Ploffen uitlaat

23 mrt 2019 16:12 #1 door Jasper
Ploffen uitlaat werd gestart door Jasper
Hoi allen,

Afgelopen tijd heb ik redelijk wat tijd in mijn alpje gestoken. Heb het volgende gedaan:
- carbarateur ultrasoon gereinigd en volledige revisie set erop gezet
- nieuwe inlaat rubbers
- nieuwe zuigerveren
- nieuw klepkeeringen
- nieuwe bougies
- nieuwe voorste nokkenas (oude was beschadigd..)
- nieuwe pakkingen
- kleppen gesteld

Dit alles deed ik in een poging om het olieverbruik tegen te gaan. Afwachten of het nu ook gelukt is..;)

Alpje loopt stationair prima en hij rijdt ook eigenlijk goed. Bij lage touren, onder de 3000 is hij wel wat bokkig, maar verder is het oké.

Probleem is het knallen uit de uitlaat.. dit doet hij tijdens het rijden geregeld bij gas los maar ook wel gas geven.

Wanneer de motor stationair draait en ik ga naar 5000 toeren dan lijkt het wel oud en nieuw.. continu klappen uit de uitlaat, soms gepaard met zwarte rook.

Ik heb haynes erbij gehad en heb kleppen op 0,1 mm staan aangezien bouwjaar 87 is. Volgens mij staat dit dus allemaal goed. De luchtschroeven heb ik 2 volledige slagen uitgedraaid staan aan beide kanten.

Motor houdt niet in tijdens rijden. Ook voel ik niet dat hij minder vermogen heeft..

Heeft iemand enig idee??

Hoor het graag!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2019 17:35 - 23 mrt 2019 17:35 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ploffen uitlaat

Jan Eppe schreef : Hoi allen,
De luchtschroeven heb ik 2 volledige slagen uitgedraaid staan aan beide kanten.


a) hoe staat het synchroon ?
b) instelling nog ge-finetuned nadat je deze standaard gezet had ?
c) aanlsuiting bij carbs zijn goed dicht ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2019 18:21 #3 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Ploffen uitlaat

robgoesdakar schreef :

Jan Eppe schreef : Hoi allen,
De luchtschroeven heb ik 2 volledige slagen uitgedraaid staan aan beide kanten.


a) hoe staat het synchroon ?
b) instelling nog ge-finetuned nadat je deze standaard gezet had ?
c) aanlsuiting bij carbs zijn goed dicht ?


Hoi,

a) Carbs staan synchroon.
b) Wat bedoel je hiermee precies?
c) Ja, goed dicht gecheckt met spray..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2019 08:30 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Ploffen uitlaat
b)

Jij schreef dat jij de luchtschroeven ingesteld had op basis van het boekje. Heb je daarna nog gecontroleerd of dit wel correct is ?
Het is lastig om goed op gehoor/gevoel in te stellen, en de instelling die in het boek staat is een basis van waaruit gewerkt kan worden.

Het instellen kan op gehoor, even snel uitgelegd, door de schroef (per cilinder) in- en uit te draaien en te kijken wanneer het toerental op z'n hoogst staat. Dat hoeft dus niet te stand te zijn die in het boekje staat !!!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2019 14:11 #5 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Ploffen uitlaat
Hoi,

ja klopt ook op deze wijze heb ik het aangepakt! Wat wel vreemd is dat ik met de voorste luchtschroef wel effect zag in de RPM maar in de achterste niet..

Ik ga steeds meer twijfelen aan de timing van kleppen.. Maar dan zou ik toch andere ´´klachten´´ moeten ervaren en niet alleen het ploffen?

Bij stationair bij 5000RPM is het dus elke seconden een dikke knal. Als ik rij geen knallen behalve bij gas dicht.. Hulp is welkom!!;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2019 18:04 - 28 mrt 2019 18:12 #6 door DPC
Beantwoord door DPC in topic Ploffen uitlaat
Knallen uit de uitlaat houd in dat er onverbrand mengsel in het uitlaatsysteem komt.
Of misschien zelfs de uitlaatklep niet goed (timing of afdichting)
Heb er bij de TA en AT eigenlijk nooit last van. Alleen de AT af en toe met starten. Eerst een dikke knal voordat de motor aanslaat. (maar start altijd wel goed).
Mijn K75 knalt ook wat met afremmen op de motor Maar daar is het gebruikelijk, aard van het beestje.

Wat wel vreemd is dat ik met de voorste luchtschroef wel effect zag in de RPM maar in de achterste niet..

Geen idee, heb dit afstellen nooit uitgevoerd, maar misschien toch iets niet goed gegaan met montage?

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2019 22:16 #7 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Ploffen uitlaat
Jaaaaaaaaaaaaaa gevonden!

Ik ben naar Rinket motorsport gegaan in Ten Post. Hij ging erop zitten en gaf gas en luisterde, vroeg mij heb je nieuwe sproeiers erin gezet? Ik zeg ja. Hij zegt zet de oude er weer in en kijk dan of er verschil is. Soms is een revisieset niet precies goed. En hij had gelijk, zojuist alle oude sproeiers erin gezet en de 128 sproeier in de revisieset had maat 130. Dit was het probleem.

Opgelost dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 20:25 #8 door MROE
Beantwoord door MROE in topic Ploffen uitlaat
En? Kan je al iets vertellen of het olieverbruik minder is geworden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 20:42 - 02 apr 2019 22:48 #9 door EricBouter
Beantwoord door EricBouter in topic Ploffen uitlaat
we.tl/t-JoQ7FtIfP1

Zie filmpje. Inmiddels 100km gereden met mijn TA600 1993 na wat revisie en opknapwerk. Heerlijke motor en rijd goed. Start koud ook goed.
Bij het zoeken naar wat onderwerpen trok deze mijn aandacht wat een beetje ploffen doet mijn TA nog wel.
Wat adviseren jullie? Hoort het er een beetje bij of wijst het echt op een verkeerde afstelling wat bijv slijtage of hoger brandstofverbruik veroorzaakt?
Graag jullie advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 22:22 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ploffen uitlaat

Jan Eppe schreef : Jaaaaaaaaaaaaaa gevonden!

Ik ben naar Rinket motorsport gegaan in Ten Post. Hij ging erop zitten en gaf gas en luisterde, vroeg mij heb je nieuwe sproeiers erin gezet? Ik zeg ja. Hij zegt zet de oude er weer in en kijk dan of er verschil is. Soms is een revisieset niet precies goed. En hij had gelijk, zojuist alle oude sproeiers erin gezet en de 128 sproeier in de revisieset had maat 130. Dit was het probleem.

Opgelost dus!


Weet je dat de achterste cilinder normaal gesproken wat rijker staat dan de voorste? 128 voor en 130 achter.?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden