Tikkend geluid bij optrekken

16 apr 2019 09:33 #1 door Yke de Vries
Tikkend geluid bij optrekken werd gestart door Yke de Vries
Hoi iedereen,

Eerder geweldig geholpen op dit forum, waarvoor nog een keer bedankt.

Probleem
Vorig jaar heb ik een kleine beurt gehad waarbij is vastgesteld dat alle slijtende onderdelen nog goed in orde waren.
Helaas loop ik momenteel tegen het volgende aan met mijn Transalp 600 uit 93. Bij het optrekken, in elke versnelling, is er een tikkend geluid te horen. Het is zeg maar een geluid wat niet uit een motor hoort te komen. Volgens een vriend van mij zit dit hoogstwaarschijnlijk in de transmissie. Het geluid is niet te horen bij stationair draaien en dan gas geven.

Ik heb netjes elke 500km m'n ketting gesmeerd dus ga er van uit dat het iets anders is. Het blijft lastig een dergelijk probleem te beschrijven maar wellicht herkend iemand iets? Verder nog de vraag of een geluidsopname handig is voor een goede diagnose? Ik zou eenvoudig even m'n telefoon in een sok kunnen stoppen.

Mocht iemand hier iets slims over kunnen zeggen hoor ik het graag. Vooralsnog heb ik zelf geen idee in welke hoek ik moet zoeken.

Fijne rit met Pasen, ziet er goed uit!

Yke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2019 09:49 - 16 apr 2019 09:49 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tikkend geluid bij optrekken
beste

Dan kun je alleen maar uitkomen bij de ketting aandrijving.

je kunt dan denken aan een te strakke ketting of een stukje ketting wat meer slijtage heeft.
een geluidsopname kan helpen.

16 apr 2019 09:55 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tikkend geluid bij optrekken
Hoi Yke,
hier ga je denk ik de mist in:

Yke de Vries schreef : Ik heb netjes elke 500km m'n ketting gesmeerd dus ga er van uit dat het iets anders is.

Volgens die redenatie zou een ketting nooit verslijten, mits ik maar smeer :cheer:

Is het tikken snelheids afhanklijk?

Controleer de kettingspanning op meerdere punten langs de ketting. Het kan zijn dat de ketting ongelijk aan het slijten/rekken is en dus een strak punt heeft.
Maar ook een slappe ketting met een paar vastzittende schakels kan herrie maken.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden