Koppelingshendel en kabel

27 feb 2019 19:55 #1 door RDG86
Koppelingshendel en kabel werd gestart door RDG86
Goedenavond allen, zoals eerder aangegeven ben ik sinds deze week de eigenaar van een transalp uit '97. Nu valt het mij op dat ik bij het schakelen vrij veel kracht moet zetten om de koppeling in te trekken.

Nu heb ik de werkplaatshandboek en youtube erop nageslagen en ben er achter hoe ik de speling kan aanpassen en de hendel zelf wat na mij toe kan krijgen (staat nu op de grootste stand). Daar wilde ik mee aan de slag.. echter bij inspectie, merk ik dat de koppelingshendel naast teveel 'reguliere' speling, ook speling omhoog en omlaag heeft. Is dat normaal? Op de foto zie je ook een kier.

Wat vinden jullie trouwens van de koppelingskabel? Doordat de vorige eigenaar in weer- en wind heeft gereden, is er vrij veel aanslag te zien. Kan dit kwaad? En hoe zou ik het staalkabeltje het best schoon kunnen maken, aangezien er nu redelijk wat troep op zit?

Dank vast voor de openheid om mij als leek wat op weg te helpen!

Groeten, Roy
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 09:02 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppelingshendel en kabel
Als het intrekken van de koppeling voor jouw gevoel moeilijk gaat, heeft dat waarschijnlijk weinig te maken met de afstand van de hendel tot je stuur. Bovendien zou je dat bij alle schakelmomenten moeten ervaren, maar als je naar neutraal wilt ben je er waarschijnlijk wat bewuster mee bezig.

De instelling beneden bij het blok staat wel op een uiterste stand.

Kabel zelf loopt door die mantel heen, en dat die stelmogelijkheid beneden bij het blok wat roestig is kan geen kwaad.

Ik zou eerst even kijken of je kabel nog soepel door de mantel loopt.
Dus alles los (aansluiting bij blok en je stuur) en even proberen of je de kabel soepel door de mantel kunt bewegen. Daar zit waarschijnlijk het probleem.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 09:57 #3 door RDG86
Beantwoord door RDG86 in topic Koppelingshendel en kabel
Goedemorgen Rob,

Navraag bij de vorige eigenaar leverde op dat de staalkabel nog niet zo heel oud is. Is dus recent vervangen. Het omhulsel lijkt erg aangedaan, maar dit had te maken met lithiumvet.

Je geeft aan dat de kabel bij het motorblok wel op zijn uiterste stand staat. Hoe kijk jij hier tegenaan? Heb ik hierdoor nog veel ruimte om te stellen, of juist niet? En wat is normaal :)

Misschien gaat het een beetje ver hoor. Ik was gewoon benieuwd, maar na wat zoekwerk op internet zie ik dat sommige motoren een hydraulische koppeling hebben, of dat deze specifiek voor een aantal merken als aftermarket beschikbaar is. Weet iemand toevallig of dat voor de TA het geval is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2019 12:29 - 01 mrt 2019 12:32 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppelingshendel en kabel
Die speling op je koppelingshendel is vrij normaal, maar je kunt de hendel even losnemen en kijken of het gat niet uit uitgelubberd.

Dat de koppeling zwaar loopt is natuurlijk subjectief, jij bent nieuw aan de motor en ze staan er niet om bekend erg licht te ontkoppelen. Misschien een kwestie an wennen.
Voor zover bij mij bekend is de stadn van de hendel niet afstelbaar. De motor ontkoppelt aan het begin van de slag, als je kleine handen hebt is dat wel even wennen want bij het op laten komen van de koppeling grijpt de koppeling aan als de hendel nog in je vingertoppen hangt en dan is doseren niet altijd even gemakkelijk.

Controleer zoals Rob zegt of de kabel soepel loopt. De prut die je ziet kun je gewoon wegvegen.
Als je de kabel losneemt even dat plastic hoedje opzij drukken en de kabel buigen, dann kun je controleren of hij rafelt. De uitlijning van de kabel in het beugeltje op het blok is niet heel mooi, de binnenkabel loopt daardoor een beetje langs de buitenkabel wat op de duur slijtage veroorzaakt.

Soms is een second-opinion handig voor dit soort dingen, iemand die de motor wat beter kent voelt zo aan de koppeling of dat goed is of niet.

Een hydraulische koppeling bestaat in twee vormen: een ''echte'' hydraulische koppeling en een neppe.
De eerste heeft een cilinder in het carterdeksel die hydraulisch de koppeling bedient. Die is bij mij niet bekend als beschikbaar voor de transalp.
Er bestaan wel universele kitjes, dan bedien je een hydraulsche cilinder die vervolgens aan de koppelingskabel trekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2019 16:16 #5 door RDG86
Beantwoord door RDG86 in topic Koppelingshendel en kabel
Dank voor de reactie. Goed om te weten van een kenner dat het ontkoppelen een kwestie van wennen is ;)

Van het weekend is het niet zo denderend weer, dus dan kan ik mooi je tips ten uitvoering brengen voor wat betreft de controle aan kabel en hendel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden