Luchtfilterdoos vervangen door luchtfilters op de carburateurs

25 mrt 2019 19:31 #1 door Baardaap
Ik ben het gepriegel met de luchtfilterdoos boven op de carbs zat en wil deze vervangen door twee luchtfilters, die direct op de luchtinlaat van de carburateurs worden gemonteerd. Zijn er hier mensen die een zelfde pad hebben bewandeld? Ik hoorde uit betrouwbare bron, dat PimW hier wellicht wat meer van weet. Komt er nog meer bij kijken anders dan het plaatsen van de filters en zorgen dat het niet knelt met de andere onderdelen of de tank erboven.

Voor wat betreft filters zag ik dat K&N een heel assortiment heeft van dit soort filters. Nou vind ik K&N behoorlijk prijzig. Maar als er goede ervaringen mee zijn dan wil ik het best overwegen. Als alternatief vond ik Uni Filter clamp-on filters ook in allerlei soorten en maten. Deze zijn in de aanschaf voordeliger, maar zo ver ik heb kunnen achterhalen, is er geen distributeur in Europa.

Nog belangrijker dan de keuze voor één van de aanbieders zijn uiteraard de afmetingen van de filters. Ik heb al gezocht naar de afmetingen van de buizen, die er vanuit de luchtfilterdoos overheen gaan, maar kan dit niet vinden. Het gaat om de onderdelen 23 & 24 in het schema van MSP. Als iemand weet wat de doorsnee is van die buizen, hoor ik het graag. Bespaart mij weer een hoop gepriegel met die doos. De totale hoogte van die doos is uiteraard ook interessant om een goede inschatting te kunnen maken van hoeveel ruimte de filters maximaal in beslag mogen nemen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2019 19:52 #2 door Oldtimer
Je zult de afstelling moeten aanpassen en wellicht ook de sproeiermaten.
Ooit gedaan bij een cb450. Goede afstelling was wel probleem. Uitlaat was ook aangepast trouwens.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2019 20:27 #3 door PimW
Ik heb een vervangende ducthousing gemaakt van aluminium. Daarop past dan een schuimfilter uit een husqvarna of husaberg (weetik niet meer).

Die vervangt dan eigenlijk het ding waar jij vanaf wilt.

Je kunt eens kijken bij japparts.nl die verkopen powerfilter. Dat zijn goedkope podfiltertjes.
Ik heb dat project nooit af kunnen maken en dus ook nog niet getest met die filter setup. Ik weet dat William podfiltertjes op zn carbs had en flink aan het stoeien is geweest met de afstelling. Reken op meer verbruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2019 21:26 #4 door Baardaap
Kijk, er zijn dus meer aanbieders. Kwestie van weten waar je naar op zoek bent. ;) Wel geinig dat ik bij het zoeken op Powerfilter vooral websites voor scooteronderdelen tegen kom. Ook wel prettig, dan weet je dat die filters niet te groot uitvallen.

Wat ik zo lees, stoeien met de afstelling, wellicht beter om dit aan te pakken na mijn vakantie. Maar ik blijf geïnteresseerd.

Kun je uitleggen waarom het verbruik omhoog gaat als je direct een filter op de carb plaatst? Voor mij, als leek, is dit lastig om hier een verklaring voor te bedenken. Je hebt een mengsel van lucht (zuurstof) en brandstof nodig. Uiteraard in de goede verhouding. Daar zorgen de carbs voor. Beide oplossingen voorzien in het filteren van de lucht die de carbs ingaat. Wat doet die priegeldoos om het verbruik omlaag te brengen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2019 23:23 #5 door apex
Ik heb dit ooit gedaan op een BMW 2 klepper, moest toen een andere sproeierbezetting en vlotternaald niveau veranderen. Heel veel werk als je dat allemaal zelf moet uitvogelen zonder testbank oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2019 08:53 - 26 mrt 2019 08:54 #6 door PimW

Baardaap schreef : Kun je uitleggen waarom het verbruik omhoog gaat als je direct een filter op de carb plaatst?


Je moet de carburateurs zien als een passief element dat door het venturi effect brandstof aanbied aan de reeds gevormde luchtstroom.
Die luchtstroom vormt zich door het ontstane drukverschil aan beide kanten van de carburateurs als gevolg van het openen van een inlaat klep.

Het aanbod aan lucht om door de carb gezogen te worden word dan bepaald door de weerstand die de lucht ondervind tussen de buitenlucht en de carburateur.
Dat is dus al die plastic rommel en je originele filter.


Haal je die plastic bende weg dan neemt de weerstand af, is het aanbod lucht groter.
Daardoor kan de motor sneller klimmen in toeren en neetm de power onderin een beetje af. Die podfilters bieden hoogstwaarschijnlijk niet eenzelfde weerstand tegen luchtstroom.
Houd er ook rekening mee trouwens dat filters zoals K&N die een grotere lchtstroom beloven waarschijnlijk minder particels uit de lucht halen.

Dat is een beetje mijn kijk erop.

Het is helemaal aan jou en ik wilde ook van dat ding af dus ik snap ergens wel waarom. Maar bedenk even hoevaak je dat stuk plastic eigenlijk in je handen hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden