Alpje dood?

29 apr 2019 21:54 #1 door The Headless Horseman
Alpje dood? werd gestart door The Headless Horseman
Wil ik vanmiddag naar huis, draai de contactsleutel om, zie héél even de controlelampjes aan, druk op de startknop, ik meen me te herinneren dat de startmotor een ienie mini snokje doet en daarna..... gebeurt hélemaal niets meer :(

Geen controlelampjes meer, startmotor gaat niet rond, geen licht, niks nada noppes.

Wat ik gecheckt heb:
- hoofdzekering bij het startrelais, maar ook de zekeringen bij het stuur. Ik had geen meetapperatuur bij de hand, maar visueel zijn de zekeringen in orde. Ik heb er nog een aantal gewisseld, maar geen verandering.
- de kabels zitten goed vast aan de accupolen.
- de stekkerverbindingen (de rode) vanaf het contactslot én de witte die er naast zit heb ik uit/in elkaar gehad. Zien er niet overdreven gecorrodeerd uit.
- mijn accessoire-voltmeter geeft ook nul aan.

Iemand nog een idee wat ik kan controleren?

Motortje kon ik gelukkig wel binnen stallen :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2019 22:07 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Alpje dood?
Maar doe eens een beetje stroom in de accu of meer waarschijnlijk een andere accu

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2019 22:48 - 29 apr 2019 22:49 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Alpje dood?
Ja ik denk stap 1 een multimeter erbij en een frisse accu.

Maar omdat we natuurlijk reuze beniuewd zijn, hoe zit de voltmeter vast? Direct op de accu?

Daarmee zou je al iets kunnen uitsluiten wellicht.

Ik denk accu stuk.
Als dattum niet is word het inderdaad zekeringen doormeten. Omdat alles uit is zou het bij een goede accu en goede zekeringen je contactslot moeten zijn lijkt me.
Maar ik vermoed dat gewoon je accu stuk is hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2019 07:44 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Alpje dood?
Dank voor de snelle reacties B)

De voltmeter zit via het contactslot aangesloten. Contact aan = meter aan.
Kan zo’n accu zomaar in ene stuk? Gaat dat niet langzaamaan?

Ik denk dat ik maar een Lipo accu ga bestellen, uiteindelijk wil je die tóch een keertje :cheer:
Iemand een suggestie voor het juiste type voor de netste prijs?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2019 22:40 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Alpje dood?
De collega waar ik de motor gestald heb belde me vanmiddag, hij had nog een poging gedaan....

De controlelampjes lichtten heel flauwtjes op, voltmetertje kwam nét uit de hoek en bij het beroeren van de startknop hoorde hij 1x ‘klik’, en dat was het dan....

Conclusie: niet de héle Alp is overleden B) , het is slechts de accu :)

Ik ga een verse regelen!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2019 23:42 #6 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Alpje dood?
Heb ik ook even na de winkel boodschapie doen stap op dood kon toen aan de wandel :( morgen ook 1 regelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2019 22:48 - 01 mei 2019 22:50 #7 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Alpje dood?

The Headless Horseman schreef : Dank voor de snelle reacties B)

De voltmeter zit via het contactslot aangesloten. Contact aan = meter aan.
Kan zo’n accu zomaar in ene stuk? Gaat dat niet langzaamaan?

Ik denk dat ik maar een Lipo accu ga bestellen, uiteindelijk wil je die tóch een keertje :cheer:
Iemand een suggestie voor het juiste type voor de netste prijs?


Ik meen me ooit te hebben laten vertellen dat je niet zomaar overal een LiPo accu tussen kunt drukken. Het laadcircuit moet er wel op afgestemd zijn (en toen de Alp uitgevonden werd liep de wereld nog op lood).

Eigenlijk moet een Alp gewoon een kickstarter hebben. Vet stoer. Maar schijnt een beetje weerstand te geven, zo'n V-Twin.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2019 16:52 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Alpje dood?
Vanmiddag pas tijd gevonden de Alp weer op te halen van zijn logeeradres.
Gewapend met een verse accu en wat gereedschap was het zó gepiept.

Accu er in, sleutel om, tikkie choke open, startknop in en pruttelen weer B)

Het is een Lipo accu van Landport geworden, liefst had ik een Shido genomen, het meest bekende merk, maar die was €45,- duurder, dat had ik er effe niet voor over :unsure:
Bovendien las ik ergens op het net dat beide merken uit dezelfde fabriek komen.

We gaan het zien, voorlopig doet hij het goed :)



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2019 17:05 #9 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Alpje dood?
En? Heb je gevonden of jouw Alp hiermee samenwerkt zonder gevaar op explosies enzo?

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mei 2019 20:10 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Alpje dood?
Ja hoor, werkt gewoon :)

Zo’n accu bestaat uit 4 cellen van 3,3V die in serie staan = 13,2V. Er zit een ‘balancing’ systeem in wat er voor zorg dat alle 4 de cellen gelijkmatig geladen worden.
Ze zijn gevoelig voor overbelading, méér dan 15V schijnt funest te zijn. De nieuwere Shido’s hebben daar een beveiliging voor, maar van die heb ik niet het juiste type voor de Alp kunnen vinden :(

Volgens de Landport handleiding moet het laadsysteem tussen de 14 en 15V geven.

Ik heb de laadspanning bij deze motor even gemeten:
- bij stationair geeft hij 13,2V
- bij meer toeren loopt het evenredig op
- bij 5.000 tpm zit hij rond de 14,3V

Eea kan per spanningsregelaar wat verschillen natuurlijk, maar dit is keurig.

Ik heb nog een (enigszins onnauwkeurig afleesbaar) voltmetertje in de kuip ingebouwd, dus ik kan de laadspanning continue in de gaten houden B)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden