Probleem ontsteking,

29 aug 2018 21:40 #21 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem ontsteking,

Het punt een beetje met spoelen die een spanning kunnen genereren, is dat ze OK kunnen lijken, maar het onder bepaalde omstandigheden toch niet zijn.

De gebruikelijke manier om de spoel te testen is niet om het afgegeven voltage te meten (ja kan, maar dat lukt niet met een multimeter. Daar heb je dure apparatuur voor nodig). Wat wel simpel kan met de multimeter is de weerstand van die spoel meten.

Zie het zo: een spoel is een klosje, omwonden met een bepaalde lengte koperdraad van een bepaalde dikte. Dit draad is vóór het opwinden transparant geisoleerd, zodat de windingen onderling geen contact kunnen maken. Die bepaalde lengte draad van die bepaalde dikte heeft een vastgestelde weerstand -zoveel.

Het komt voor dat de isolatie op de draad op de spoel beschadigd raakt en op die plek de windingen elkaar raken. Of, de draad zelf is op een bepaalde plek beschadigd (bijv. door door warmte) en is op die plek in feite dunner geworden, of i.i.g. aangetast. In beide gevallen zal daardoor de weerstand over de gehele lengte van de draad zijn veranderd en zal de opgewekte spanning die naar de cdi moet, als gevolg daarvan, buiten de waarden vallen van waar de cdi iets mee kan. En dan krijg je haperingen in de ontsteking.

In alles waar elektronen doorheen vloeien, zal een deel van de elektronen worden omgezet in warmte door weerstand. Dus, spoelen worden warm, net als een gloeilamp. Het kan dus voorkomen dat als de spoeldraad warm wordt (motor draait) en de isolatie beschadigd is, deze als gevolg van die warmte uitzet en zo onderling contact maakt. Haperingen! Het kan ook andersom, als de draad zelf beschadigd is (dunner), dan zal er bij lage toerentallen misschien wel voldoende stroom doorheen kunnen, maar bij hogere toerentallen kunnen al die elektronen er niet meer met z'n allen tegelijk doorheen. Haperingen!

Maar, meestal meet je weerstand de spoel koud is en dat is een statische situatie. Dan kan hij prima de juiste weerstand opleveren. Maar het kan dus voorkomen dat, pas als hij in gebruik is en warm wordt, zijn probleem uit.

Als je componenten uitsluit door te wisselen met een ander, zoals jij ook goed doet, weet dan zeker dat dit onderdeel op een andere motor het WEL probleemloos doet. Want dat is je enige zekere referentiepunt. Op die manier blijven er als laatste maar één, of hooguit een paar, aanwijzingen over.


Pick-ups  :)

Praatstoel  :)






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 08:20 #22 door Niels Naber
Beantwoord door Niels Naber in topic Probleem ontsteking,
Wow! Dat is een uitgebreide uitleg. Bedankt daarvoor. Ik ga ermee aan de slag en hou jullie daarna op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 21:26 #23 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Probleem ontsteking,
ja ja ..we worden wakker,
roep enkele posts terug of  men zeker is dat de juiste signaalgever op de krukas zit.(die met het juiste aantal vingers.


en even een truc om een ontstekings- spoel te checken.


als  de boordspanning aan staat en je trekt bijv een bladschroevendraaier over de magneet gap zal de cdi een vonk gaan genereren
en dit werkt ook als je de spoel bereikbaar het gemaakt (koppelingsdeksel er af)
tja of ze blijft werken als ze warm wordt is niet te voorspellen maar dan zou de motor niet meer blijven lopen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2018 14:56 #24 door Niels Naber
Beantwoord door Niels Naber in topic Probleem ontsteking,
\De laatste weken hebben we alles gecheckt en we komen er gewoon niet uit.
We gaan nu toch nog maar eens de cdi laten testen om te kijken of we daar iets over het hoofd hebben gezien.
Als daar niets uitkomt meld ik me weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2018 16:58 - 17 sept 2018 17:02 #25 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleem ontsteking,
Ik blijf het gewoon vragen. Hoeveel draden komen er aan de koppelingskant uit het blok .
Zit de juiste opnemer er wel in.
Mijn xlv had een spoel die prima leek want je kon hem meten op weerstand.
Echter...... draaiende motor geen ac dus gewoon dood. Dit kan bij een warm blok gewoon gebeuren.
Zou er graag eens in duiken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2018 14:32 #26 door Niels Naber
Beantwoord door Niels Naber in topic Probleem ontsteking,
Bedankt voor het meedenken Oldtimer!!
Ik ga het van de week checken bij de monteur. Hoeveel draden moeten er uit komen?
Ik hou jullie weer op de hoogte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2018 15:10 #27 door Niels Naber
Beantwoord door Niels Naber in topic Probleem ontsteking,
De monteur heeft nogmaals het gehele electra systeem nagemeten en alles functioneert naar behoren. Het vermoeden is nu dat de gasnaalden en sproeierbuizen versleten zijn. Hierdoor wordt het mengsel wellicht te rijk en gaat hij inhouden.
De gasnaald is echter niet meer leverbaar via Honda (nummer 16131MAW600).
Weet iemand hier hoe ik eraan zou kunnen komen of heeft iemand er toevallig nog 1 liggen?

Hopelijk de laatste stap naar de oplossing?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2018 15:13 #28 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleem ontsteking,
Heb nog een complete carb liggen die keurig US is gereinigd.
Bij interesse gewoon pm sturen.
Ook diverse sloop carbs.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden