Olieboot of niet?

25 nov 2018 15:09 #1 door Jasper
Olieboot of niet? werd gestart door Jasper
Hoi allen,

Mijn alpje uit '87 lijkt enorm veel olie te verbruiken maar heeft geen smerig blok, nooit een brandend lampje en draait soepel.
Ik gooi er minimaal elke 800km een liter in.. Alleen bij vol in de toeren rammen zie ik zwarte rook, maar ook niet extreem..

Wat is jullie mening hierover? is het blok af? Meet ik wel goed? Ik doe het in ieder geval altijd op dezelfde manier (motor recht, pijlstok eruit, pijlstok schoonmaken, pijlstok er helemaal in draaien en er weer uit en dan aflezen).

Hoor graag van jullie! :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2018 15:43 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Olieboot of niet?
Je moet sowieso je peilstok na t afvegen er niet indraaien, kaar ong 10 tellen op de rand houden om te peilen. Verder geen nuttig advies van deze kant

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2018 15:52 #3 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Olieboot of niet?

Je moet sowieso je peilstok na t afvegen er niet indraaien, kaar ong 10 tellen op de rand houden om te peilen. Verder geen nuttig advies van deze kant


thx voor je opmerking maar ik snap dit gedeelte van je zin niet: kaar ong 10 tellen op de rand houden om te peilen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2018 17:16 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Olieboot of niet?
Wat Jeroen bedoelt is dat je de motorfiets wel eventjes (10 sec) rechtop moet houden, dan kan je olie even ‘levelen’ in het carter.

Als je áltijd gemeten hebt met de peilstok er in gedraaid heb je feitelijk altijd met te weinig olie rondgereden  :-\
Ik weet zo gauw niet wat precies het verschil in mm is tussen óp de vuldop en er in gedraaid, maar dat zou zomaar het verschil tussen het minimum en maximum merkteken kunnen zijn.

Enniewee, nu niet veel meer aan te doen. In het vervolg maar op de juiste wijze peilen!

Vwb het huidige olieverbruik: 1 ltr op 800km is best veel. Op zich niet zo bezwaarlijk, maar het is natuurlijk wel onhandig. Dan moet je bij een dagritje al olie meenemen en onderweg bijvullen. Bovendien een aardige kostenpost.

Het blok hoeft niet persé ‘op’ te zijn. Olie verdwijnt via de zuigerveren óf de klepseals. Tenminste als hij verder niet lekt, maar daar hoor ik je niet over. De ‘87 ers staan wel bekend als olieverbruikers. Iets met de zuigerveren dacht ik, waar bij de latere modeljaren een modificatie op gedaan is.

Een top-end revisie kan je blok weer een goede conditie brengen. Kost een paar centen, maar dat kan het weer even mee  :)

1 van de clubdealers kan je hier best in adviseren en ook mee helpen. Ook om te zien of het de moeite is. Hoeveel kms staan er op?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2018 17:59 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Olieboot of niet?
Ter info. Peilstok in en uit geeft 300 ml verschil ?

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2018 18:40 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieboot of niet?
en het verschil tussen de min en max is slechts 400 ml

als je dan het olie verbruik meeneemt en er dus vaak 800 Ml bij moet doen zit je dik onder het minimum.
bekeken vanuit  het feit dat er slechts 2400 ml olie  inzit(oliefilter niet meegenomen)maar  er dus al 300 ml minder hebt door op de verkeerde manier je oliepeil te hebben bepaalt en dan nog een verbruik kunt hebben van ca 800 ml
tja dan blijft er  niet zoveel over.
dit heeft als gevolg dat de olie temp erg hoog op kan lopen waardoor de olie letterlijk verdampt.

trek je plan......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2018 20:16 #7 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Olieboot of niet?
Hoi allen,

Bedankt voor alle reacties. Het gekke is wel dat ik al 4 jaar alp rij en altijd zo gedaan heb, en heb redelijk wat km´s onder me doorgetrokken op de motor. Geluk gehad dus;) zal er wat meer olie in flikkeren.

De motor heeft nu 40.000 gelopen en dat is dus niet veel.. In principe wil ik er wel wat aan doen. Bijvoorbeeld een revisie. Ik kan zelf blok eruit halen, blok uit elkaar halen, onderdelen vervangen en in elkaar zetten (wellicht even wat hulptroepen in schakelen, maar die heb ik in mijn omgeving).

Wat zullen de kosten zijn? Nieuwe zuigerveren en kleppen seals. Of zelf nieuwe zuigers (zal je dan ook cilinder moeten uithonen?).

Hoor graag van jullie;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2018 20:32 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieboot of niet?
olieverbruik manifesteert zich op slechts 2 oorzaken

lekken of verbranden
lekken is duidelijk maar verbranden kan op slechts 2 manieren

in de verbrandingsruimte of via de klep steel
zaak is om dit vast te stellen
doe een compressie test
eerst zonder een gebrachte smeerfilm en daar met een aangebrachte smeerfilm

is er geen verschil dat zit het met de veren wel goed
als de olie dan toch via de verbrandingsruimte verdwijnt kun je denken aan de klepseals.
De volgende stap zou een engine flush kunnen zijn in samenwerking met een top end treatment(Forté)

pas  als je de exacte oorzaak weet komt er misschien  een topend revisie om de hoek krijgen.
vraag je echter wel af  om hoeveel liter olie het totaal  per jaar gaat want 10 liter olie  hoeft ook de hoofdprijs niet te kosten maar een topend revisie kost je minimaal al 500 euri en met nieuwe zuigers en veren kan dat snel oplopen,



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2018 15:03 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieboot of niet?

Nou ja,


Hoe Jan het nivo dan ook steeds opnam, de hoeveelheid verbruik blijft daarmee gelijk. Van Honda mag je veilig rijden met het nivo tussen de streepjes op de peilstok. De olielamp gaat pas veeel later branden.

Naast smeren koelt olie het blok, en dempt geluid. In die zin kun je stellen dat een hoger nivo beter is.

Olieverbuik neemt ook toe naarmate het blok warmer dan normaal wordt. De metalen zetten verder uit en dat kan pasvorm van onderdelen negatief beinvloeden. In die zin kun je ook stellen dat gedurende die 800km het nivo daalt en daarmee de temperatuur oploopt en zo weer verbruik in de hand werkt.

Als de compressieveren gaan verslijten krijg je 'blow-by', dat is heet gas uit de verbrandingskamer dat het carter ingedrukt wordt. Dit verhoogd ook weer de olietemperatuur en werkt verbruik ook weer in de hand.

Olieverbruik langs de cilinderwand wordt veroorzaakt door versleten olieschraapveren. Het zijn deze veren die het gevoeligst zijn voor slijtage.

Je kunt helaas niet simpelweg volstaan met vervangen van de compressie- en schraapveren. Goede kans dat die binnen de kortste keren weer versleten zijn, omdat niet alleen die, maar ook de passing in de zuiger en de cilinderwand zelf geleidelijk mee verslijten.

Het is goed mogelijk dat de tolerantie in de cilinders voldoende is om enkel te honen (oliegroeven opnieuw aanbrengen) en de zuigerpassing nog voldoende is om de veren te vervangen. Heel goed mogelijk. Maar, dan moeten cilinders en zuigers worden gedemonteerd en opgemeten door een revisie specialist.

In het beste geval kost het de revisiekosten, zuigerveren en pakkingset. Maar, als de meting van de specialist in je nadeel uitvalt, ben je zomaar 1200 euro verder zonder een enkele garantie dat het goed blijft.

Een gebruikt blok van MP plukken brengt ook risico met zich mee, maar kost ook maar de helft.


Bezint eer ge begint. In mijn redelijke ervaring is blokken openmaken de geest uit de fles laten.


Brom




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2018 20:31 #10 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Olieboot of niet?
Hoi allen,

Wat een fantastisch hulp so far! Ik ga eerst een compressietest doen en kijk wat daar uit komt.

Dit haal ik uit Hayens:
157 tot 185 PSI (11.0 tot 13.0) cilindercompressie

Jullie mee eens? Ik hou jullie op de hoogte;)

En wat betreft de olie check.. ik moet me maar ergens gaan schamen...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2018 20:53 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieboot of niet?
wel met de  gashendel vol open als je de meting gaat doen of laat doen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2018 23:22 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieboot of niet?

Subjectief hoor. Met een redelijke tot zelfs goede compressie kun je nog steeds ruk-schraapveren hebben.


Ik vermoed dat het olievullen blijft of de tent open halen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 00:53 - 27 nov 2018 01:01 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieboot of niet?
mischien brombeer

maar opentrekken kost minimaal 300-350 euri ( klepseals en nameten enof  cilinder honen/kleppen slijpen  en daarbij  een  top end pakkingset en beslist minimaal een setje nieuwe veren, olie en een oliefilter
en dan moet je zelf de arbeid nog voor lief nemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2018 17:16 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieboot of niet?

Klopt Waffie. En ik ben misschien ook iets te negatief.


Maar ik heb zelf ook wel dit soort dingen gedaan bij verschillende merken en typen motoren. Opnieuw opbouwen vanaf nieuwe krukas lagers, nieuwe drijfstangen en big-end lagers, geboorde cilinders, nieuwe zuigers tot en met kleppen slijpen. En op langere termijn is het nooit goed gebleven. Het ging altijd na verloop van tijd mis op het gedeelte krukas-drijfstang-zuiger/cilinder.

Wat ik ook met enige regelmaat heb gedaan is simpel een gebruikt blok plaatsen. Dat gaat dan ook geen 100.000 km probleemloos goed, want ja, het is gebruikt. Ik ben op mijn AT aan mijn derde blok bezig en die heeft nu -vier jaar later- ook olieverbruik. Maar, vergeleken met de excessieve kosten en teleurstelling na revisies, is mijn ervaring dat een gebruikt blok goedkoper is en trefzekerder dan revisie en als geheel minder kopzorgen geeft.

Ik heb voor 500 euro 4 jaar lekker rondgetufd. Het is nog lang niet zo problematisch als in Jan's geval, dus ik kan nog even door. En anders ritsel ik weer een ander blok.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2018 19:05 #15 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Olieboot of niet?
Ik heb in het verleden ook een '87 alp gehad die ook flink olie ging verbruiken.
Een spoelbeurtje met Forté motorflush wilde in het begin nog wel eens verbetering geven.
Ook andere olie kan soms een lager verbruik geven.


Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 nov 2018 21:07 #16 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Olieboot of niet?
Ik ga nu kijken wat precies het olie verbruik is met de juiste manier van opmeten. Ik laat jullie weten en anders ga ik op zoek naar een donorblokje. Ik ga niet het blok openhalen na jullie input en dat qua tijd en kennis een enorme uitdaging gaat worden.

Alle blokken tot ‘96 van Transalp passen toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2018 00:10 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Olieboot of niet?

Hoi Jan,


Denk er even rustig over na. Olie bijgooien doe je dan in de tussentijd.

Naar een revisie neigen vanwege olievebruik kán meevallen. Het kan net zo goed een mijnenveld blijken. Een gebruikt blok geeft in alle opzichten minder gedoe, maar kan aan de andere kant net zo goed iets onder de leden hebben. Er zit een beetje een geluksfactor in.

Maar, je kunt wel een klein stapje het mijnenveld in wagen om een idee te krijgen wat je te wachten zou kúnnen staan. Net zoals dat je vooraf onderzoek kan doen naar de staat van een gebruikt blok (km-stand, reden van aanbod enz.), om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen.


Wat je in een stappenplan kan overwegen, terwijl je met een half oog vast naar een ander blok uitkijkt:

Vervang de klepseals. Je blok heeft weinig gelopen, maar die rubber dichtingen zijn al 31 jaar oud. Als ze slecht zijn dan piest de olie zo langs de klepstelen de cilinders in en ben je het kwijt. Maar, doorgaans ruik je dat zelf ook, of iemand die achter jou rijdt (kun je testen). Klepseals kosten iets van 40 euro en kan je -met wat kunst en vliegwerk- doen met het blok in het frame. Als dat lukt, monitor je een poosje of je verbruik daarmee is gedaald.

Zo niet, doe een compressietest, ook weer gezien je lage kilometerstand. Het resultaat kan een indicatie zijn van de staat van cilinderwand en compressieveren. Als het resultaat in de betere helft naar het maximum uitvalt (dus hoge compressie), is er een mogelijkheid dat je met honen en nieuwe zuigerveren wegkomt. Valt het resultaat in de onderste helft (in de buurt van het minimum, lage compressie), zou ik het persoonlijk niet eens overwegen en op je gemak een donorblok zoeken.

Valt de compressietest hoog uit, bouw je het blok uit en licht je één cilinderkop en cilinder. Dan ga je ermee naar een revisie specialist. Een cilinder wordt op drie plekken gemeten: bovenin, midden, onderin. Het bovenste punt is de plek die het meest te lijden heeft. Een meting op die plekken alsmede de diameter van de zuiger en de passing van de zuigerveren, zal aangeven of enkel honen en vervangen van de verenset kan volstaan. Ook het small-end (boring in de drijfstang voor de pistonpen) moet op tolerantie gecontroleerd worden. Allemaal variabelen

In het gunstigste geval - honen en zuigerveren - kom je incl. klepseals kwa onderdelenkosten tussen 350-400 euro uit. Hoe minutieus ook uitgevoerd, geeft het geen enkele garantie op succes op zowel korte als langere termijn. Ik vind revisie een misleidend woord. Alsof het weer zo goed als nieuw zou zijn. Het is een reparatie aan reeds gebruikte onderdelen en je hoopt het beste ervan.

Mocht je, om wat voor reden dan ook, besluiten om toch een donorblok te zoeken, kun je altijd de kosten drukken door het oude blok, al dan niet weer dichtgeschroefd, voor onderdelen te verkopen. Het risico is, is dat dat blok toch weer in omloop komt. Zelf zoek je straks ook een blok en dan wil je dat niet tegenkomen. Ik heb dat gehad, helaas..


Moeilijk verhaal, Jan. Wat is wijsheid..?  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2018 14:17 #18 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Olieboot of niet?
Je gooit er niet vol synth olie in? Dat kan ook zelfs nog..
Moet half synth namelijk.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2018 14:33 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Olieboot of niet?
Ik denk ( weet ) dat je na volsyntheet niet terug moet naar half. Omgekeerd is minder probleem.  Alhoewel

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 nov 2018 17:50 #20 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olieboot of niet?
Dat is volgens mij een broodje aap verhaal, alle motorfiets olie is mengbaar en dus zou je ook moeten kunnen wisselen van olie type

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden