- Berichten: 7130
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
;D knippen en plakken
maar wat dat dan nog met een olieboot te maken heeft.....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Hoi Jan,
Denk er even rustig over na. Olie bijgooien doe je dan in de tussentijd.
Naar een revisie neigen vanwege olievebruik kán meevallen. Het kan net zo goed een mijnenveld blijken. Een gebruikt blok geeft in alle opzichten minder gedoe, maar kan aan de andere kant net zo goed iets onder de leden hebben. Er zit een beetje een geluksfactor in.
Maar, je kunt wel een klein stapje het mijnenveld in wagen om een idee te krijgen wat je te wachten zou kúnnen staan. Net zoals dat je vooraf onderzoek kan doen naar de staat van een gebruikt blok (km-stand, reden van aanbod enz.), om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen.
Wat je in een stappenplan kan overwegen, terwijl je met een half oog vast naar een ander blok uitkijkt:
Vervang de klepseals. Je blok heeft weinig gelopen, maar die rubber dichtingen zijn al 31 jaar oud. Als ze slecht zijn dan piest de olie zo langs de klepstelen de cilinders in en ben je het kwijt. Maar, doorgaans ruik je dat zelf ook, of iemand die achter jou rijdt (kun je testen). Klepseals kosten iets van 40 euro en kan je -met wat kunst en vliegwerk- doen met het blok in het frame. Als dat lukt, monitor je een poosje of je verbruik daarmee is gedaald.
Zo niet, doe een compressietest, ook weer gezien je lage kilometerstand. Het resultaat kan een indicatie zijn van de staat van cilinderwand en compressieveren. Als het resultaat in de betere helft naar het maximum uitvalt (dus hoge compressie), is er een mogelijkheid dat je met honen en nieuwe zuigerveren wegkomt. Valt het resultaat in de onderste helft (in de buurt van het minimum, lage compressie), zou ik het persoonlijk niet eens overwegen en op je gemak een donorblok zoeken.
Valt de compressietest hoog uit, bouw je het blok uit en licht je één cilinderkop en cilinder. Dan ga je ermee naar een revisie specialist. Een cilinder wordt op drie plekken gemeten: bovenin, midden, onderin. Het bovenste punt is de plek die het meest te lijden heeft. Een meting op die plekken alsmede de diameter van de zuiger en de passing van de zuigerveren, zal aangeven of enkel honen en vervangen van de verenset kan volstaan. Ook het small-end (boring in de drijfstang voor de pistonpen) moet op tolerantie gecontroleerd worden. Allemaal variabelen
In het gunstigste geval - honen en zuigerveren - kom je incl. klepseals kwa onderdelenkosten tussen 350-400 euro uit. Hoe minutieus ook uitgevoerd, geeft het geen enkele garantie op succes op zowel korte als langere termijn. Ik vind revisie een misleidend woord. Alsof het weer zo goed als nieuw zou zijn. Het is een reparatie aan reeds gebruikte onderdelen en je hoopt het beste ervan.
Mocht je, om wat voor reden dan ook, besluiten om toch een donorblok te zoeken, kun je altijd de kosten drukken door het oude blok, al dan niet weer dichtgeschroefd, voor onderdelen te verkopen. Het risico is, is dat dat blok toch weer in omloop komt. Zelf zoek je straks ook een blok en dan wil je dat niet tegenkomen. Ik heb dat gehad, helaas..
Moeilijk verhaal, Jan. Wat is wijsheid..? :
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Maar, kan Jan bijvoorbeeld ook 20W50 veilig gebruiken?
Die is dan voor de winter vanaf -5 C of warmer dun genoeg maar op bedrijfstemperatuur wat dikker dan (10W)40?
Vroegah deed je dat toch ook met je oto, gebruikte je wat dikkere olie om verbruik tegen te gaan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.