Dynamorotorbout aandraaien

12 sept 2009 21:01 #1 door Timmer
Dynamorotorbout aandraaien werd gestart door Timmer
Ik ben net klaar met de nokkenaskettingen vervangen en nu moet ik de dynamorotorbout (ook wel vliegwielbout) op 130Nm tegen de klok in aandraaien. Ik heb het tooltje dat het kleine achterkettingwiel blokkeert nog vastzitten, maar voordat ik ook maar richting de 130Nm kom slipt de koppeling al door.

Het wphb zegt dat bij het aandraaien van de rotorbout het vliegwiel met een bandsleutel moet worden tegengehouden. Weet iemand of een bandsleutel daadwerkelijk hard genoeg kan worden aangehaald zodat ik het vliegwiel met 130Nm kan aandraaien? Of moet ik de krukas ergens anders zien te blokkeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2009 22:17 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Dynamorotorbout aandraaien
De krukas ergens blokkeren lijkt mij het eenvoudigst ja  :-\
De laatste keer dat ik zelf die bout vast moest zetten was het wel errug simpel, want de cilinders waren er af, dus toen heb ik maar een flinke schroevendraaier langs een krukwang gestoken  ;D

Er zitten trouwens wél verschillen in WPH, het ene spreekt over 110Nm, het andere over 130Nm. 110 lijkt me ook wel genoeg, dus als je dat nét wel red zonder dat de koppeling doorslipt zou ik me geen zorgen maken  :D

Succes met de klus  8)

Groeten,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2009 23:48 - 12 sept 2009 23:50 #3 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Dynamorotorbout aandraaien
het was dan wel niet het vliegwiel, maar in mijn geval de koppeling: die moest ook muurvast gedraaid worden. Was bij ad mies aan eht sleutelen, die pakte gewoon doodleuk de slagsleutel op lucht en ratelde hem in 3 seconden vast  ;D geen momentsleutel bij te pas gekomen, je ziet vanzelf wanneer ie echt muurvast zit.

Maar niet iedereen heeft zulk gereedschap, ik heb thuis wel een compressor maar nog niet zo'n slagsleutel met doppenset. Die dingen zijn reteduur nieuw.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2009 00:28 - 13 sept 2009 00:47 #4 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Dynamorotorbout aandraaien

Er zitten trouwens wél verschillen in WPH, het ene spreekt over 110Nm, het andere over 130Nm. 110 lijkt me ook wel genoeg, dus als je dat nét wel red zonder dat de koppeling doorslipt zou ik me geen zorgen maken  :D


Het vastdraaien van de koppeling met 130Nm lukte me vreemd genoeg probleemloos...

Bijkomend probleem is dat mijn momentsleutel wel linksom kan draaien, maar dan geen kliks geeft. Dus ik zal sowieso 'op gevoel' die 110Nm moeten proberen te halen. Ik heb drie Transalp-werkplaatsboeken als pdf en ze noemen alledrie 130Nm (maar iets minder zal ook geen kwaad kunnen). De Haynes en de Bucheli zeggen dat je bij het aantrekken de achterrem ingedrukt moet houden (dat zou dus genoeg moeten zijn), Honda's officiële shopmanual zegt dat special tool 07725-0040000 moet worden gebruikt. Op het net is wel een beschrijving te vinden van iemand die hetzelfde bij een VFR heeft moeten doen.




Dat blijkt dus gewoon een grote bandsleutel te zijn. Het lijkt mij alleen zeer twijfelachtig of je 110-130Nm tegendruk op een verd*md glad vliegwiel op kunt bouwen met zo'n ding.

Om het vliegwiel eraf te kunnen halen heb ik al een grote bronzen M22 bout met 1,5M draad moeten laten draaien... Het is afzien, dat sleutelen aan een Transalp. Ik hou het zelf maar gewoon op boxers...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2009 12:15 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Dynamorotorbout aandraaien
Ik weet niet of je de andere kant ook open hebt liggen anders kan je de koppelingskooi toch ook vastzetten met het gereedschap dat je nodig hebt om die moer aan die kant los te draaien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 sept 2009 13:03 #6 door arjan65
Beantwoord door arjan65 in topic Dynamorotorbout aandraaien
zover ik mij kan herinneren heb ik bij mijn transalp het blok eerst ingebouwd.
daarna in de versnelling zetten en iemand even de rem in laten trappen en dan de bout flink aandraaien
Als je m flink kunt aandraaien moet toch genoeg zijn want hij zet zichzelf toch vast? (links draad)

succes Arjan

B.S.A  A65 (1968)  B.S.A  A65 (1970)  Transalp (1989)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 23:16 #7 door Timmer
Beantwoord door Timmer in topic Dynamorotorbout aandraaien
Uiteindelijk is het met een joekel van een bandsleutel (gehaald bij Baptist in Arnhem) inderdaad gelukt om het vliegwiel tegen te houden terwijl ik de bout met een momentsleutel linksom vastzette.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 17:35 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Dynamorotorbout aandraaien
Mooi  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden