijft. Om de uitlaatklepveer (goeie voor scrabble) los te krijgen moet je even wat harder werken maar ook die hoeft
NIET met een hamer!
Het terugplaatsen van de klepveren is een klus op zich en heeft me nogal wat hoofdpijn en woorden gekost die ik niet hier ga herhalen.
Ik heb eerst geprobeerd de veren in te drukken en deze klem te zetten met tiewrap maar omdat onze clubmotor dubbele veren heeft ging dit niet goed. Voor mij werkte het beter om met de hand voorzichtig de veren met de houder naar beneden te drukken en 1 van de 2 halve maantjes op zijn plek te zetten. Vervolgens nog een keer de houder naar beneden drukken en het ander halve maantje op z'n plek klemmen.
Hou hierbij alles goed vast en laat niet plotseling de veer schieten want dan ben je een halve maan kwijt. >
dit gebeurde namelijk tot 3x toe bij het terugzetten van de uitlaatklepveer. Mijn zaterdag vorige week heeft er als volgt uit gezien. 5 minuten klussen en klooien, 2,5u zoeken naar een half maantje, 5 minuten klooien, 3u zoeken naar een half maantje en de complete achterkant demonteren, 5 minuten klooien vervolgens weer een uur zoeken, niks vinden maar uit frustratie de achterkant weer in elkaar zetten, plotseling het halve maantje vinden en proberen het weer op z'n plek te krijgen.
Ik heb geprobeerd om een stok door het frame te steken en vervolgens met een ringsleutel de veer naar beneden te drukken en de halve maantjes op z'n plek proberen te friemelen maar hierbij verloor ik dus grip op de veer en sprong die weg. Uiteindelijk is het me ineens gelukt om beide halve maantjes op de goede plek te krijgen met alleen maar mijn blote handen.
belangrijke tip: zorg ervoor dat je een oude theedoek of andere lap rondom de klepveer legt, dan blijft het halve maantje hierin hangen als ie toch wegspringt
Om de dag goed af te sluiten wilde ik heel graag het blok weer dichtmaken... jammer alleen dat een bout van de camshaftassembly het een goed idee vond om te breken... zo eindigde een toch wel wat zwarte zaterdag (zwart refereert hier letterlijk naar mijn hele gelaat na een dag door de smeer gerold te hebben)
______________
Na wat overleg met vrienden besloten om deze week een tapsetje te kopen bij de Gamma en bouten te bestellen voor in het blok
(gelijk 3 want dan kon ik ze allemaal vervangen, super service bij de honda garage in Waalwijk, alles volgende werkdag in huis). Het uitboren heb ik gedaan door een buisje in het gat te laten zakken en daar een passend boortje in te zetten. Zo heb ik de boutkop vlak kunnen maken en vervolgens met een boortje 3 in de afgebroken bout kunnen boren. Uiteindelijk de bout binnen een half uur verwijderd, easy does it.
_______________
vandaag alles gemonteerd en na eerste inspectie ben ik voorzichtig optimistisch
;D
) Onder de oude omstandigheden was het zo dat als ik een wit papier bij de uitlaat hield er binnen een paar tellen zwarte oliespetters verschenen en na een minuut olie er af druipte. Nu gebeurd dat dus niet meer. ook niet nadat ik een half uur gereden had en het nog eens probeerde.
to be continued.....