Beste forumleden,
Ik heb onlangs een TA RD 10 uit 2000 gekocht, met 67.000km. Zowel het blok als het frame en kuipdelen zien er op het oog heel netjes uit (geen roest of tekenen van valschade). Het lijkt dus dat de fiets niet echt is afgeragd. De motor ziet er dus net en goed onderhouden uit, maar van de echte onderhoudshistoriek weet ik nagenoeg niks.
De persoon van wie ik hem kocht was een vriendelijke, ervaren TA-rijder die deze motor voor z'n vrouw had gekocht. Aangezien zij de motor oncomfortabel hoog vond, heeft ze er maar 1.000km op gereden. Dat koppel had de motor dan weer gekocht van een man die de motor gebruikte voor woon-werkverkeer.
De vorige eigenaar had op 66.000 km de olie, oliefilter en de bougies vervangen. De remblokken heb ik deze week gedemonteerd - die waren ook nog oké. Dit zijn dus de enige zekerheden die ik heb qua onderhoud (olie, oliefilter, bougies, remblokken). Welke andere dingen kan ik best nog doen qua onderhoud? Als ik technische skills en geld over had, zou ik gewoon alles doen wat wordt aangeraden in de Haynes manual... maar helaas heb ik geen van beide
.