- Laten we ons tot weggebruik beperken. Want onverhard rijden vraagt een aangepaste set-up van de ophangingen.
- Daarnaast gaan we er vanuit dat alles, mechanisch gezien, in goede staat van onderhoud is.
(..) in mijn beleving (..) plaats je progressieve vering voornamelijk om het slappe gevoel kwijt te raken en een betere wegligging te hebben. Niet zozeer omdat een rijder te zwaar of te licht is voor de standaard veer.
Je hebt nodig veren en je hebt nodig schokdemping. Het zijn 2 afzonderlijke systemen die je daarmee afzonderlijk kunt en moet beinvloeden.
Lineaire veren hebben dezelfde karakteristiek over de gehele veerweg.
Progressieve veren zullen, naarmate ze verder inveren, steeds stugger worden.
Ongeacht het type veer (lineair of progressief), de veersterkte bepaalt hoe de motor en rijder gedragen worden. Dit zijn vastgestelde waarden die worden uitgedrukt in static en dynamic sag. Dit is -in principe- niet onderhandelbaar.
Het weggedrag -jij noemt het wegligging- wordt bepaald door de demping: de hoeveelheid olie/luchtkamer en de viscositeit. Dit is wel onderhandelbaar.
Vuistregel wat betreft de voorvork:
Vooropgesteld dat de keuze veersterkte correct is: een voorvork 'slap' aanvoelt, moet je de demping opkrikken: dikkere olie.
Als je een voorvork progressief wilt maken, maak je luchtkamer kleiner (meer olie erin).
Gebruik van een progressieve veer aan te raden bij een te verwachten zeer zware belasting. Op de weg komt dat niet voor. Bedenk daarnaast dat het rpogressieve deel van zo'n veer maar iets van 15% van de veerlengte beslaat. Het grootste deel van de veerweg zal normaal gesproken het progressieve stuk niet aangesproken worden.
Achter zit het Pro-Link mechanisme, aangevuld met een lineaire veer. De Pro-Link maakt, ondanks de lineaire veer, de achterkant op mechanische wijze progressief. Hier gebruik je per definitie dus altijd een lineaire veer, anders wordt het dubbelop. Om de demping te beinvloeden kun je een schokdemper plaatsen die de mogelijkheid heeft de compressie (gedrag bij inveren) en rebound (gedrag bij uitveren) aan te passen.
Afsluitend is het dan zo dat zodra je bijvoorbeeld iets aan de voorkant verandert, de achterkant automagisch mee verandert. Dit uit zich in gewichtsverplaatsing of relatief verschil in dempingseigenschappen. Een harde veer voor brengt gewicht naar de achterkant. Hardere demping achter resulteert in voor relatief te zacht.
Anyways, zo jij het stelt, 'ik plaats progresieve veren, want..', zo simpel is het niet en zo moet je het eigenlijk niet oplossen ook. Want zeker is verandering merkbaar, dat feit op zich zegt niks.
Einde les, mijn excuses maar weer
Brom
WPS is dacht ik nu ondergebracht bij HK Suspension in Tiel.