Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren

25 feb 2019 09:47 #1 door Erik -
Een transalp uit '88 met olieverbruik vooral hoge toeren en off road moet kan dit kwaad of kun je er gewoon mee door rijden zolang je er olie in blijft gooien? De boel roet nogal achter de uitlaat.

Ik lees wisselende berichten over het nu van revisiet. Hier op het forum werd door iemand gesteld dat na een paar 1000 km het olieverbruik weer terug was na revisie van de kop en cylinders.

De motor bevalt me prima, afgezien van het verbruik. Kan er eventueel een later blok in een '88 er?

Mijn vragen gaan alle kanten uit, maar ik ben dan ook wat zoekend :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2019 09:56 #2 door PimW
In principe kun je met een hoog olie verbruik ook gewoon blijven rijden.
Mits je ervoor zorgt dat het niveau hoog genoeg blijft. Begint op den duur wel vervelend te worden als je elk ritje olie moet bijvullen.

Maar waar hebben we het over? Hoeveel olie verbruikt de motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2019 19:56 #3 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren

Erik - schreef : Ik lees wisselende berichten over het nut van revisie


Een revisie heeft zeker nut, maar dan moet je het wel goed doen. Een volledige revisie betekent: overmaat zuigers, overmaat zuigerveren en de cilinders opboren + honen. Dat loopt nogal in de papieren en daarom zie je vaak dat men alleen de zuigerveren vernieuwt. En dat is half werk met grote kans dat het olieverbruik weer terugkomt.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2019 22:27 #4 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
Ik heb geïnformeerd naar de kosten en die vallen met nog wel mee. Hoe groot is het risico dat de krukas slijtage vertoont? De kosten voor het slijpen van een krukas en overmaatse lagers laten maken loopt behoorlijk in de papieren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2019 15:44 #5 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
Vergeet ook klepseals vervangen niet. Kosten niet de wereld en toch ook een punt waar je olie kunt 'verliezen'. Klepstelen even nameten. En dan klepjes even inschuren, dicht dat ook weer mooi af.
Ter info: ik heb mijn blok gereviseerd na 150000 km, eigenlijk vooral vanwege olieverbruik. Tijdens revisie alles nagemeten, enige wat echt gesleten was waren de distributiekettingen, zelfs die nog binnen tolerantie overigens maar wel aan de grens. Er zitten nieuwe zuigers in, maar niet eens een overmaat (hadden wat sporen van warmlopen, vandaar vervangen). Ook normale maat zuigerveren er weer in. Cilinders even laten honen en meten. Kleppen, nokken, krukas, drijfstangen, alles nog ruim binnen tolerantie. Eigenlijk alsof het net uit de fabriek kwam... Hij heeft nog niet gelopen dus kan je niet vertellen of en waardoor het olieverbruik verminderd is ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 feb 2019 19:25 #6 door Vetjan
Beantwoord door Vetjan in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
Hangt volgens mij vooral af hoe goed de motor onderhouden is. Olie van goede kwaliteit en een dito oliefilter, met juiste interval gewisseld, bepalen hierin het grootste deel van dat risico m.i.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2019 12:02 #7 door MROE
Mijn TA verbruikt ongeveer 750 cc olie op 1000 km. Ik wil wel de kop aanpakken.
Vooraf ga ik de compressie meten. Wat moet die zijn bij het gas vol open en koude motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2019 12:42 #8 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
Ik heb begrepen dat juist bij een motor die olie verbrandt de compressie vaak een slechte indicator is. Dit omdat er altijd en redelijke filmlaag olie in de cylinder zit en daardoor een goede afdichting. Geen idee wat het waarheidsgehalte is, maar ik ben deze stelling al regelmatig tegengekomen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2019 14:28 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
Meet de compressie eerst met gas open. Noteer deze waarde.
Daarna spuit je wat olie in het bougiegat en meet opnieuw.

Het verschil in waarde bepaald voor een groot deel of de klepseals doorlaten of dat je een zuigerveer probleem hebt.

Maw. Hogere waarde bij olie op cilinder is wss veren.
Geen groot verschil is klepseals.

Waarde tussen 9 en 11 bar

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2019 14:49 #10 door PimW
Maar nu was de opmerking dat bij een motor met hoog olieverbruik, er al een grotere hoeveelheid olie aanwezig is en zo jouw methode onbetrouwbaar maakt.

Hoe gaan we daar mee om ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2019 15:51 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
Die grote hoeveelheid is verbrande olie. En zal heel erg meevallen.
Gwn boven op de cilinder en uitproberen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 20:27 #12 door MROE
Bedankt voor de reacties. Dat ga ik proberen. Het zal een klusje worden in de zomervakantie verwacht ik.
Wordt vervolgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 13:46 #13 door Erik -
Beantwoord door Erik - in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
Past onder een 1988'er een later blok? En zo ja, welke aanpassingen moeten dan gedaan worden, of is dit een één op één vervanging?

Ik twijfel nog steeds erg over repareren of vervangen door een ander blok wat in de basis deze olieconsumptie problemen niet heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 14:03 #14 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
Erik

ik heb 2 blokken in de aanbieding uit ik geloof 89 en 91 beide niet lopend gekocht waarvan ik er zelf ook 1 nodig heb ? aan jouw de keus
ook voor mij is de staat onbekend .

misschien even telefonisch het 1 en ander toelichten je ben t vrij om te komen kijken .

groetjes Frits
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 19:12 #15 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren

Erik - schreef : Past onder een 1988'er een later blok? En zo ja, welke aanpassingen moeten dan gedaan worden, of is dit een één op één vervanging?

Ik twijfel nog steeds erg over repareren of vervangen door een ander blok wat in de basis deze olieconsumptie problemen niet heeft.


Onder een 1988 (alles met het zwartkleurige blok), past een zilverkleurige 600 blok. Heb ik ook gedaan, zie dit forum bij "voorstellen" daar staat ergens mijn topic "Voorstellen TA en AT rijder" of zoiets. Staat daar vrij uitgebreid beschreven!

Hou ons op de hoogte.
Succes.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 21:15 #16 door MROE
Voor een blok als vervanging, aan wat voor een bedrag moet ik denken?
Mocht het blok van mij niet te reden zijn heb ik een idee.
Weet je wel of de voortandwielas nog goed is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 22:42 #17 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Transalp met olieverbruik doorrijden of repareren
mroe

ik denk dat je het tegen mij hebt :cheer: bedrag doen via pb en hier een foto van de as van het losse blok in het stukje frame
daar kwam een hele mooie ketting van af met tandwielen die hou ik voor mijn zelf
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2019 20:27 #18 door MROE
Klopt, maar ik kom op de tweede plek. Je krijgt een pb voor een indicatie van een prijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden