Honda Transalp komt moeilijk op gang, ploft en heeft lichte bougies

12 sept 2018 10:56 #1 door Ewout H.
Hallo

ik ben Ewout en woonachting in België.
Sinds een maand heb ik 2 honda transalps  600v van 1988.
De ene, waar de vorige eigenaar altijd mee gereden heeft, rijdt goed.
Maar ik zou graag op de andere gaan rijden omdat deze in mijn ogen in een mooiere staat is.
Deze stond 7 jaar stil maar het starten was geen probleem. Ik ben begonnen met het kuisen van de carburateurs, nieuwe olie + filter.
Hij startte meteen en draaide ook redelijk goed stationair.
Enkel als ik er mee wil rijden begint hij pas goed te trekken rond de 3500 toeren.
Ik kan dus niet vlot vertrekken want dan wil hij steeds uitvallen.
Ik ben de kleppen gaan nakijken en daaruit bleek dat deze te strak stonden. Ik kreeg er van achter bij het inlaatkruispunt nog geen 0,10 mm tussen.
Maar hij doet het nog steeds niet zoals het moet. Ik heb zojuist de twee makkelijke bougies er ook eens uitgehaald en deze waren aan de te lichte kant.
Hij krijgt naar mijn idee een te arm mengsel. Ik vraag me enkel af aan wat dit kan liggen.
De carburateurs heb ik met een compressor goed schoon geblazen en gezien dat de sproeiers goed proper zijn.
Alvast bedankt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2018 11:34 #2 door Oldtimer
begin eerst met het ultrasoon reinigen van de carbs, want na 7 jaar zal er veel vuil in zitten van oude benzine.
Dat haal je niet weg met een luchtslang.

Daarna afstellen zoals het beschreven staat in het wph, dat wil zeggen, beide luchtschroeven 2,5 slag open.
Kijk ook eens naar de rubbers van de carburateur waarmee ze op de cilinders zitten.
Vaak zijn ze hard geworden en lekken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2018 20:04 #3 door Ewout H.
bedankt voor de reactie!!
Ik ga er mee aan de slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2018 15:56 #4 door jaspersFZR
controleer de ontluchting van de vlotterkamers van je carburateurs eens. klein probleempje kan vergelijkbare gevolgen hebben (slang niet geknikt of zo)

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2018 19:41 #5 door Ewout H.
Tijdens het verder schoonmaken van de carburateur kwam ik nog een lek robbertje tegen, zie foto. Deze moet zeker vervangen worden. Kan dit ook de oorzaak zijn van het probleem?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2018 19:55 #6 door Ewout H.
Ik heb een ander stukje gevonden van een afbraak Alp maar er zit een heel klein verschil tussen de twee pinnetjes. Op de foto kun je het zien. De een is wat smaller. Zou dit kwaad kunnen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2018 20:14 - 17 sept 2018 20:17 #7 door kees

Dat is de fuel cut-off valve.

Dat ding werkt op vacuum, als je gas terug neemt tempert hij de brandstoftoevoer als de toeren nog relatief hoog zijn en terug vallen.

Met een scheurtje erin krijg je zeker problemen, maar je zult moeten testen of dit ook daadwerkelijk de oorzaak van jouw probleem is.


Ik weet niet of de diameter van het staafje nu een kanaaltje afsluit, of dat hij iets dicht duwt. Moet je even kijken..



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2018 20:23 #8 door Oldtimer
Sluit idd een kanaaltje af.
Zit verschil in bouwjaar voor en na 1990

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2018 20:36 #9 door Ewout H.
Bedankt voor de uitleg.
Ik ben nog even aan het zoeken naar vloeistof voor in mijn ultrasone badje. Ik wilde tickopur r33 gebruiken, in welke winkel kun je dit krijgen? Of zijn er nog alternatieven? Ik zou het graag in een winkel gaan halen ipv op internet te bestellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2018 17:08 #10 door Ewout H.
Deze week toch tickopur r33 besteld en vandaag de carburateurs kunnen schoonmaken. Werkt goed zo een ultrasoon bad.
Vanavond terug monteren op de transalp.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2018 17:47 #11 door Jan F.
Toch wel uit elkaar gehaald voor het ultrasoon bad?
De rubberen onderdelen zijn namelijk niet dol op een ultrasoon behandeling.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2018 18:01 #12 door Ewout H.
Ja ik had hem uit elkaar gehaald en niet alles heeft in het badje gelegen. Op de foto had ik hem al terug in elkaar gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2018 18:35 #13 door Oldtimer
Let wel op de verschiilen in beide carbs en let op de kleine rubbertjes

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2018 19:23 #14 door Ewout H.
In de carburateur voor de voorste cilinder zit nu de 128 sproeier en voor de achterste de 130.
De kleine rubbers zijn niet mee in het bad geweest en zitten normaal gezien op hun plek. Als het terug in elkaar zit laat ik het weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2018 22:54 #15 door Ewout H.
Deze avond nog eens verder gedaan aan de transalp.
Hij doet nog steeds hetzelfde, ploffen en de bougies slaan de wit uit.
Kan het aan de cdi liggen? lijkt me raar want de cdi's die er nu inzitten komen van de goedlopende transalp die ik staan heb.
De kleppen staan misschien toch te los?
Ik kan er zelf niet op komen. De luchtschoeven van de carburateur zijn geseald (een klein dotje silicone zitten er aan) dus het lijkt me dat dit door een kenner is juist gezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2018 14:07 #16 door Oldtimer
Is en blijft toch een carb probleem. Hoe dan ook.
CDI heeft niets te doen met kleur van bougie.
Staat gewoon veel te arm.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2018 18:15 #17 door Jan F.
Al een remmenreiniger/deo test gedaan om te controleren of de carburareur rubbers en vacuumslangen wel afdichten?

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2018 21:14 #18 door Ewout H.
Ja dat heb ik gedaan. Morgen ga ik ermee naar een kameraad die wat meer ervaring heeft met  dit soort motorblokken en de afstelling daarvan. Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2018 10:55 #19 door robgoesdakar
Heb je niet toevallig al eens de carb van de wel goed lopende motor op deze gezet ?
Als ie dan wel goed loopt, weet je in ieder geval 100% zeker dat je het in de carbs en afstelling moet zoeken.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2018 17:33 #20 door Ewout H.
Daar ben ik deze middag mee bezig geweest, en hij loopt nu al een zonnetje. Het is wel een amerikaans model op een europese motor.
Er zijn een paar verschillen tussen deze carburateurs maar dat zullen jullie wel weten. Bij het Amerikaans model zitten er twee slangen aan waar ik het nut niet van weet.
We zijn er achter gekomen dat bij 'Europese' carburateur de luchtschroef van de linkse carburateur op niets reageert, helemaal uit tot helemaal in geeft geen verschil? Daar zit dus waarschijnlijk ook het probleem, vandaag alle kanaaltjes en sproeiers nog eens goed open geblazen maar dat mocht niet baten.
Ik laat de Amerikaanse carburateur er nu ook op zitten zodat ik met de motor kan gaan rijden.
Met de andere carburateur ga ik verder op de motor die ik nog heb staan want ik zou het liefst de originele carburateur op de originele motor hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden