Een transalp die op 1 cilinder loopt.

30 aug 2009 21:39 #1 door twinpower
Een transalp die op 1 cilinder loopt. werd gestart door twinpower
Hallo,

Ik rij nu zo'n 2 jaar probleemloos op mijn Transalp 600v van 93.
Tot 3 dagen geleden, toen begon hij boven 3000 toeren te knallen en liep nog op 1 cilinder. Echt niet vooruit te branden, dus balen.
Eerst dacht ik vuil in de carb, spul eraf gehaald alles met wasbenzine in de vloeistofspuit op compressor door geblazen. Carb was eraf meteen ook de kleppen maar gesteld, nu we toch bezig zijn en het Luchtfilter vervangen.

Proefrijden, na 1 km rijden begon de motor weer in te houden en te knallen.
Daarna liep weer op 1 cil, dus nog geen verbetering tot zover.
Nu denk ik aan een kapotte cdi, als ik zo op het forum lees.

Dus heb de buddy eraf gehaald, stekkers cdi los gehaald (2 losse cdi's) en in contakt spray gezet er weer in gedaan. Motor gestart, stationair pruttelt hij ook vreemd in de uitlaat, dus welke cdi veroorzaakt dit ? Met stationair draaiende motor telkens 1 cdi los gehaald. Bij de ene bleef hij lopen (op 1 cil) en bij de ander sloeg hij af. Zou deze cdi dan nog goed zijn ???????
Voor de gene die het nog snapt, graag een reactie.

Gr Twinpower

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 22:20 #2 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Werkt je toerenteller nog goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 22:31 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.

Hallo,

Ik rij nu zo'n 2 jaar probleemloos op mijn Transalp 600v van 93.
Tot 3 dagen geleden, toen begon hij boven 3000 toeren te knallen en liep nog op 1 cilinder. Echt niet vooruit te branden, dus balen.
Eerst dacht ik vuil in de carb, spul eraf gehaald alles met wasbenzine in de vloeistofspuit op compressor door geblazen. Carb was eraf meteen ook de kleppen maar gesteld, nu we toch bezig zijn en het Luchtfilter vervangen.

Proefrijden, na 1 km rijden begon de motor weer in te houden en te knallen.
Daarna liep weer op 1 cil, dus nog geen verbetering tot zover.
Nu denk ik aan een kapotte cdi, als ik zo op het forum lees.

Dus heb de buddy eraf gehaald, stekkers cdi los gehaald (2 losse cdi's) en in contakt spray gezet er weer in gedaan. Motor gestart, stationair pruttelt hij ook vreemd in de uitlaat, dus welke cdi veroorzaakt dit ? Met stationair draaiende motor telkens 1 cdi los gehaald. Bij de ene bleef hij lopen (op 1 cil) en bij de ander sloeg hij af. Zou deze cdi dan nog goed zijn ???????
Voor de gene die het nog snapt, graag een reactie.

Gr Twinpower


wil je wel een cdi lenen om zeker te weten ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2009 23:16 #4 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Weer de beruchte rechtopstaande CDI´s zeker?


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 07:35 #5 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.

Weer de beruchte rechtopstaande CDI´s zeker?


Idd, zat ik ook aan te denken. Een '93 mag hier eigenlijk geen last van hebben, maar de Honda modificatie stamt pas uit '94 (aangepaste ophangrubbers voor de CDI units).

Lijkt sterk op een kapotte CDI unit. Die kun je overigens prima laten repareren...

Tip: direct de ophangrubbers laten vervangen door die van ná 1994. In dat geval liggen de units op je achterspatbord ipv dat ze rechtop staan en daarmee kan veel CDI-leed worden voorkomen. Twee tientjes voor de rubbers en je bent klaar. Een nieuwe CDI unit kost minimaal een tien-voud van dat bedrag...  :-\

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 11:17 #6 door trooper
Beantwoord door trooper in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
ik heb met mijn 93"er  idd nooit problemen ondervonden met de rechtopstaande CDI,
werken nog steeds perfect !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 18:44 #7 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Hallo,
Vanmorgen op de motor naar het werk, 40 km geen verkeerde slag gegeven.
Alleen als hij stationair loopt, pruttelt hij in vreemd klinkt als een lekke klep.
Ga eerst even een compressie meter lenen, om dit uit te sluiten.

De cdi zitten samen achter elkaar in 1 rubber met de stekkers naar achter gericht, dat zit al goed dan.

Hoop niet dat er een klep lekt !!! wordt vervolgt.

Gr Twinpower


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2009 20:07 #8 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Ik had het probleem alleen als de motor (model 1988) vol op bedrijfstemperatuur was. Op korte ritjes vernam ik niets... Het voelde alsof de brandstof op was, dus het moment dat je op reserve moet overschakelen...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2009 13:03 #9 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Afgelopen weekend een cdi van ad Mies te leen gekregen, alsnog bedankt hiervoor. :)
Nog steeds in afwachting van een linker carter pakking van de locale motor dealer, alleen  het tankfilter + tankkraantje schoongemaakt en controle op goede werking. Heb ook de carb luchtschroeven beiden op 4 1/4 uitgedraaid, motor loopt nu aardig goed.

Vraag: in het werkplaatshandboek staat dat deze luchtschroeven 2 1/4 uit moeten gedraaid, mag ik omdat er een open uitlaat op zit hiervan afwijken ???

Gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2009 14:20 #10 door GS Allroad
Beantwoord door GS Allroad in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Mijn transalp is ook van het jaar 1993,met rechtopstaande cdi's,met het het aangepaste rubbertje wat ik bij Ad hebt gekocht voor 2 tientjes liggen ze er nu beter bij.

BMW R 1100 GS  1996

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2009 18:20 #11 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Bij mij liggen de cdi´s ook achter elkaar, heeft de vorige eigenaar al gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2009 00:12 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.

Afgelopen weekend een cdi van ad Mies te leen gekregen, alsnog bedankt hiervoor. :)
Nog steeds in afwachting van een linker carter pakking van de locale motor dealer, alleen  het tankfilter + tankkraantje schoongemaakt en controle op goede werking. Heb ook de carb luchtschroeven beiden op 4 1/4 uitgedraaid, motor loopt nu aardig goed.

Vraag: in het werkplaatshandboek staat dat deze luchtschroeven 2 1/4 uit moeten gedraaid, mag ik omdat er een open uitlaat op zit hiervan afwijken ???

Gr Jan


niet tever open draaien max 3 echter een co meter geeft uit sluitsel

tussen de 1 en 2 % blijven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 19:03 #13 door twinpower
Beantwoord door twinpower in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Hallo, Ad dan zet ik ze beide op 3 dan wordt het mengsel weer iets rijker.

Hij loopt nu verder wel weer goed, maar hij moet ook niet te arm rijden.

Rijd nog steeds met eigen cdi´s rond, heb al wel de bobine´s en bougie kappen doorgemeten en bedrading van opnemers. alles is inorde. :)
Gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 dec 2009 21:39 #14 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Een transalp die op 1 cilinder loopt.
Hé Twinpower,

Hoe is dit nu eigenlijk opgelost? Toch CDI?
Heb namelijk sinds vorige week soortgelijk probleem maar alleen bij volgas boven 120km/hr (bij tegenwind al bij 110).
Toerenteller blijft het doen ,CDI's omgewisseld geen verschil. Zaken als luchtfilter, klepspeling, synchronisatie etc. al gecontroleerd.
Voelt gewoon één cilinder minder doen (trillingen)

Suggesties zijn errug welkom!!!

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden