Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994

05 mei 2019 07:34 #1 door alain
Het voorval van de voorrem bleef mij toch bezighouden, hoewel ik er niet echt last van heb en het nauwelijks waarneembaar is. Ik heb alle lagers in de voortrein eens afgelopen, en gemerkt dat er toch een kleine speling zit in de voorwiellagers. Dit moet van heel recente aard zijn, want dit is niet vastgesteld op de twee laatste inspectiebeurten, waartussen de motor geen 500km gelopen had. Het vervangen van zo een lager zal geen problemen stellen, wel het vinden van dit lager.
Ik heb de specificaties van lagers en keerringen:

6202 voor beide lagers

40x50x5 en 21x37x7 voor beide keerringen.

Is dat voldoende als specificatie om hiernaar op zoek te gaan, of heb ik preciezere gegevens nodig?


Dank,
Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 10:09 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
Dit zijn gewoon standaard lagers en keerringen die je bij elke lagerboer kunt halen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 11:58 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
Als je bij een industriele leverancier aanklopt vragen ze je misschien welke radiale spelingsklasse je wilt hebben.

Die zijn er in de smaken:
  • C2: Speling kleiner dan nominaal.
  • C0: standaard/nominale speling.
  • C3: grotere speling dan nominaal.
  • C4: grotere speling dan C3.
  • C5: grotere speling dan C4.

C3-C5 worden toegepast in snellopende toepassingen, waarbij de temperatuur hoog oploopt. Die extra speling vangt dan de uitzetting van het materiaal op en zorgt voor een juiste speling op bedrijfs temperatuur. Die lagers vind je bijvoorbeeld in een motorblok.
C2 is voor kritische toepassingen waarbij speling minimaal moet zijn.

Voor een motorfiets wiel moet je de standaard speling aanhouden, tenzij de fabrikant er C3 lagers gemonteerd heeft, maar dat is bij de Alp en Twin voor zover ik weet niet aan de orde.
Een grotere speling zou in die toepassing wrs minder lang meegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 14:27 #4 door alain
Beantwoord door alain in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
Amsterdam ? Lagerboer?

Ik ben op reis doorheen het verre Georgië.

Dank Pim, je lagerschema heeft mij al goed op weg geholpen: ik kocht deze morgen in het eerste het beste autopartswinkeltje, dat hier op zondagmorgen open is, twee dubbel gesealde lagers 6202DU van Japanse kwaliteit (NSK) voor 250 Eurocent stuk. De brave man had een schoendoos vol lagers, en het juiste zat er tussen, en dan nog wel twee stuks. Seals had ie niet. Dus in eerste instantie kan ik de bestaande misschien heel voorzichtig wegnemen en hergebruiken.

Nu nog mijn manual bestuderen, want met dat voorwiellager heb ik nog geen ervaring.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 14:32 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
@Oldie:
Je hebt gelijk. Vlot te vinden.
Denk je dat het mogelijk is zo een seal te hergebruiken als ik er geen ander vind?

Dank,
Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 16:30 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
Wanneer je de seals er mooi uitkrijgt zie ik niet in waarom je ze niet hergebruikt. Ik doe er nieuw vet achter en gaan met die banaan

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 18:46 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
Seals zijn goed her te gebruiken en zijn eenvoudig te testen of ze niet uitgelubberd zijn en niet meer afdichten.
- goed schoonmaken
- pas- / vulbus in de seal steken
- als de pas- / vulbus blijft hangen dan kan je er van uitgaan dat de seal nog bruikbaar is.

Inderdaad zoals Oldie schrijft, ruimte tussen lager en seal goed opvullen met waterbestendig vet zoals White Lithium grease.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 19:26 #8 door alain
Beantwoord door alain in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
En heeft iemand een tip om de oude lagers er vlot uit te lubberen? Kunnen die er zachtjes uit getikt worden of komt daar wat duw en trekwerk bij te pas? Ik heb slechts een beperkte hoeveelheid gereedschap bij.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 19:35 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
stevige platte schroevendraaier en een flinke hamer, moet lukken .

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2019 17:21 - 18 mei 2019 17:22 #10 door alain
Beantwoord door alain in topic Voorwiellager Transalp600 enkele schijf 1994
Lagers vervangen een tiental dagen geleden. Voorlopig geen problemen meer. Ondertussen reeds meer dan duizend kilometer gereden op alle soort wegen in Armenië.
De lagers zijn hier vlot verkrijgbaar.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden