Slepende voorremmen Transalp 650

31 mrt 2019 20:57 #1 door sjoerdtomas
Slepende voorremmen Transalp 650 werd gestart door sjoerdtomas
Hoi allemaal,

Hier is de situatie; ben bezig met grote beurt van Transalp 650 van mn vriendin. Hebben we afgelopen najaar aangeschaft.
Nieuwe schijven en blokken erop gezet (1 schijf vertoonde haarscheurtjes). Voorrem sleepte licht, dus klauwen schoongemaakt, cups eruit gehad, stofringen en oliekeerringen van klauwen schoongemaakt en teruggeplaatst na de groeven in de klauw met een haakje schoon goed te hebben gemaakt.
Wiel weer gemonteerd; nog steeds licht slepen van de voorrem.., met name rechtsvoor.
Bottom yoke, wielas, spatbord gelost en motor flink lopen inveren en boel weer op moment vastgezet.
Voorwiel blijft licht slepen.... nieuwigheid?
Heb de boel vervolgens maar even op straat ingeremd, maar het voorwiel blijft licht slepen.

Weer de klauwen geinspecteerd, aan beide kanten kun je de cups mooi heen en weer bewegen met de duimen.

Wat zie ik over het hoofd hier? Hoort die voorrem licht te slepen?
Wat me wel opvalt; mn AT heeft dezelfde klauwen, en die kun je met de hand best een beetje kantelen ten opzichte van de remschijf. Dat is op de Transalp minder/nauwelijks het geval.

Moet ik de klauwen gewoon met een revisiesetje onder handen nemen? Of heb ik problemen met de leidingen of de master cilinder. Of zijn op een of andere manier mn klauwen niet goed uitgelijnd t.o.v. mn schijven??
Of maak ik me zorgen om niks.

Alle hulp is welkom!

grt
Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 17:48 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Hoi Sjoerd,
het kan best voorkomen dat een wiel/schijf licht sleept.
Als jij de cupjes gewoon met de hand in kunt drukken loopt daar alles soepel, en is het (zo op afstand te beoordelen) gewoon goed.

Als het wiel gewoon goed en zonder (veel) weerstand rond draait, en je dan een licht slepend geluid hoort verwacht ik niet dat er een probleem is.
Als je het wiel een flinke swiep geeft, en hij remt daarna snel af, dan is er wel wat aan de hand. Maar als hij dus gewoon een rondje of meer rustig door draait en langzaam tot stilstand komt, zou ik me er niet al te druk over maken.

Of je komt een keer langs (als je een beetje in de buurt van Alphen a/d Rijn zit).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 18:27 #3 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Hoi Rob,

Dank voor je hulp. Na een flinke zeieper staat het wiel wel na een rondje of wat stil, dus is niet echt licht slepen en nog wat naspinnen. Dus er is wel wat loos.
Dank voor jouw gedachte daarover.

Woon in Apeldoorn en ik waardeer je aanbod, maar wil liever niet ver rijden met verse schijven en blokken.

Heb nu via xrv forum een ideetje om te testen; flink knijpen en dan even de ontluchtingsnippel lossen van 1 van de klauwen en kijken of de remmen dan minder slepen.
Dat zou dan moeten betekenen dat de olie niet makkelijk terugvloeit en het probleem in mn leidingen of rempomp zit.
Ik kan de cups wel een voor een makkelijk terugdrukken als communicerende vaten, maar allebei tegelijk vergt behoorlijk wat kracht.
Dus ik verdenk nu mn retour ipv uitlijning van de klauwen...

Grt
Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 19:31 #4 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Update:

Remhendel hard inknijpen/pompen en loslaten; voorwiel loopt aan, met een flinke zwieper draait ie precies 1 keer rond.
Remhendel hard inknijpen/pompen en loslaten; vervolgens klauw RV even kort ontluchten; wiel draait losser, 2 keer rond, voelt als acceptabel
Remhendel hard inknijpen/pompen en loslaten, vervolgens klauw LV even kort ontluchten; wiel draait nog even stroef en 1 kee rond.

Mijn conclusie; mn probleem zit in de remleiding van de klauw RV.
Remleiding is nog origineel; 1 leiding van rempomp naar spatbord, van spatbord 1 ribber leiding naar klauw RV, en 1 stalen leiding over spatbord en vervolgens rubberen leiding naar klauw LV.

Is mijn conclusie juist denken jullie? Of zie ik iets over het hoofd?

grt
Sjoerd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 21:33 #5 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Iemand een idee of ik goed op weg ben? Voordat ik 80 euro aan remleidingen bestel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 22:18 - 02 apr 2019 22:19 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Hoi Sjoerd, ik zou nog eens naar de geleiderpennen kijken waar de remklauw aan de voorvork zit. De klauw moet zich wat kunnen zetten.

Als die pennen te stroef lopen blijft de achterste remblok (waar geen remcups zitten) ook tegen de schijf aanlopen.

Als je toch denkt aan een verstopping zou dat ook in je remklauw kunnen zitten, wellicht tijdens het schoonmaken iets naar binnen gevallen?
Leidingen zou je ook even door kunnen blazen voor je ze vervangt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 22:28 #7 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Dank je voor de tips Pim.
Misschien heb ik wel vuil in de klauw of leiding inderdaad.
De geleidepennen heb ik helemaal schoongemakt en ingevet, dus daar zou t niet aan moeten liggen, tenzij ze dan krom zijn ofzo (kan dat uberhaupt?).

Praktisch vraagje als ik de boel los haal; koperen ringetje van de banjobouten; heetstoken boven fornuis en opnieuw gebruiken?

Grt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 22:41 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Ja dat kun je doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 23:06 #9 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Thanks voor t meedenken.
Zal nog eens die klauw opnieuw schoonmaken, glijpennen schoonmaken, klauw doorblazen en leiding doorblazen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 23:28 #10 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Slepende voorremmen Transalp 650

De geleidepennen heb ik helemaal schoongemakt en ingevet, dus daar zou t niet aan moeten liggen, tenzij ze dan krom zijn ofzo (kan dat uberhaupt?).


Deze geleidepin komt uit de achterrem van mijn alp van 1996. Duidelijk afgesleten en niet meer rond op bepaalde plekken. Een nieuwe kost e4,- bij cmsnl.com dus die zijn onderweg nu.

Groet,
Hans

XL600VT PD06A PB-257M
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 23:53 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Maar je moet ook de pennen checken tussen de remklauw en de voorvork!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2019 00:02 #12 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Slepende voorremmen Transalp 650

PimW schreef : Maar je moet ook de pennen checken tussen de remklauw en de voorvork!


Bedoel je deze? De overige lijken alleen de klauw bij elkaar te houden.

XL600VT PD06A PB-257M
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2019 00:05 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Nee, de remklauw schuift over pennen 12 en 13.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2019 00:14 #14 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Slepende voorremmen Transalp 650

PimW schreef : Nee, de remklauw schuift over pennen 12 en 13.


Ah, misverstand, excuses: die zitten niet aan de voorvork maar aan de twee delen van de klauw vast. Zijn bij mij gelukkig onbeschadigd, net als het rubber.

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2019 08:16 #15 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Ik heb alle 3 de pinnen schoongemaakt en ingevet. Zal ze nog eens inspecteren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 apr 2019 10:53 #16 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Slepende voorremmen Transalp 650

sjoerdtomas schreef : Ik heb alle 3 de pinnen schoongemaakt en ingevet. Zal ze nog eens inspecteren!


Mijn remmen liggen nu ook uit elkaar, dus als je ergens een vergelijkingsfoto van wil dan kan dat.

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2019 23:55 #17 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Heb de klauwen helemaal losgehad, doorgeblazen met lucht. Groeven schoongemaakt, nieuwe originele keerringen en dust seals geplaatst. Teruggemonteerd, moet nog even een nachtje staan met tiewrap, maar... remklauwen slepen nog steeds, mn wiel staat na 2,5 ronde stil. Was eerst 2 rondes. Heb wel wat winst geboekt..
Had eerst nog opnieuw vooras ( als laatste de klemboutjes) vastgezet, toen ging ik al van 1,5 naar 2 omwentelingen...
Ter vergelijking; mn AT loopt helemaal vrij en de remklauwen ‘kantelen’ op de schijf, bij de 650 kun je ze niet veel kantelen, dus weinig ruimte, dus ze lossen niet.

Toch de remleidingen? Of kan dit door lucht komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2019 13:58 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Ik denk dat je er eigenlijk al bent. 2,5 rondes draaien met een 'slepende' (??) voorrem vindt ik niet verkeerd. Zeker omdat alles nieuw is, en nog op elkaar moet inlopen (blokken en schijven).

Ik zou ook even een rondje rijden en in het begin even 1x met de voorrem remmen en dan nog een stukje rijden zonder de voorrem te gebruiken en even aan de schijven te voelen. Worden ze toch warm/heet, dan is de aanloop wel een probleem.

Wat ik ook wel eens tegen kom is dat onder de shim (plaatje waar je remblokken in vast haken) de klauw gecorrodeerd is. Die corrosie drukt de shim naar buiten waardoor de remblokken niet vrij (genoeg) bewegen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2019 14:08 #19 door sjoerdtomas
Beantwoord door sjoerdtomas in topic Slepende voorremmen Transalp 650
Hoi Rob, ik zal nog eens met remmenreinger en een haakje achter die shimmetje/klemmtje schoonmaken, zodat daar geen weerstand vanaf komt.
Heb ik nog niet in detail naar gekeken...

Ik had de boel al eens voor de deur ingeremd, maar dat mocht niet baten.
Typische is dat mn AT met EBC schijven en blokken zonder slepen rondgaat. Maar daar zijn de blokken en schijven wel al op elkaar ingeremd.

Ben alleen op mijn hoede met deze Transalp, omdat ik em gekocht hebt met een licht slepende voorrem, waarbij bleek dat 1 vand e remschijven te dun was met een haarscheurtje erin en dus vermoedde ik dat de remklauw de oorzaak was.

Ik zal me wel te veel zorgen maken dan.. heb het idee dat niemand gelooft dat het aan de remleidingen kan liggen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2019 14:14 #20 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Slepende voorremmen Transalp 650

sjoerdtomas schreef : Ik zal me wel te veel zorgen maken dan.. heb het idee dat niemand gelooft dat het aan de remleidingen kan liggen..


Over de voorremmen zijn zorgen zelden teveel. Die moeten gewoon helemaal in orde zijn. Vinnikdantoch...

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden