Verbruik

06 sept 2009 11:43 #1 door Marceau
Verbruik werd gestart door Marceau
Ik kom net terug van een week Vogezen en merkte dat mijn Transalp ('99) toch een stuk meer gebruikt dan die van mijn oom ('92 of zo). Bij de tankbeurten zat ik vaak aan 15 liter terwijl hij meestal slechts 12 liter nodig had. Hij is een erg gezapig rijder: schakelt vroeg, remt weinig. Ik deed niettemin mijn best, en merkte dat ikzelf niet vaak boven de 4000 toeren kwam. We reden overigens de hele tijd op minder dan 20 meter van elkaar, dus er waren geen echte verschillen wat dat betreft.
Is dat verbruik puur rijstijl, of is er iets aan de hand met mijn Transalp (mijn oom zei dat mijn uitlaat soms een beetje een benzinegeur had), of is er een bekend verschil in bouwjaren? De beide Transalpen hebben allebei ei zo na evenveel kilometers (47000).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2009 12:02 #2 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Verbruik
Het hogere verbruik kan door meerdere dingen komen. Rijstijl is vaak de oorzaak, maar als het dat niet is dan moet het in de motor gezocht worden.

Die benzinegeur kan komen door ene te rijk mengsel, wat ook een hoger verbruik kan betekenen. Het kan ook zijn dat de carburateurs niet goed gesynchroniseerd zijn.

Verbruik je ook meer olie dan je oom? dan kan een olieschraper het euvel zijn, alhoewel dat vaak niet tot meer verbruik leidt.

Heb je last van een bruinachtige prutafzetting op je cylinders? dan kunnen je inlaatrubbers lek zijn waardoor er mengsel van je carbs uitlekt voordat het de cylinders ingaat.

Hoelang zitten je Bougies erin? als ze heel oud zijn kan het zijn dat ze een slechtere vonk afgeven, wat een slechtere verbranding tot gevolg heeft. Dit kan ook de benzinelucht veroorzaken.

Maar wat ik wel kan zeggen: rijstijl heeft zeer veel invloed op het verbruik. Ik rij normaal ook ietsje door, schakel bij 5000 toeren etc. dan is mijn verbruik ongeveer 1 op17. Schakel ik bij minder dan 4000, dan zakt mijn verbruik naar 1:20. Zoveel kan het al schelen.


Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2009 12:49 #3 door Neet
Beantwoord door Neet in topic Verbruik
Die van mij rijdt 1:6 als ik de bekeuringen er bij optel.
1:14 a 15 zonder bekeuringen.
Mijn vrouw haalt 1:20 a 21.
Jahaa, dat scheelt wel ff.

Gr. Neet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.423 seconden