Startprobleem

02 sept 2009 20:19 - 02 sept 2009 21:48 #1 door BramV
Startprobleem werd gestart door BramV
Betreft Transalp 1994.

Eindelijk mocht hij naar buiten, helaas dat liep wat anders...

Starten: Spanning was er wel, echter er klonk alleen getik van naar ik aanneem de magnetische startschakelaar.
Heel af en toe leek er geluid van de startmotor te komen.
Acties:
Andere accu: resultaat hetzelfde
Startmotor uitgebouwd: op accu draaide deze gewoon rond.
Is het dan toch de magnetische startschakelaar? zo ja, hoe kan ik deze testen?

Wie kan mij toch nog van de laatste nazomer (motor) dagen laten genieten?


Alvast hartelijk dank, Bram.
Discussie gesloten.
02 sept 2009 21:34 #2 door arjan65
Beantwoord door arjan65 in topic Startprobleem
ik zit niet zo in de electronika maar ik weet wel dat je het startrelais even kunt overbruggen met een schroevendraaier om het relais te testen.

succes Arjan

B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)
Discussie gesloten.
02 sept 2009 21:47 #3 door BramV
Beantwoord door BramV in topic Startprobleem
Arjan, bedoel je dat je de plus van de accu direct vebind met de plus van de startmotor?
Discussie gesloten.
02 sept 2009 23:01 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Startprobleem
nee,

hij bedoelt dat je op  het start relais (daar waar de draden  vast gezet zijn met een inbus boutjes) je over deze 2 aansluitingen bijv een punttang kunt drukken om te zien of de startmotor gaat draaien en met geluk de motorfiets aan slaat (wel contact aan zetten

het startrelais zit links naast de accu  daar waar de plusdraad van de acu naar toe gaat

wel goed oppassen dat je zelf geen stroom krijgt!!!!
gebruik dus een geisoleerd stuk gereedschap om te overbruggen
Discussie gesloten.
02 sept 2009 23:26 - 02 sept 2009 23:37 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Startprobleem
Ad, het is maar 12 Volt, daar krijg je geen opdonder van, ook al loopt er 100 Ampere door die draad. De maximale spanning blijft 12V en door je eigen weerstand van ongeveer 2 -3 kOhm is de stroom die dan door je lijf heen gaat ongeveer 5 mA. Pas bij 20mA ga je er iets van voelen. Bij 40mA wordt het onprettig. 100mA is dodelijk bij langere blootstelling (220V) en bij 1A word je geroosterd (maar dan staat er 2-3 Kilovolt op je donder  :o)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D
Discussie gesloten.
03 sept 2009 08:35 #6 door robert
Beantwoord door robert in topic Startprobleem
PMF71:

wat dacht je van tegen EMK ?? Dit voel je bij een klein 12V relais zelfs al, niet gevaarlijk, je blijft er scherp van ;D
Discussie gesloten.
03 sept 2009 21:52 #7 door BramV
Beantwoord door BramV in topic Startprobleem
Bedankt voor de tips.

Ik ben vanavond direct aan de slag gegaan, maar helaas alleen vonken en wat beweging in de startmotor maar dan hield het wel op.

Kan een motorblok zo vast zitten na bijna een jaar stilstand dat zelfs een goede startmotor en accu deze niet rond krijgt??

Helaas is er een tweede probleempje bijgekomen, nl na het uitdraaien van een bougie (ging redelijk soepel) was deze er niet meer met de hand in te draaien. Hier kom ik normaal niet aan, dus hoe de draad beschadigd is?? ???  Tenzij er iemand nog een gouden tip heeft, wordt het zaak om het hele spul (sorry Alp) maar eens naar de dealer te brengen en hopen dat het allemaal nog meevalt.
Ik moet wel zeggen dat ik een stuk beter zal slapen als ik weet dat alles weer in orde is. :)
Discussie gesloten.
03 sept 2009 22:12 #8 door wouterrrrr
Beantwoord door wouterrrrr in topic Startprobleem
Hoi Bram,

Als je wilt weten of je blok vast zit kun je hem natuurlijk even in een versnelling zetten, koppeling inknijpen en door de straat duwen om vervolgens na een paar stappen de koppeling los te laten. Als het blok los is hoor je een soor blopblopblop uit de uitlaat en is de duwweerstand ineens enorm vergroot. Nu weet je dat het blok los is  ;). Dit kun je ook doen terwijl er een bougie uit is.

Succes er mee.
gr Wouter
Discussie gesloten.
04 sept 2009 00:40 - 04 sept 2009 00:43 #9 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Startprobleem

PMF71:

wat dacht je van tegen EMK ?? Dit voel je bij een klein 12V relais zelfs al, niet gevaarlijk, je blijft er scherp van ;D


EMK als in... ElectroMagnetische ..Krachten? of iets anders?

Je zal wel doelen op de vonk die initieel getrokken wordt bij het kortsluiten van het relais? Die geeft wel een piekspanning af , maar zoals je zei, ongevaarlijk want die piek heeft een duur van een fractie van een milliseconde.

Even ontopic blijven: Bram, Kan het zijn geweest dat je de bougie er scheef in probeerde te draaien? Of waren er duidelijk spanen van schroefdraad op de bougie aanwezig?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D
Discussie gesloten.
04 sept 2009 12:26 #10 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Startprobleem
EMK, ofwel Elektro Motorische Kracht, is een inductie verschijnsel.

Groet,

Herman
Discussie gesloten.
04 sept 2009 12:34 #11 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Startprobleem
Dunkt me dat inductie, dus magnetisme, dwars door een isolatie heengaat?

Sorry, dit is het laatste offtopic berichtje maar moest het ff kwijt  ;D

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D
Discussie gesloten.
05 sept 2009 16:55 #12 door Marja Visser
Beantwoord door Marja Visser in topic Startprobleem

Tenzij er iemand nog een gouden tip heeft, wordt het zaak om het hele spul (sorry Alp) maar eens naar de dealer te brengen en hopen dat het allemaal nog meevalt.
Ik moet wel zeggen dat ik een stuk beter zal slapen als ik weet dat alles weer in orde is. :)

Ga naar Ad Mies.
Rucphen - Sprundel is niet ver weg.
Kan je daar alles met zijn hulp zelf nakijken.
Discussie gesloten.
05 sept 2009 20:35 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Startprobleem

Bedankt voor de tips.

Ik ben vanavond direct aan de slag gegaan, maar helaas alleen vonken en wat beweging in de startmotor maar dan hield het wel op.

Kan een motorblok zo vast zitten na bijna een jaar stilstand dat zelfs een goede startmotor en accu deze niet rond krijgt??

Helaas is er een tweede probleempje bijgekomen, nl na het uitdraaien van een bougie (ging redelijk soepel) was deze er niet meer met de hand in te draaien. Hier kom ik normaal niet aan, dus hoe de draad beschadigd is?? ???  Tenzij er iemand nog een gouden tip heeft, wordt het zaak om het hele spul (sorry Alp) maar eens naar de dealer te brengen en hopen dat het allemaal nog meevalt.
Ik moet wel zeggen dat ik een stuk beter zal slapen als ik weet dat alles weer in orde is. :)


als je het lastig vind om naar mij te komen .. kunnen we ook naar jouw komen,

een zeeuwse bolus doet wonderen ;D
Discussie gesloten.
07 sept 2009 21:57 #14 door BramV
Beantwoord door BramV in topic Startprobleem
Nu weet ik weer waarom ik lid ben van de Transalpclub. Wat een tips en om maar direct het goede nieuws te vertellen : de Alp is weer onder ons en heeft weer zijn bekende geroffel laten horen :) ;).

Zaterdagmiddag ben ik aan de slag gegaan. Eerst het achterwiel een paar keer rondgedraaid in z'n vijf, maar dat was geen doen dus toen maar eerst eens naar de bougie gekeken. Toch de draad in de cilinderkop iets beschadigd maar met wat hulpmiddeltjes en wat speciaal gemaakte gereedschapjes (heb niet voor niets een gereedschapmakersopleiding gehad) het probleemje opgelost. Wel had ik een vetprop aangebracht om te voorkomen dat er rommel in het blok zou komen.

Toen twee buurmannen ingehuurd al duwkracht en zo een 20 meter rond gehobbeld terwijl ik de koppeling regelmatig liet opkomen.

Nogmaals electrisch getracht te starten met een auto accu en startkabels. De motoraccu was al overleden en afgevoerd.
Doordat de buurman meer met dit soort zaken is bezig geweest werden de overigens splinternieuwe startkabels al snel verdacht. Een paar ander kabels en jawel er kwam zowaar leven in de startmotor. Toen met benzine en zowaar na wat rondpompen kwam de Alp uit z'n coma.
Als het een beetje meezit kom ik naar de Zeelandrit weer eens een tocht meerijden.

Hartelijk dank aan iedereen voor de waardevolle tips.

Groet, Bram.
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden