Tank uitdeuken

30 dec 2018 17:51 #1 door Sandor
Tank uitdeuken werd gestart door Sandor
De winterdagen geven mooi de gelegenheid om weer eens wat in de garage te freubelen.
Vandaag begonnen om een tank van een transalp uit te deuken.
Er zijn van die uitdeuk setjes te krijgen op internet, maar zelf experimenteren met een glue gun, een spijker en een carrosseriering kom je een heel eind!
En het lukt best aardig!

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2018 21:37 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Tank uitdeuken
Magic fingers  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2018 23:11 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Tank uitdeuken
Dat ziet er een stuk beter uit!

Hoe zit de spijker vast? En waarmee trek je dan de deur eruit zonder dat alles los schiet?
Leuk voor een how-to in de Transalper? ::)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 dec 2018 23:37 #4 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Tank uitdeuken
Ik had eerst geprobeerd alleen de spijker vast te lijmen, maar dat hield niet. Vervolgens een carrosseriering over de spijker geschoven en die vast gelijmd. De lijm is een huis tuin en keuken lijmpistool.
Met een griptang en een klosje hout om als hefboom te gebruiken. Rustig beginnen te trekken.
Als je te hard trekt, trek je de spijker met ring uit de lijm. De lijm is makkelijk te verwijderen door met een fohn even te verwarmen. Restjes met wd40 en remreiniger er af gepoetst.
Dit proces veel herhalen op verschillende plekken.
Aangezien er wat "scherperen" randjes aan de deuk zaten, krijgt ik het nog 100% er uit, maar ziet er al goed uit.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2018 10:43 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Tank uitdeuken

Vind het wel een leuk idee! Mijn tank heeft ook o.a. een knietje erin staan.


Heb ik even bij HBM vlug lopen grasduinen, maar bij het systeempje dat jij gebruikt staat dan weer dat het niet geschikt is voor o.a. motortanks. Het is een goedkope slimme manier zodat je (meestal) niet hoeft over te spuiten.

Ik ken het wel van de autoplaatwerker, die last daar verschillende staafjes op de deuk en dan trekken ze stapsgewijs die deuk er vrijwel of zelfs geheel uit. Maar, op die manier moet je altijd overspuiten.


Ga je nog proberen die deuk er verder uit te halen..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2018 17:43 - 31 dec 2018 17:46 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Tank uitdeuken
Voor het geval je een klosje hout niet kwijt kunt:
www.tomtop.com/p-k8335eu.html

Voor iets grotere deuken:
www.tomtop.com/p-k6775.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2018 18:37 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Tank uitdeuken

Van die dingen zegt HBM dan dat het voor dun plaatwerk is minder dan 1.2mm, en daarnaast voor vlakke vlakken, zoals autodeuren. Niet voor motortanks, aldus HBM..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2018 19:33 #8 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Tank uitdeuken
Gisteravond nog verder geprobeerd om de deuken uit de tank te trekken. Alles heeft schijnbaar een grens. Krijg de deuken er niet verder uit getrokken. Trek nu steeds de spijker met ring uit het lijm.
Mogelijk dat de grens van het haalbare is bereikt.
Wordt het toch nog een beetje plamuren.

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 dec 2018 22:09 #9 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Tank uitdeuken
met een klein hamertje aan de binnen kant kloppen  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2019 11:21 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Tank uitdeuken

Van die dingen zegt HBM dan dat het voor dun plaatwerk is minder dan 1.2mm, en daarnaast voor vlakke vlakken, zoals autodeuren. Niet voor motortanks, aldus HBM..


Inderdaad hoe groter het oppervlak en hoe valkker, lees geen vouwen, randen, glooien etc hoe makkelijker het gaat.
Harm hoe dik is volgens jou het metaal van een tank op een motor en van of portier / motorkap / spatscherm van een auto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2019 11:31 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Tank uitdeuken

Autoplaatwerk is volgens mij max. 0.8? Ligt er ook aan of je een Bentley hebt of een Fordje Ka. De motorkap van mijn bedrijfsblik kan ik met een pink induwen. Doodgriezelig.


Een tank is om veiligheidsreden wel dikker, denk je niet? En vooral, heeft rondingen dus het is erg sterk. Een ronding heeft een groter vlak dan een vlak vlak. Dus als dat grotere ronde vlak naar binnen staat (deuk), moet dat grotere oppervlak (de deuk) door een kleiner oppervlak (de omtrek van de deuk) worden gedrukt en dan heb je een grotere kracht nodig om die deuk daar doorheen te trekken. Omschrijf ik het zo een beetje begrijpelijk..? En dikker plaatwerk heeft dan weer meer kracht nodig. Of andersom.


Ik klets maar wat, want ik heb het ook nog nooit gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2019 11:58 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tank uitdeuken
Nah tank is ook gewoon 0.8mm tot max. een mm. Al die vervorming maakt t zo sterk, wat je zegt.

Als de deuk wat dieper is rekt het metaal ook nog zoveel dat je het weer moet zien te krimpen. Anders past het niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2019 12:29 #13 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Tank uitdeuken

Nah tank is ook gewoon 0.8mm tot max. een mm. Al die vervorming maakt t zo sterk, wat je zegt.
Als de deuk wat dieper is rekt het metaal ook nog zoveel dat je het weer moet zien te krimpen. Anders past het niet meer.


Brom/Pim
Plaatwerk is inderdaad zeer dun, dunner dan menigeen denkt. Bij uitdeuken is het inderdaad de clou om de rek te neutraliseren, Vroeg'uh deed je dat met een slagvijl waarmee je de rek 'verstopte' in een geprofileerd stuk plaat en bij grotere oppervlaktes met stuiken (met een gaspit lokaal verhitten en dan met een natte koude doek snel afkoelen)

Je hebt bij ABS schade bedrijven van die dagen dat je 'gratis'deuken kunt laten herstellen in je auto en dat gaat ook met die zuignap en lijm techniek. Als je daarmee bedreven bent kan je met name bij glooiende deuken bijzonder fraaie resultaten bereiken zonder dat je hoeft te spuiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2019 21:54 #14 door kees
Beantwoord door kees in topic Tank uitdeuken

Weet iemand of het zin heeft om te verwarmen met de vlam?


Hagelschade in autodaken heb ik wel eens zien doen zo..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 jan 2019 23:00 - 01 jan 2019 23:36 #15 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Tank uitdeuken
Eerst even wat  anders  ;)plaat werk wat door een deuk is ingedeukt  is dus plaatselijk vervorm er is dus rek opgetreden en uit getrokken als het ware

als we een zij paneel of een deur even als voor beeld zouden nemen van een auto en we zouden de deuk eruit willen halen en je drukt van binnenuit de deuk eruit komt er een bult word bol ,druk je op de deuk gaat die ploppen das dus rek -- ruimte die erin zit

Volgende gebeurt  de plaatselijk bult stook je rood heet tot een Rode punt  en snel met een doek die nat krijg je dus een sissend gebeuren en krimt vaak zodanig dat  dat de buiten kant van de deuk een vorm aan neemt  dat het een kuil kan vormen  of niks doet , zonder water  plaatselijk uitzetting  en af koelt en dus weer in zijn oorspronkelijk vorm komt en weer bij af .

stuiken is dus de heet stoken weer tot de rode punt en met een tas zie foto  die een vorm heeft dat als je van boven met een slagvijl slaat en met de tas onder steunt en draagt  van buiten langzaam naar binnen slaat en de metaal moleculen als het ware naar binnen slaat en krimt

Maar krim je teveel komt er er kuil  dan zal weer moeten  oprekken dus uit deuken .

de tank hier boven heeft het ook  die is erg mooi uit gekomen zelf zou er niks meer aan doen  :) maar heeft nog wat je met dit gereedschap er uit zou ?kunnen vrij-ven en dat is weer een ander en latere techniek  die zich goed leent voor de kleine deukjes
zonder spuiten .en goede tip die ik van harte neem wat je gedaan hebt voor mezelf .

De slag vijl of wafel hamer was er voor om plaatselijk putjes te slaan om plaatselijk krimp te krijgen  mijn praktijk en ervaring is dat je daar alleen kan zien waar er nog een plekje zit als deukje  die weinig nabehandeling  verdient .

dus antwoord op jouw vraag is dus niet eenduidig aan te geven
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2019 12:07 #16 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Tank uitdeuken
Er zat aan de andere kant nog een deukje en een scherpe pit aan de voorzijde. Ook hier geprobeerd deze eruit te trekken. Beetje ging nog, maar de pit kreeg ik geen "grip" op.
Ook nog geprobeerd met een ijzer de deuken er verder uit te wrijven, maar ik durfde niet te veel kracht te zetten op de tank rand en de kraag in de tank maakt het wel heel lastig.
Ik was tevreden over het resultaat en heb een collega op het werk (jaren in de schade herstel gewerkt) er naar laten kijken.
Veel beter werd het niet was het oordeel, zonder puntlas trekken.
Nu de tank strak maken. ;)

Xl600 PD10
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2019 16:48 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Tank uitdeuken

Ik denk dat ik het laat uitdeuken bij de spuiter.


Die paar deukies kan nooit de wereld kosten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2019 18:42 #18 door Sandor
Beantwoord door Sandor in topic Tank uitdeuken
Ik houd juist van het eerst zelf proberen, totdat het dreigt fout te gaan en dan de professionals laten voordoen hoe het ook zou kunnen. ;)

Xl600 PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2019 08:40 #19 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tank uitdeuken

Ik houd juist van het eerst zelf proberen, totdat het dreigt fout te gaan en dan de professionals laten voordoen hoe het ook zou kunnen. ;)

Tarief indicatie :
ik laat het helemaal door u doen : € 50,=
ik heb eerst zelf al wat geprobeerd : € 150,=

(Geintje, maar kon het niet laten...)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2019 13:39 #20 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Tank uitdeuken

Tarief indicatie :
ik laat het helemaal door u doen : € 50,=
ik heb eerst zelf al wat geprobeerd : € 150,=

(Geintje, maar kon het niet laten...)

Inderdaad: daar zijn bedrijven dol op, om de verprutste narigheid van een ander op te knappen...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden