schokkende voorrem bij stapvoets rijden

06 apr 2019 16:27 #1 door alain
schokkende voorrem bij stapvoets rijden werd gestart door alain
Gewoon remmen tijdens een rit gaat probleemloos, zacht, en efficiënt. Bij extreem traag stapvoetse bewegingen schudt of hakkelt de voorrem soms. Iemand een idee hoe dit kan komen?

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 18:24 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Kromme remschijf

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 18:38 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Kan dit zo plots van de ene op de andere dag optreden? Ik heb de remmen niet extreem vaak of langdurig gebruikt
Ik ben ondertussen net bezig aan een hele lange trip, waarbij vervangen niet eenvoudig zal zijn.
Is die remschijf gemakkelijk te vinden of identiek aan deze van een ander model?

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 18:47 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
beste alain,
mogelijk beweegt je remklauw niet goed over de pennen
je drukt dan juist de schijf krom,

eerst de remklauw goed schoonmaken en daarna de remschijf in twijfel nemen.

ja het kan zomaar gebeuren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 20:02 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Bedankt Ad en Oldie,
We hebben gisteren in nattigheid en modder gereden. Ik heb het daarna voor het eerst gevoeld.
Morgenvroeg eens alles goed reinigen.
En dan zien we wel weer verder.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2019 05:59 #6 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Update: het voorwiel sleept niet bij vrij draaien van voorwiel bij opgebokte motor. Ik heb de klauw losgemaakt, geinspecteerd. De klauw schuift vrij heen en weer over de pennen. Het kan misschien nog beter, maar dan moet ik eens opzoeken hoe ik dit moet doen.
Na een dag rijden lijkt alles zo goed als normaal. Misschien lag het aan de nieuwe remblokjes, of heeft het losmaken en over en weer schuiven toch deugd gedaan.
Misschien nog verduidelijken dat het probleem zich voordeed net op de laatste seconden / 50cm van het afremmen bij stapvoets rijden, en zeker niet overeenkwam met een omwenteling van het voorwiel. Een omwenteling is wel 150 cm. Het schokken deed zich voor op bvb 10cm verplaatsing/ schok, en gaf dan zo 4 a 5 schokjes net voor stilstand.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2019 09:52 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Hoe zijn je balhoofdlagers? Staan ze goed op voorspanning?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2019 19:42 #8 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
De motor heeft net een uitstekende inspectie achter de rug. Het balhoofdlager is nog in orde. Vandaag weer niets meer gevoeld, hoewel ik er heel aandachtig voor was. Vermoedelijk hetgeen Ad zei. de klauw schuift niet perfect over de pennen. Ik bekijk dat binnenkort eens als het niet regent (ook het balhoofdlager). Ik herinner me echter nog heel goed hoe het voelde om met een echt defect balhoofdlager te rijden: erg onaangenaam en (ik) onzeker in de bochten: Nu stuurt hij nog steeds messcherp in alle omstandigheden. Maar dit balhoofdlager zit er inmiddels ook weer meer dan 50k op.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2019 20:54 #9 door J-P
Beantwoord door J-P in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Even voor de goede orde, gebruik je de voorrem bij stapvoets rijden? Zo ja, stop daarmee ;-) Daar heb je namelijk de achterrem voor.

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 07:16 - 12 apr 2019 07:18 #10 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Beste J-P,
(even eerst nogmaals bedanken dat je mij het telefoonnummer van Harrie bezorgde, hij is uiteindelijk spijtig genoeg niet meegegaan naar Centraal-Azie)

Met stapvoets bedoelde ik eigenlijk dat het fenomeen zich voordoet net voor het tot stilstand komen van de motor, de laatste halve meter, waarbij de remmen dan eventjes schokken. De remblokjes zijn nieuw, dus net ingereden na 3000km lange ritten. Ik merk het momenteel enkel nog heel licht als ik er erg op let. Ik moet vandaag de pennen nazien als het niet regent.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 11:55 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Dat is toch ook iets dat voorkomt bij een beetje speling op het balhoofd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2019 12:45 #12 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden

PimW schreef : Dat is toch ook iets dat voorkomt bij een beetje speling op het balhoofd.


Zou het ook speling op de voorvork kunnen zijn?

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2019 17:16 #13 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Update:

Ik heb de pennen gereinigd en gesmeerd: Ik voel geen schokjes meer. Het remmen gaat smeuïg tot volledige stilstand.

Het fenomeen heeft zich voorgedaan volgend op het verwisselen van de remblokjes. Vermoedelijk schuiven de blokjes nu op een deel van de pennen waar zich oud en hard vet opgehoopt had.

Ik kom hier terug als ik opnieuw wat voel.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2019 20:17 #14 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
De ronde pennen slijten waar ze de blokken raken, en kregen bij mij platte vlakjes.

Is het mogelijk dat je pennen nu onder een andere hoek zitten, of waren ze echt nog rond?

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 19:11 #15 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Zo goed heb ik dat niet bekeken. Ik kijk het na als ik de remmen nog eens demonteer. Als die goed blijven werken kan dit nog wel enige tijd duren.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 20:04 - 17 apr 2019 20:05 #16 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden

alain schreef : Zo goed heb ik dat niet bekeken. Ik kijk het na als ik de remmen nog eens demonteer. Als die goed blijven werken kan dit nog wel enige tijd duren.


Hier zie je het verschil (gaat om het onderdeel boven). De glijpennen kunnen worden vervangen zonder de remklauw of de remblokken te demonteren.

transalpclub.nl/media/kunena/attachments.../20190405_120149.jpg

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2019 11:55 #17 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Zal ik doen als ik weer thuis ben.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 06:47 #18 door alain
Beantwoord door alain in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Het voorval van de voorrem bleef mij toch bezighouden, hoewel ik er niet echt last van heb en het nauwelijks waarneembaar is. Ik heb alle lagers in de voortrein eens afgelopen, en gemerkt dat er toch een kleine speling zit in de voorwiellagers. Dit moet van heel recente aard zijn, want dit is niet vastgesteld op de twee laatste inspectiebeurten, waartussen de motor geen 500km gelopen had. Het vervangen van zo een lager zal geen problemen stellen, wel het vinden van dit lager.
Ik heb de specificaties van lagers en keerringen:

6202 voor beide lagers

40x50x5 en 21x37x7 voor beide keerringen.

Is dat voldoende als specificatie om hiernaar op zoek te gaan, of heb ik preciezere gegevens nodig?


Dank,
Alain

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2019 14:09 #19 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
Ik ben geen expert, maar weet dat het achtervoegsel (lettercode) achter die 6202 de specifieke uitvoering kan aangeven. Wellicht dat een van de anderen (iemand die daadwerkelijk wiellagers vervangen heeft) er meer over kan vertellen dan dit.

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2019 14:14 #20 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic schokkende voorrem bij stapvoets rijden
PimW heeft net een mooi overzicht geplaatst: transalpclub.nl/forum/techniek-alg-howto...ers-en-seals-xlv-xrv

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden