Gebruik van de handbediende choke bij oudere motoren

08 apr 2019 13:48 #1 door EricBouter
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over het volgende.
Ik lees verschillende verhalen op internet en ook dat het per motor verschilt, vandaar een TA topic.

Wanneer gebruik je de choke met starten, alleen bij koudere buitentemperaturen of standaard bij elke start?
Als je namelijk start met choke loopt de motor eerst iets hoger in de toeren waardoor de motor(koud) regelmatiger loopt en waardoor de smering misschien sneller op gang komt? Te hoge toeren bij koude motor is ook weer niet goed, maar net iets hoger als stationair met de verklaring als hierboven leek mij geen gek idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2019 14:30 #2 door Jeroen
Ik reageer toch even als twin rijder: zonder choke start hij gewoonweg niet, zelfs in de zomer.

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2019 14:34 - 08 apr 2019 14:37 #3 door PimW
De choke zit op de motor om bij lage temperaturen een wat rijker mengsel te verkrijgen. Dit omdat koude lucht een hogere dichtheid heeft en dus meer zuurstof bevat dan warme lucht.

De engie functie is om bij koud weer starten mogelijk te maken.

Als de motor start zonder choke en stabiel op normaal stationair toerental draait heb je geen choke nodig en zal het gebruik ervan eerder negatief op het lopen werken (te rijk mengsel).

Als de motor in de zomer ook niet start zonder choke is het wellicht tijd om de carbs onder handen te nemen en correct af te stellen.

Voor een goede smering is het wel van belang dat het minimum toerental hoog genoeg is, bij de Alp iets van 1300 tpm. Maar de opbouw van een smeerfilm is razendsnel, daar gaan geen minuten overheen hoor, dan had je motor allang stuk gelopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2019 05:37 #4 door alain
Ik tracht altijd eerst te starten zonder choke. Ik heb zelden de choke nodig als ik dagelijks rijd, zelfs bij temperaturen tot 10 graden.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2019 11:40 #5 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Gebruik van de handbediende choke bij oudere motoren

PimW schreef : De choke zit op de motor om bij lage temperaturen een wat rijker mengsel te verkrijgen. Dit omdat koude lucht een hogere dichtheid heeft en dus meer zuurstof bevat dan warme lucht.


Condensatie van brandstof wordt ook genoemd, onder meer op Wikipedia. Is dat ook een factor of een broodje aap?

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2019 11:59 - 09 apr 2019 12:02 #6 door PimW
Die condensatie is gelinkt aan de koude lucht/omgeving. Heeft eenzelfde effect, de ideale verhouding tussen brandstof en zuurstof word verstoord.

De oplossing is niet elegant maar werkt, gewoon meer brandstof aanvoeren.

Het is een beetje lastig kijken wat er nou écht gebeurd, zal een combinatie van factoren zijn en per model/type verschillen. Sommige motoren hebbben last van bevriezingsverschijnselen van de carburateur bij koud weer, andere weer niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden