Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte

23 apr 2019 17:53 #1 door Peter
Beste leden, ik ben een nieuw lid en heb sinds twee maanden een TransAlp uit 2001 (XL650V - RD10).

Mijn TransAlp is ooit verlaagd door de eerste eigenaar, ik ben derde eigenaar en heb niet kunnen achterhalen hoe ze dat precies gedaan hebben. Met mijn 1.83m en 76kg blijkt hij toch te laag te zijn voor me, ik wil graag terug naar originele hoogte.

De hoogte van het zitvlak is nu 800mm waar 843mm origineel hoort te zijn volgens fabrieksspecificaties.
Verlagen kan op verschillende manieren, verlaagd zadel, kortere U-beugel, andere dogbone, wellicht nog meer mogelijkheden?
Ik heb helaas geen originele TA in mijn kennissenkring om te vergelijken.

Mijn vragen zijn:
Hoe is mijn motor verlaagd in vergelijking met originele 650s?
Wat kan ik het beste/makkelijkste doen om mijn motor 4-5cm te verhogen?

Zie onderstaande foto's voor details, vraag me ajb als er meer gegevens missen die van belang zijn!

Super bedankt alvast, ik hoop dat we er samen uitkomen.
Groeten, Peter.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 17:59 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Maak eens een foto van die pro-link? Ik weet de afmetingen niet van de 650, maar denk het op basis van de foto's wel te kunnen zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 18:16 #3 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Hier wat foto's.
De dogbone (zoals ik dacht dat ie heette) is dus een Pro-link, bedankt.
groeten, Peter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2019 18:19 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Kan je die Pro-link ook omdraaien eigenlijk?
Dan komt hij ook hoger vanwege dat de bevestiging aan het U-profiel niet symmetrisch is.
zomaar een gedachte...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2019 19:15 - 24 apr 2019 19:18 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Die onderdelen kun je niet zondermeer omdraaien, meestal staan er merktekens op hoe het gemonteerd dient te worden.

Deze onderdelen lijken me echter origineel, maar het korte deel dat jij een lengte van 55mm geeft kan ik niet goed zien. Het zou kunnen dat deze is verwisseld, volgens het internet worden die wel los verkocht om de motor te verlagen. Denk dat je die moet verdenken.

Ik ben niet bekend met het linksysteem van de 650 en heb er dus ook geen maatvoering van helaas.

De U-beugel aan de onderzijde van de schokbreker lijkt mij ook origineel.
Dan kan de schokbreker ingekort zijn of simpelweg de spanmoer van de veer losser gedraaid.

Bij de 600 transalp en de africa twin heeft de prolink een ratio van ongeveer 1:3. Zoiets werd in een ander topic ook al genoemd.
Die ratio is variabel over de veerweg maar zal voor de 650 ook in de orde grootte liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2019 19:53 #6 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
ik denk dat er ander schokbreker onder zit

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2019 13:13 #7 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Ik had ook al het idee dat de ondedelen van de prolink origineel waren, bedankt voor de ratio's PimW, (1:3) dat is handig om te weten.

Jeroen, deze afmetingen van de schokdemper zijn van een originele TA650?

Ik ga maar eens demonteren om verder te onderzoeken.

Iemand met een originele TA650 (RD10), zou een van jullie eens willen opmeten of jullie dezefde maarvoering hebben als op mijn schets in het eerste bericht van dit topic? Dan zouden we de pro-link alvast kunnen uitsluiten,

Hartelijk bedankt allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2019 14:46 #8 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
de afmeting zijn eigenlijk van en XL 700 maar de die is gelijk aan de XL 650 en het Link systeem is ook gelijk aan de XL 650
en als de motor verlaagd door het link systeem aan te passen wordt de dogbone vervangen door een langer zie foto
hier de spec van een vervangings demper

schokdemper XL 650

Type Gas Damper YSS MZ456315TR21X
Top mount Eye
Eye Diameter 10 mm
Length 315 mm
Bottom mount Fork
Fork width 30 mm
Adjustment Rebound Preload (continuous)
Spring colour Red
Spring Characteristics 60-130-150
Damper reservoir No
Manufacturer YSS
Piston diameter 45 mm
Rod Diameter 16 mm

Type Gas Damper YSS MZ456315TR36X voor XL 700
Top mount Eye
Eye Diameter 10 mm
Length 315 mm
Bottom mount Fork
Fork width 30 mm
Adjustment Preload (continuous) Rebound
Spring colour Red
Spring Characteristics 60-140-150
Damper reservoir No
Manufacturer YSS
Piston diameter 45 mm
Rod Diameter 16 mm

de veer van de XL 700 is wat zwaarder uit gevoerd

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2019 22:24 #9 door PaulusBJ
Beantwoord door PaulusBJ in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Ik ben zelf bezig juist bezig met het verlagen van de XL 650, maar wacht op de schijnbaar moeilijk leverbare verkorte gaffel. Morgen zal ik de maten nagaan van de schets. Is ook de buddy verlaagd? Eveneens morgen zal ik het typenummer daarvan doorgeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mei 2019 17:22 - 02 mei 2019 17:23 #10 door PaulusBJ
Beantwoord door PaulusBJ in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Maten zijn bij mij ook zoals aangegeven op je schets. Mijn originele buddy (zonder Honda logo) heeft geen nummer, maar de officiële verlaagde buddy van Honda met wel het logo zoals op de foto en heeft het nummer 77200-MCB-6100 . Mijn zadelhoogte is nu 800-810 Ik ben benieuwd hoe jouw Transalp is verlaagd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2019 07:34 #11 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Bedankt voor de reacties, het wordt langzamerhand duidelijk wat er is aangepast om deze TA te verlagen.

Jeroen Emke heeft gelijk.
Ik heb de huidige schokbreker opgemeten, die is 30cm ipv 31,5cm.
De veer in de schokbreker is ook anders, 16,5cm ipv originele 19,7cm.

Er is dus een andere schokbreker gemonteerd en de buddy seat is dus niet origineel, die is ook lager dan het origineel.

Heeft iemand toevallig deze originele onderdelen liggen in de garage?

Bedankt,
Peter.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2019 16:09 #12 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
dag Peter

even vragen Rob Geelen ak robgoesdaker of Ad Mies ak Waffie ze heb beiden een XL 650 gesloopt voor onder delen

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2019 20:33 #13 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Het zadel is in ieder geval niet origineel, zelfde nummer als van PaulusBJ, zie foto.

@PaulusBJ: als jij alleen door het vervangen van je zadel al op 800 zit dan is waarschijnlijk bij mij ook alleen het zadel gewijzigd, ik zat namelijk ook op 800.
@jeroen emke: bedankt voor de suggesties.

Dus is dan de schokbreker toch origineel? Ik twijfel omdat het verschil tussen 30 (foto) en 31,5 (origineel) erg klein is maar toch heel duidelijk.

In het zijpaneel aan de linkerkant zit een opening waar je de vering kunt instellen, dit sleutelgat komt niet overeen met een systeem in de schokbreker, in mijn geval zit dit sleutelgat er dus voor niks.

Ik heb de pre-tension draaischijven wat omhoog (losser) gedraaid maar de motor lijkt wel 1cm gezakt in hoogte.
Klopt het wel dat het aanpassen ven de pre-tension de hoogte van de schokbreker beïnvloed? dan zou toch eigenlijk alleen de vering wat stugger/zachter moeten maken en geen invloed op de hoogte hebben?

Waar kan ik op de schokbreker een productnummer/typenummer vinden?

Bedankt weer.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2019 21:13 #14 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
het lijk een schokbeker van White Power die gebruikde altijd een witte veer
je kan eens infomeren bij
W.P. Suspension B.V. Malden
Sluisweg 20
6581KA
Malden
telefoonnummer 024 3287700

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mei 2019 19:57 - 07 mei 2019 19:58 #15 door PaulusBJ
Beantwoord door PaulusBJ in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Met het verstellen van de veerlengte (standaard staat deze afgesteld op 193.9mm) maak je de veer strakker of slapper.
Door de veer langer te maken wordt hij dus slapper en daardoor zal de fiets wat meer inzakken, maar ook anders reageren wat je niet wilt.
Door het gat via de rechter zijpaneel verstel je een schroef van de unit aan de schokbreker, hiermee beïnvloed je de snelheid van het in-en uitveren.
Bij mij is dus het onderste deel vervangen door een kortere gaffel.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mei 2020 22:03 #16 door Glenn
Beantwoord door Glenn in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Mocht jouw zadel inderdaad het verlaagde model zijn (77200-MCB-6100) heb ik er wel interesse aan. Voor een schappelijke prijs...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2020 09:18 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
WP suspension bestaat niet meer.
Dat is HK suspension in Tiel

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2020 15:53 #18 door Glenn
Beantwoord door Glenn in topic Verhogen van 650 (RD10) naar originele hoogte
Hoi Peter,
Voor de zekerheid onder mijn zadel gekeken , en wat blijkt , het is 77200-MCB-6100 !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden