Probleem ontsteking,

24 aug 2018 11:50 #1 door Niels Naber
Probleem ontsteking, werd gestart door Niels Naber
Dag allemaal,

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een transalp uit 1999 waar ik volgend jaar een mooie trip mee hoop te maken. Na veel pech te hebben gehad met een xr600 in Marokko denk ik beter af te zijn met deze 2-pitter.
De motor heeft echter een probleem waar we maar niet uit komen. Wellicht weet iemand hier een oplossing?
De motor start goed en loopt netjes stationair. Maar zodra de motor even loopt valt het signaal naar de bobines weg vanaf ongeveer 4000 toeren en begint de motor te bokken. We hebben al van alles geprobeerd maar tot op heden geen oplossing gevonden.

Wat we tot nu toe gedaan hebben:
-cdi vervangen voor een 2de hands, geen verbetering
-nieuwe cdi getest, geen verbetering
-pickup sensors vervangen
-bougies vervangen, bougie kabels gecheckt
-nieuwe bobines geplaatst
-diverse kabels en schakelaars doorgemeten (oa kickstand)
-massa bobines gecheckt

De monteur waar de motor nu staat geeft aan alles door te hebben gemeten en het ook niet meer te weten. De dynamo geeft goede waarden en de accu laadt netjes.

Kan iemand me op de juiste weg helpen om erachter te komen waar dit probleem kan zitten?

Niels



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 12:27 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Probleem ontsteking,
Als de motor bokt en je komt weer onder de 4000 toeren loopt deze dan weer netjes?

Hoe heb je geconstateerd dat het signaal naar de boines bij 4000tpm wegvalt?

Heb je je brandstof toevoer (verstopte sproeier) al gecontroleerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 12:37 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleem ontsteking,
Ga met Pim mee. Lijkt heel veel op een vuile carb of membraampjes.

Als het bij een vast toerental gebeurt kan er ook sprake zijn van een storing in de opnemer spoel.
De voorontsteking werkt dan niet bij toeren boven 3500

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2018 07:56 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Probleem ontsteking,

Ga met Pim mee. Lijkt heel veel op een vuile carb of membraampjes.

Ga ik ook in mee. Dezelfde ervaring gehad met de Alp. Was toen de carb. Check alle membramen op scheurtjes en juiste plaatsing.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2018 10:09 #5 door Niels Naber
Beantwoord door Niels Naber in topic Probleem ontsteking,
Bedankt voor jullie reacties.
De monteur heeft de motor doorgemeten. Zal hem vragen hoe hij dat precies heeft gedaan.
Ook heeft hij de carbs en inlaatrubbers gecontroleerd en hij zag daar geen problemen. Ik zal met hem de tip over de opnemer spoel met hem bedpreken.
Ik laat weer van me horen zodra ik meer weet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2018 16:09 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Probleem ontsteking,
De transalp uit 1999 heeft dergelijke problemen niet.

nu kan alles stuk gaan maar ik vrees dat je met het simpelste moet beginnen.

ophalen en naar een      kenner gaan die hier gewoon zijn tanden in gaat zetten

je tcn lidmaatschap heb je dan er direkt uit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2018 18:01 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem ontsteking,

Kan nog steeds elektrisch gerelateerd zijn. Die V-twins kunnen behoorlijk trillen bij bepaalde toerentallen. Controleer de klemmen op de accupolen, op het startrelais en op de startmotor. Controleer de contacten van de hoofdzekering op het startrelais.

En zoals gezegd hierboven, als je al die elektriek daadwerkelijk hebt uitgesloten, kun je niet anders dan je brandstofcircuit ook nog controleren. Bedenk dat in de toerentallen van 4000 en hoger, de motor steeds meer op de hoofdspoeier gaat lopen. Als deze deels verstopt zit (vergumming) dan krijg je wat jij beschrijft ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2018 22:19 #8 door dNyNLD
Beantwoord door dNyNLD in topic Probleem ontsteking,

Bedankt voor jullie reacties.
De monteur heeft de motor doorgemeten. Zal hem vragen hoe hij dat precies heeft gedaan.
Ook heeft hij de carbs en inlaatrubbers gecontroleerd en hij zag daar geen problemen. Ik zal met hem de tip over de opnemer spoel met hem bedpreken.
Ik laat weer van me horen zodra ik meer weet.


Ben het met Brombeer eens. Alleen doormeten heeft geen nut. Wanneer je meet met een multimeter belast je de boel niet. Je kan gewoon je 0,5 tot 1 ohm meten en bij belasting niet genoeg verbinding hebben. Het hele circuit inclusief verbindingen goed nalopen, contacten goed schoonmaken en nog eens proberen. Het klinkt naar mijn mening naar een massa probleem

PD06E 1991 - Original
CM400 1985 - Tracker

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2018 23:24 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem ontsteking,

Nou ja het is allemaal koffiedik kijken vanaf hier. De beste monteur kan gewoon iets over het hoofd zien. Het vervelende is dat het op een zoektocht uitdraait en dan moet je werkelijk alle systemen nalopen. Als je het goed wilt doen, doe je steeds één ding tegelijk en dan wordt het qua sleutelwerk afgrijselijk veel werk.


Maar volgens mij biedt Waffie, toch niet de minste Transalp expert hier, aan om zijn tanden er in te mogen zetten. Prima alternatief, want daarnaast ook een frisse blik op dit mysterie  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 aug 2018 18:53 #10 door Niels Naber
Beantwoord door Niels Naber in topic Probleem ontsteking,
De carbarateur is volledig nagekeken. Er was geen sprake van verstopte sproeiers en alle membramen en inlaatrubbers zagen er goed uit. Ik vrees toch dat er iets in het electrische circuit mis kan zijn.

Wellicht is het inderdaad een goed idee om de motor door een kenner te laten bekijken om meer frustratie te voorkomen.
Ik maak er niet direct uit op dat Waffie zichzelf aanbiedt maar mocht dit wel zo zijn dan maak ik daar graag gebruik van. Of een andere kenner natuurlijk die hier iets mee kan? Ik ben nieuw hier, hoe zou zoiets in werking kunnen worden gezet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2018 13:38 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem ontsteking,

Waffie is één van de technische mensen binnen de club.


Stuur hem anders een persoonlijk bericht via het forum.

Hij heeft hier al gereageerd dus hij weet waar het over gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2018 22:06 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Probleem ontsteking,
IK heb inderdaad iets geroepen maar  heb dat even open gezet omdat ik  nog niet wist waar  het slachtoffer staat en we moeten natuurlijk praktisch zijn.


even  voor  het beeld,
wat voor afspraken zijn er gemaakt met de monteur..

uurtje factuurtje of no cure no pay.
zijn er al zaken vervangen.

aan niets te zien.... heb ik niet zo veel
Wel aan feitelijke zaken die gedaan zijn
bedenk dat een transalp bijv  4 bougies heeft (je ziet het niet maar ze zijn er wel)

zoals... zijn de  carb ultrasoon gereinigd na demontage van het geheel.
je basis zit in de vraag is het elektrisch of brandstof gerelateerd.
mijn eerste gedachten zijn echter wel positief.
Als de motorfiets goed stationair loopt is er eigenlijk  geen directe relatie met de cdi immers er wordt vonk gegeven
maar als de  vonk wegvalt is er mogelijk geen signaal die dit initieert
dat  zou vreemd zijn want dat zou beteken dat de pick up spoel niet goed zou zijn.
Echter de spoel doet het of niet en soms niet als  de spoel warm wordt.
Echter op de krukas zit de vervroeger die voorbij de spoel raast
misschien juist een domme gedachte .

maar is dit ook de juiste want er zijn 2 modellen .
als het blok is gewisseld zou dit mogelijk iets kunnen zijn om na te zien (zomaar een gedachte)
en zo kunnen we dus even verder brain stormen
maar het geeft aan dat alle  informatie relevant kan zijn.

je bent van harte welkom als je langs wilt komen maar je kunt bijv ook in elburg terecht (toch een stukje dichterbij)
denk er eens over na.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 11:43 #13 door Niels Naber
Beantwoord door Niels Naber in topic Probleem ontsteking,
Ok,om het allemaal helemaal compleet te maken hier alles wat er met de motor gebeurd is sinds de aanschaf

Motor gekocht met probleem waarvan ik hoopte dat een nieuwe cdi de oplossing was.
Zelf begonnen met verwijderen van kappen etc om motor ligt te verbouwen, o.a. andere verlichting en cockpit geplaatst. Motor naar monteur gebracht om elektra op juiste manier aan te sluiten en om het (ontstekings?) probleem aan te pakken
Monteur heeft alle elektra werkend aangesloten en is vervolgens gaan kijken waardoor de motor niet goed loopt zoals boven besproken.

-cdi getest en nieuwe tweedehands geplaatst
-signaal op bobines getest met multimeter, wegval bij ongeveer 4000 toeren (geen toerenteller meer aanwezig)
-bobines getest en nieuwe tweedehands geplaatst
-nieuwe bougies geplaatst (4x)
-nieuwe bougiekabels en doppen
-pickup sensors doorgemeten en nieuwe tweedehands geplaatst
-carberateur ultrasoon gereinigd en alle membramen en rubbers gecheckt
-throtle positioning sensor (tps) doormeten
-stuurschakelaar en zijstandaardschakelaar doorgemeten
-zekeringkast (custom) doorgemeten
-diversen in kabelboom doorgemeten
-chokepennen gecheckt, chokekabels zijn gangbaar

Er is na al deze handelingen nog steeds geen verbetering. Iemand de gouden tip??

P.s.: Ik neem aan dat een opnemerspoel hetzelfde is als een pickup sensor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 12:53 #14 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic Probleem ontsteking,


-zekeringkast (custom) doorgemeten


Heb je hier een foto van, hopelijk geen aanknijpstekkers gebruikt in combinatie met een slechte tang.

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 14:00 #15 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Probleem ontsteking,
Wissel de cdi's eens om en kijk of je toerenteller het nu wel blijft doen...
(Dus niet uitwisselen maar de stekkers overzetten bij die je nu gebruikt)

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 20:02 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleem ontsteking,
Als deze motor een gasklep sensor heeft is er maar 1 cdi
Mocht hij er toch 2 hebben zit er een andere carb op.
Maar het is heel goed mogelijk dat de pickupspoel defect is.
De enige reden die overblijft om het signaal vd bobine te onderbreken

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 20:12 #17 door Niels Naber
Beantwoord door Niels Naber in topic Probleem ontsteking,
De gebruikte connectors zijn van het goede soort met de juiste tang aangebracht.
En er inderdaad maar 1 cdi op dit model en die is getest, maar voor de zekerheid hebben we zelfs een nieuwe cdi (tijdelijk) geplaatst maar het probleem bleef aanwezig.

Er is dus wel naar de pickup sensors gekeken maar de pickup spoel is dus wat anders? Kun je me uitleggen wat de functie hiervan is en waar ik hem kan vinden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 20:40 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleem ontsteking,
Pickup spoel zit in het blok zelf.
om te vervangen moet het zijdeksel er dus af
Wat heb jij naar gekeken ???welke sensor ???
Je kunt de spoel meten met een voltmeter.
Start de motor en meet op de aansluiting ong 4 tot 5 volt AC

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 20:45 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Probleem ontsteking,

Er is dus wel naar de pickup sensors gekeken maar de pickup spoel is dus wat anders? Kun je me uitleggen wat de functie hiervan is en waar ik hem kan vinden?


Strikt genomen is het volgens mij geen sensor, maar dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Laten we hem de pick-up spoel noemen, want hij werkt via een spoel die een voltage op kan wekken, waar de cdi weer wat mee kan. Oh ja, er zit ook nog een magneet in  ???. Maar goed.

Dat ding zit bij jou aan de rechterkant in het blok, naast de krukas en zit op de cdi aangesloten. Op de krukas zelf zit een as met twee uitstekende nokken die bij elke rondslag rakelings langs de spoel gaan, één nok voor elke cilinder. Als een nok de magneet passeert wordt daardoor heel kort dit magnetisch veld afgebogen en ontstaat er kortstondig een spanning. Deze spanning is voor een transistor in de cdi het signaal dat hij spanning naar de bobine moet laten geleiden voor de vonk op de bougie.

Zie plaatjes  :)


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 aug 2018 20:54 #20 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Probleem ontsteking,
Ter aanvulling.
Het gedeelte wat langs de spoel raast heeft meerdere  " vingers" dus momenten.
De cdi regelt hiermee de vervroeging bij het oplopen van het toertal .
Ik vermoed dat er een ander , lees ouder blokje is gemonteerd en men de verkeerde vingers heeft laten zitten.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden