Hallo,
Ik heb een probleem dat zich alleen voordoet bij mist, regen en een nat wegdek:
- Zodra ik gas geef hapert de motor en valt stil of schiet opeens omhoog in toeren. De mate waarin varieert.
- Starten en stationair draaien is nooit een probleem, pas als ik gas geef gaat het mis: de motor hapert en ploft en er komt veel rook uit de uitlaat, of stopt er helemaal mee.
- Tijdens een droge zonnige dag (zoals deze hele zomer) is er echt helemaal niets van te merken, ik heb snelwegritten, lokale ritten en offroad gereden zonder probleem.
- Het probleem deed zich voor nadat de koppelingsplaten zijn vervangen en er breedstralers zijn opgezet door de garage (dwz dat de motor is open geweest en er aan de bedrading is gezeten).
Voorlopige conclusies:
- Benzinetoevoer en luchttoevoer is prima (1/2 uur 140 rijden in droog weer gaat goed en zelfs bij nat weer, als ik maar toeren kan houden)
- Vonk komt niet op het juiste moment bij vochtig weer zodra ik gas geef, hoe hoger het toerental hoe minder last ik van het probleem heb, als ik maar door de "dode zone" heen kom tussen stationair en gasgeven.
- Vocht/condens veroorzaakt het probleem
- Het probleem zit niet in de motor zelf, want die wordt warm genoeg om waterdamp te doen verdwijnen.
- Voor alle zekerheid ga ik dit weekeinde proberen om de lampen af te koppelen en controleren of de CDI-aansluiting goed contact maakt, om uit te sluiten dat die storing veroorzaken. De toerenteller gaat de laatste tijd ook pas na een minuutje werken...
Mijn vraag gaat dus alleen over hoe de timing van de vonk beïnvloed kan worden door vocht (resonantie met de spoel van een relais bijvoorbeeld?).
Hopelijk heeft iemand een idee? :