Extreem olieverbruik en slecht starten

04 mrt 2019 10:04 #1 door Johannes Holwerda
Extreem olieverbruik en slecht starten werd gestart door Johannes Holwerda
Na de hele winter woon werkverkeer te hebben gedaan op de transalp (ca. 110 km heen + terug) ineens de eerste dag lekker weer dit jaar toen ik bijna thuis was een olielampje, terwijl ik de avond ervoor olie bijgevuld had.

Opnieuw gevuld, en er ging ca. 1 liter in, dit betekend dus ongeveer een liter op iets meer dan 100km.
Nu gebruikte hij voorheen ongeveer 1 liter op 1000km.

Is er iemand die iets vergelijkbaars meegemaakt heeft? Dit verschil was bijna van de ene dag op de andere, op deze manier ga ik er niet meer mee rijden.

Ik ben niet vies van sleutelen maar heb tot op heden nog geen 5000km gereden zonder ernstige pech(eerder een ongeluk, cdi stuk en vorige motor een miskoop gedaan) en vraag me een beetje af of het nog de moeite waard is om wat aan dit blok te doen?

Het gaat om een transalp xl600v uit 1995.

Johannes
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 11:46 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Extreem olieverbruik en slecht starten
Hoi Johannes,

1L op 1000km is al stevig.

Met welke olie heb je bijgevuld en ben je er heel zeker van dat er geen lekkage is (check oliefilter en aftapplug)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 11:59 #3 door Johannes Holwerda
Beantwoord door Johannes Holwerda in topic Extreem olieverbruik en slecht starten
Hoi Pim,

Ik heb nergens lekkage kunnen vinden, als hij lekte zou dat in elk geval zichtbaar moeten zijn onder in mijn bash plate denk ik, filter en plug zijn droog.
Ik heb hem bijgevuld met 10w40 van castrol (altijd zelfde olie gebruikt en ca drie maand geleden nieuwe olie en filter).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 16:43 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Extreem olieverbruik en slecht starten
Dan heb je tijdens de laatste rit geen last gehad van 'bumper klevers' lijkt me.
Dat moet toch flink kwalmen als je in 100 km bijna 1 liter er doorheen weet te verbranden.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 17:10 #5 door Johannes Holwerda
Beantwoord door Johannes Holwerda in topic Extreem olieverbruik en slecht starten
Dat is dan weer geen gemis haha, klopt een kameraad reed het laatste stuk achter me en hij stonk flink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 17:10 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Extreem olieverbruik en slecht starten
100% zeker dat je 10w40 motorfiets olie hebt?

De 1l op 1000km is al stevig maat 1l op 100 heb ik nog nooit gezien..

Wat gebeurd er als je gas geeft, vooral..welke kleur rook, als je rook heb? Hoe ruikt hij als je erachter staat?
Wat rij je qua wegen (snelweg, binnendoor, etc)?

Evt als test alles wisselen bij een clubdealer en heel minutieus monitoren zou ik aanraden.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2019 22:23 #7 door Johannes Holwerda
Beantwoord door Johannes Holwerda in topic Extreem olieverbruik en slecht starten
Ik vind het zelf ook een bijzondere zaak, ik ben die dag over de snelweg naar het werk gereden en ik heb op de weg terug slingerwegen gepakt en een zandpad.

Er komt enigszins blauwe rook uit de uitlaat , maar ik heb niet het idee dat hij de dag ervoor extreem rookte oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2019 08:53 #8 door Johannes Holwerda
Beantwoord door Johannes Holwerda in topic Extreem olieverbruik en slecht starten
Ik denk dat het mischien beter is een nieuw blok erin te hangen, zou het onderstaande blok in een PD06 van 1994 passen?

www.motorparts-online.com/nl/honda/trans.../motorblok/201294018

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2019 01:10 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Extreem olieverbruik en slecht starten
olielampje gaat enkel branden als er geen oliedruk meer is en dat betekend meestal dat er geen olie meer aanwezig was....
1 ltr bijvullen zet zelfs dan geen zoden meer aan de dijk

met als gevolg reeds serieuze motorschade en dus een olieboot die niet echt meer wilt

ik bied nog 1 euri

ik hoop echt dat ik het mis heb maar anders verdien je echt een draai om je oren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden