Motor start niet na grote beurt..

30 mrt 2019 20:29 #1 door ErikB
Motor start niet na grote beurt.. werd gestart door ErikB
Beste mensen, ik heb een grote beurt aan mijn transalp 700 gedaan en nadat ik hiermee klaar was wilde ik de motor starten maar dat lukt niet. Er is spanning, de motor gaat rond en er zit benzine in de tank. Normaal gesproken hoor je iets zoemen als ik de motor op contact zet maar dat blijft nu achterwege, ik zie ook geen vonk bij de bougies als ik die tegen het motorblok aan houd. De kleine gekleurde zekeringen heb ik doorgemeten en die lijken niet doorgebrand te zijn. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd! Heeft iemand een tip wat er aan de hand kan zijn? Ik ruik ook geen benzinelucht tijdens het starten....:unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2019 21:51 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Motor start niet na grote beurt..
Komt dat zoemen niet van een brandstof pompje? Heb je wellicht stekkers los moeten halen tijdens het onderhoud en zo ja heb je die weer correct terug gestoken?

Check ook eens of de dodemansknop aan je stuur niet om staat.

Loop alle handelingen die je hebt uitgevoerd tijdens het onderhoud eens na, je bent ergens vermoedelijk iets vergeten terug te plaatsen of hebt iets losgetrokken zonder dat je er erg in hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2019 21:55 #3 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Motor start niet na grote beurt..
ga het HISS lampje uit
dodemans knop staat die goed
anders even de min pool los halen een reset

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2019 23:36 #4 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Beste Jeroen en Pim, dank voor de tips, de dodemansknop stond goed en het HISS lampje heb ik niet speciaal op gelet. Het zoemen is volgens mij inderdaad afkomstig van de brandstofpomp. Het gasklephuis is er af geweest om de klepdeksels te verwijderen, dus er zijn veel connectoren losgehaald. Volgens mij is het onmogelijk om stekkers verkeerd terug te plaatsen omdat er allemaal afwijkende stekkers aan zijn gemonteerd.

Ik ga er eerst maar eens een (kort) nachtje over slapen en ga morgenochtend eerst maar eens kijken of er toch nog ergens iets los zit en ik zal ook kijken wat het HISS lampje mij te vertellen heeft.

Dank en groet, Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 13:08 - 31 mrt 2019 13:36 #5 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Zeg nooit dat je de stekkers niet kunt verwisselen! Ik had toch twee stekkers verwisseld! Gelukkig had ik de nodige foto's gemaakt en kon ik hierop zien hoe de stekkers moesten zitten. Nadat ik twee stekkers op de juiste plek gezet had hoorde ik de brandstofpomp werken en startte de motor weer.
Helaas werkt het nog niet helemaal goed. De motor draait warm op een nogal hoog stationair toerental (1600 toeren).Ook de de choke functie geeft een te hoog toerental van ruim 3200 toeren. De gaskleppen komen wel helemaal terug op de zitting dus daar lijkt het niet aan te liggen. Ik ben een beetje bang dat er tijdens het kleppen stellen mogelijk een vinger van nokkenas positie sensor verbogen is toen er een doekje tussen de nokkenasketting draaide. Het lijkt namelijk op en timing probleem. Hoe kun je dit controleren? Heeft iemand een idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 16:58 #6 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Vanmiddag heb ik even met de motor gereden in de hoop dat e.e.a. na een ritje opgelost zou zijn, maar dat bleek niet zo te zijn!

De motor slaat ondanks het te hoge stationaire toerental gemakkelijk af en rijdt niet lekker/bokkig.
Daarom heb ik het klepdeksel van de achterste cilinder maar weer verwijderd (dat ging best snel want ik weet nu hoe het moet...) en heb nog eens goed naar de vingers van de nokkenas positie sensor gekeken.

Het lijkt mij sterk dat deze vingers door de weerstand van een poetsdoekje verbogen kunnen worden aangezien dit van stevig materiaal is.

Wat gebeurde er:
Tijdens het kleppen stellen had ik niet in de gaten dat de nokkenasketting een poetsdoek had meegetrokken Op het moment dat ik de poetsdoek ertussen uit ging halen draaide ik de motor in tegengestelde richting (met de klok mee) en hoorde toen een hoge metaalachtige ploink!

Kan het zo zijn dat de nokkenasketting op dat moment over het onderste tandwiel is geschoten en is dat misschien de reden dat de timing nu niet juist lijkt te zijn?

Is het sowieso mogelijk dat de timing verspringt door de motor in tegengestelde richting te draaien of is dat onmogelijk?

Als ik de motor nu in de normale draairichting op het RT teken zet, dan staan de indicatoren op de nokkenas ( R en F) ongelijk/scheef met de bovenrand van de cilinderkop, ik zal proberen hier een paar foto's van te maken en deze later vandaag uploaden.

Advies is weer heel erg welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 17:36 #7 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Motor start niet na grote beurt..
ik dat de nokkenas ketting een tandje versprongen is

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 19:33 - 31 mrt 2019 19:38 #8 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Hoi Jeroen, dat denk ik ook zie deze foto's. Wat is de beste manier om het tandwiel onderin een tandje terug te zetten?
Kettingspanner eruit trekken (2 boutjes van buitenaf volgens mij) Tandje verzetten en terugplaatsen of is dat te simpel gedacht?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 19:49 - 31 mrt 2019 20:10 #9 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Motor start niet na grote beurt..
succes met het op tijd zetten
misschien moet je twee tandjes terug van wegen de spanning op de nokkenas ketting
en alles tegen de klok in
en ik zo het proberen zonder de kettingspanner er uit te halen

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 20:22 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motor start niet na grote beurt..
Je moet zorgen dat je krukas goed staat, dus de streepjes op je vliegwiel (FTen RT streepjes) dan haal je de spanning van de ketting en los je de ketting van het nokkenastandwiel en draai je de nokkenas goed, dus de streepjes evenwijdig met de kop. Daarna ketting er weer op.
Bij een Varadero kan ik dit met mijn ogen dicht, bij een alp 700 weet ik niet hoe je de spanning van de ketting haalt maar het lijkt me goed als je dit even na leest in Haynes oid.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 06:49 #11 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Bedankt voor de tips, ik ga er vanavond weer mee verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 22:39 #12 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Beste clubleden,

Vanavond met een vriend de timing van de kleppen en de nokkenas positie sensor weer op tijd gezet, het was even een dingetje maar samen hebben we de klus geklaard! :) Vier handjes was verrekte handig! Allemaal bedank voor jullie inbreng en ik zal jullie hier nog op de hoogte brengen als alles is gelukt.

Groet, Erik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 00:49 #13 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Goed nieuws! De motor draait weer als een tierelier.

Slotje hierop!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 10:51 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Motor start niet na grote beurt..
Goed gedaan dus.!

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 15:00 - 06 apr 2019 15:01 #15 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Inderdaad! De aanleiding was "een beetje dom", maar achteraf gezien is het goed gedaan! Ik vond het best een beetje spannend...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2019 08:56 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Motor start niet na grote beurt..
Fijn dat ‘ie het weer doet! Wél gek dat die ketting zo makkelijk een tandje verdraait.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2019 09:54 #17 door ErikB
Beantwoord door ErikB in topic Motor start niet na grote beurt..
Ja, dat had ik ook niet verwacht! Door het in tegengestelde richting draaien van de motor werd de kettingspanner ingedrukt en klaarblijkelijk kan dit dan gebeuren. Voor mij een les!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden