Olieverbruik motorblok verhelpen TA600 '97 | advies voor revisie

29 okt 2018 17:42 - 15 nov 2018 20:49 #1 door MatteoF
Motorvrienden,

Met de koude dagen weer voor de deur ben ik van plan om binnenkort (met tegenzin) mijn motor een tijdje stil te zetten en weer een goede onderhoud beurt te geven en mijn alpje wat meer off-road look te geven. Hierbij wil een 'revisie' van het blokje gelijk meepakken. Ik heb n.l een vrij hoog olieverbruik. Ik heb het vermoeden dat dit probleem bij de klepseals ligt, aangezien er geen vermogensverlies is. Bij een compressiemeting kwam er een positief getal uit. (correct me if i'm wrong ::))

Ik start dit topic overigens niet om allerlei discussies los te maken of het niet verstandiger is om gewoon olie bij te blijven vullen etc. In het afgelopen jaar heb ik een goede 23.000 km gereden en zo'n 250 euro aan olie uitgegeven. (ja dat is een hoop). Kosten zijn niet direct de driver, maar ik ben gewoon vanuit technische know-how geïnteresseerd om eens te kijken hoe het hartje van mijn motor er vanbinnen uit ziet.

Echter, wil ik voordat ik ga sleutelen een goed advies inwinnen (tegen betaling) van een Transalp expert die een blik er op wil werpen en mij kan vertellen wat ik moet aanpakken en evt. aan de benodigde onderdelen kan helpen. Ik kan het blok dan los meenemen in de bus.

Ik ben benieuwd!

Matteo  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 17:54 #2 door Sandra
Van hoeveel olieverbruik is er sprake?

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 18:11 #3 door Waffie
dan is een motorblok wissel de betere keuze,

onderdelen zijn duur en al lijkt het niet veel wat er moet gebeuren, het valt altijd tegen


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 19:26 #4 door xrvtuur
Je zou ook eerst eens klepseals kunnen wisselen met blok in het frame, en kijken of dat iets oplost qua verbruik, dat is dan niet echt een dure ingreep. Als dat je probleem niet oplost kun je voor de winter van 2019-20 een blokwissel inplannen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 22:06 #5 door MatteoF
@Sandra het gaat om circa 1 liter op de 600 KM. Ik rijd overigens wel veel woon-werk snelwegverkeer rond de 800 km in de week.

@waffie die optie heb ik overwogen, echter de kans dat je eenzelfde blok tegenkomt die een beetje verbruikt is dan ook groot.  Bovendien wil ik zoals ik al aangaf eens meer technische kennis opdoen en de gok wagen. Als alles uit de qua kosten uit de hand loopt en/of niet lukt is een nieuw blok of alsnog een optie. Wat is een reëel bedrag voor de onderdelen?

@xevtuur goed punt, ik denk namelijk zelf dat met alleen de klepseals al wel redelijk deel verholpen is. Het blok gaat er sowieso wel uit het frame, dus een goed moment om het goed te inspecteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2018 02:30 - 30 okt 2018 12:16 #6 door Waffie
Het 650 blok staat  nou niet direct bekent als een olieboot tenzij....... jij  een zeer vlotte rijstijl hebt ( +140 km/h ) op met name de snelweg in combinatie met een hoge km stand

olie kan  dan maar op 2 manieren verdwijnen.. lekken en/of verbranden
En als het verbrand is de diagnose simpel te stellen of dit aan de zuigers en veren ligt of aan de klepseals maar de ervaring leert dat het vaak gaat om interne vervuiling van met name de schraapveren
en dit is wel aan te pakken
overigens kom ik dan met jouw 23.000 km op ca 38 ltr olie die letterlijk de lucht is ingegaan.. en ja dat is wel heel veel
zo lijkt het wel of deze op mengsmering loopt.

IK mag wel hopen dat je op de juiste manier je peil controleert en  er juist niet te weinig of juist teveel in hebt zitten

maar vooruit....

klepseals okee maar ik vrees dat er dan toch ook een topend revisie nodig zal zijn
en dan begint het bij ca 500-600 euri
alles begint met het uitbouwen van het motorblok en daarna
moet je minimaal denken aan een  pakkingset, kleppen slijpen, mogelijk honen en nieuwe zuigerveren

denk er goed over na, want  je kunt centen maar ik x uitgeven

overigens zou ik met een dergelijk gebruik toch  ook een andere motorfiets overwegen

maar we staan open voor je (hulp) vragen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2018 08:29 #7 door robgoesdakar

@waffie die optie heb ik overwogen, echter de kans dat je eenzelfde blok tegenkomt die een beetje verbruikt is dan ook groot.  Bovendien wil ik zoals ik al aangaf eens meer technische kennis opdoen en de gok wagen. Als alles uit de qua kosten uit de hand loopt en/of niet lukt is een nieuw blok of alsnog een optie. Wat is een reëel bedrag voor de onderdelen?

Ik zou gewoon gaan voor een ander blok, en dan je eigen blok uit elkaar halen om je technische kennis wat op te doen. Dan weet je ook wat je tegen komt zonder weer druk te hebben om het op te lossen. Tevens kun je dan betere inschatting maken van de kosten en alsnog beslissen het wel of niet uit te voeren (op je gemak).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2018 18:19 #8 door TransAlpGhost
Hoe schoon is je blok, is het niet de klepdeksel pakking? Die van de achterste cilinder?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2018 18:22 #9 door TransAlpGhost
En hoeveel heeft het blok gelopen. Hij 23k maar hoeveel stond er al op?

Mijn verbruik van olie was hoog ivm een lekke pakking, nu weer opgelost.

Rob zijn advies is waardevol. Je wil de motor toch weer de weg op krijgen en na maanden een project in de garage moet het rijden :o ???

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2018 10:32 #10 door MatteoF
@waffie Helder, dus het is maar net hoe het blokje eruit komt. Ik kan het blok er gewoon uit halen en vanaf daar verder kijken hoe de staat is.

De olie wordt volgens het boekje (Haynes) gepeild hoor ;)

Ik begrijp je opmerking over het gebruik en de motorfiets keuze, echter zit ik op dit moment nog met een A2 rijbewijs en is een andere fiets kopen een hoop gedoe met vermogenstesten en/of een kit kopen, tweede is dat ik sinds oktober volledig voor mijzelf ben begonnen en ik een auto van de zaak voor veel woon-werk verkeer gebruik, hiervoor was het alleen maar kantoorwerk heen en weer de hele week op de motor. Dus het motorverbruik zal drastisch verminderen. De Alp is dan zo'n fijne motorfiets, zowel voor op de weg als tijdens de offroad ritjes die ik met m'n maten maak. Vele malen wendbaarder dan een loche 1200 GS van m'n maat  8)

@robgoesdakar maar waar moet ik dan een beetje op rekenen bij een goed blok qua kosten? Je ziet hier en daar wel wat op MP voorbij komen. En wat is een betrouwbare plek om zo'n blok vandaan te halen? Mijn idee is altijd, een blok gaat er niet voor niets uit?

@TransAlpGhost De klepdeksel pakking lekt inderdaad, in het begin een beetje zweten, nu steeds meer druppels op de cilinderranden. Die nieuwe pakking heb ik sowieso al liggen. Echter.. of dat alle olie is die ik er dagelijks in gooi.

Ik weet zeker dat de olie ook verbrand wordt, @robgoesdakar weet er alles van ;) Het Blue Winter Lake kleurtje op de achterkant is een mat zwarte laag geworden. En als ik een tijdje rustig 100 rijdt op de A12, en voor een inhaalactie geef ik een stoot gas naar de 120, dan laat ik mijn achterligger met een zwarte wolk achter. Dus, er gaat ergens iets niet helemaal zoals het hoort.

Op 11-02-18 heb ik de alp gekocht met 38.000 kilometer, daar stond hij ongeveer 2 jaar bij een jongen die er een rondreis mee wilde maken, maar dat ging niet door. Zelf reed ie en Yamaha dus meeste tijd heeft ie meestal stil gestaan. Daarvoor 7 jaar alleen het zonlicht gezien, mooi weer rijder van a'dam noord naar a'dam west. Dus ook weinig gedraaid. Dan blijft er nog 11 jaar over waarvan ik niet weet wat er mee is gebeurd. Ik vermoed zelf wel dat ie minimaal 1 keer klokje rond is geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 nov 2018 12:22 #11 door robgoesdakar

@robgoesdakar maar waar moet ik dan een beetje op rekenen bij een goed blok qua kosten? Je ziet hier en daar wel wat op MP voorbij komen. En wat is een betrouwbare plek om zo'n blok vandaan te halen? Mijn idee is altijd, een blok gaat er niet voor niets uit?

Goed blokje rond de € 400,=

Even gezocht en bij boonstra staat er eentje te koop. : www.boonstraparts.com/nl/onderdelen/mke=...PD10)/prt=Motorblok/

Blokjes gaan er over het algemeen uit vanwege teveel schade na een aanrijding/valpartij. Over het algemeen slijt daar een blok niet bij ....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2018 22:50 #12 door TransAlpGhost
Overigens staat in de titel een xl650 uit '97, laten we er van uitgaan dat het een xl600 is

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 09:06 #13 door Trigger

Overigens staat in de titel een xl650 uit '97, laten we er van uitgaan dat het een xl600 is


Als het een XL600 is heeft Waffie zelf nog twee goeie blokken liggen. Maar waarom zouden we dat aannemen?

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 22:43 #14 door TransAlpGhost
Je hebt wel een punt. We willen  het gewoon horen.

In inhoudelijk: met een lekke klepdeksel pakking kan het olie verlies hard gaan hoor

Als het een XL600 is heeft Waffie zelf nog twee goeie blokken liggen. Maar waarom zouden we dat aannemen?


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 23:06 #15 door kees

Mja toch is het soms moeilijk te pin-pointen hoor.

Ik heb met mijn AT wisselend olieverbruik. Ik heb nergens lekken, je ruikt geen verbrande olie en je ziet het ook niet. En de bougies zijn schoon en netjes grijs/bruin, geen aanslag o.i.d.


Vertel het me maar..


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2018 20:56 #16 door MatteoF

Overigens staat in de titel een xl650 uit '97, laten we er van uitgaan dat het een xl600 is


Oi, mijn fout. Voor alle duidelijkheid het gaat om een XL600 V 1997.

Als het een XL600 is heeft Waffie zelf nog twee goeie blokken liggen. Maar waarom zouden we dat aannemen?


Thanks, ik ga even contact opnemen met Waffie. Ik heb inmiddels contact met Boonstra gehad naar aanleiding van de tip van Rob; een blokje van 90.000 uit een Alp van 1999, komt uit een schade motor. Maar altijd even verder kijken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2018 07:47 #17 door James Bond
Mijn AT verbruikt 1 liter olie op ca 3000km. Nu 60dkm. Ik rij dagelijks (20km wwerk) op een cb500 uit 2002 (50dkm) maar daar daalt het oliepeil niet merkbaar. Zelfs niet bij de cb50 uit 1976 van mijn zoon. Misschien dat V-twin blokken altijd wat olieverbruiken door de constructie?. Boxermotoren bijv Subaru verbruiken ook meer olie bijvoorbeeld. I.i.g de AT bij flink afremmen op de motor volgens mij.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 nov 2018 10:01 #18 door Oldtimer

90.000 uit een Alp van 1999


Zou ik persoonlijk niet aan beginnen. ( maar dat staat er niet bij toch ) Maar spreek maar een keer af. Duiven is niet zo ver van Veenendaal.
Wil wel voor je kijken voor een oplossing

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden