Het punt een beetje met spoelen die een spanning kunnen genereren, is dat ze OK kunnen lijken, maar het onder bepaalde omstandigheden toch niet zijn.
De gebruikelijke manier om de spoel te testen is niet om het afgegeven voltage te meten (ja kan, maar dat lukt niet met een multimeter. Daar heb je dure apparatuur voor nodig). Wat wel simpel kan met de multimeter is de weerstand van die spoel meten.
Zie het zo: een spoel is een klosje, omwonden met een bepaalde lengte koperdraad van een bepaalde dikte. Dit draad is vóór het opwinden transparant geisoleerd, zodat de windingen onderling geen contact kunnen maken. Die bepaalde lengte draad van die bepaalde dikte heeft een vastgestelde weerstand -zoveel.
Het komt voor dat de isolatie op de draad op de spoel beschadigd raakt en op die plek de windingen elkaar raken. Of, de draad zelf is op een bepaalde plek beschadigd (bijv. door door warmte) en is op die plek in feite dunner geworden, of i.i.g. aangetast. In beide gevallen zal daardoor de weerstand over de gehele lengte van de draad zijn veranderd en zal de opgewekte spanning die naar de cdi moet, als gevolg daarvan, buiten de waarden vallen van waar de cdi iets mee kan. En dan krijg je haperingen in de ontsteking.
In alles waar elektronen doorheen vloeien, zal een deel van de elektronen worden omgezet in warmte door weerstand. Dus, spoelen worden warm, net als een gloeilamp. Het kan dus voorkomen dat als de spoeldraad warm wordt (motor draait) en de isolatie beschadigd is, deze als gevolg van die warmte uitzet en zo onderling contact maakt. Haperingen! Het kan ook andersom, als de draad zelf beschadigd is (dunner), dan zal er bij lage toerentallen misschien wel voldoende stroom doorheen kunnen, maar bij hogere toerentallen kunnen al die elektronen er niet meer met z'n allen tegelijk doorheen. Haperingen!
Maar, meestal meet je weerstand de spoel koud is en dat is een statische situatie. Dan kan hij prima de juiste weerstand opleveren. Maar het kan dus voorkomen dat, pas als hij in gebruik is en warm wordt, zijn probleem uit.
Als je componenten uitsluit door te wisselen met een ander, zoals jij ook goed doet, weet dan zeker dat dit onderdeel op een andere motor het WEL probleemloos doet. Want dat is je enige zekere referentiepunt. Op die manier blijven er als laatste maar één, of hooguit een paar, aanwijzingen over.
Pick-ups
Praatstoel