Heb ik dat weer

05 mei 2019 22:08 #1 door Oldtimer
Heb ik dat weer werd gestart door Oldtimer
Het verhaal van Coen en zijn Transalp van 1995 :

Wat geratel, maar te ver van huis om te stoppen. Gewoon doorrijden dus, maar wel rustig aan.
Uiteindelijk plof en einde verhaal.
Je maakt het boeltje open en wat blijkt dat er van alles boven op de zuiger ligt wat er niet hoort.
Verdere inspectie volgt en ik vind een kogelvormig deeltje geklemd tussen de inlaatklep. Het lijkt op een half maantje waarmee de klepveer wordt geborgd maar dat is het niet.

Huuhhhhhh..... Waar komt dat vandaan.
Hoe krijg je het voor elkaar om een metalen deeltje boven op de zuiger te krijgen wanneer het zelfs niet door het bougie gat naar binnen kan????
Het komt terecht tussen de klep en de zetel en veroorzaakt schade aan zowel de klep als de cilinder.
Zoals op de 1e foto is te zien heeft de klepveer geen schotelring meer en is de klep ook krom.
Op foto 2 is te zien welke schade er aan de zuiger is veroorzaakt.





De oorzaak :

Een van de onderste punten van de klepgeleider is afgebroken en boven op de zuiger terecht gekomen en uiteindelijk tussen klep en zetel in geraakt.
De gevolgen zijn te raden.

Op foto 4 zie je rechts de intact gebleven geleider en links het restantje wat er nog in zat



Ook dit probleem kan dus in de galerij van bijzondere oorzaken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 22:27 - 05 mei 2019 22:29 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Heb ik dat weer
zomaar mijn gevoel :

het borgmoertje van het klep stel mechanisme is los gekomen waardoor de klep meer ruimte heeft gekregen en uiteindelijk de klep heeft geraakt en is krom geraakt
door de kromme klep is uiteindelijk de geleider gebroken.
of er iets iets meegekomen met de ademlucht van de carburateur en heeft de klep uiteindelijk geblokkeerd waardoor deze niet meer heeft kunnen sluiten
de zuiger heeft de klep uiteindelijk geraakt met de afgebroken klepgeleider als gevolg..
feit blijft dat er maar 7 openingen zijn waardoor er iets in de cilinder ruimte kan komen
1 x inlaat carb
2 x bougie
1 x uitlaat
en 3 kleppen

Is er een prijs te winnen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2019 23:14 - 05 mei 2019 23:15 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Heb ik dat weer
Ik denk ook dat het afgebroken stuk cilinderkop niet de oorzaak is geweest maar een gevolg van de klep die de zuiger geraakt heeft.

Best kans dat de boosdoener het motortje alweer verlaten heeft of ergens tussen de delen verborgen zit.
Die zegt nu niks meer natuurlijk, denkt er zo mooi vanaf te komen...

Maar ook het losraken van het klepstelmechaniek is wmb zeer plausibel.

Ik doe zo lekker interessant mee en heb er welzeker zolang over nagedacht als ik nodig had de post van Ad te lezen B) B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2019 09:49 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Heb ik dat weer
Geen prijs te winnen helaas maar voor oorzaak en gevolg zijn meerdere mogelijkheden.
Van buiten af kan er niets tussen zuiger en kleppen komen, dat was duidelijk.
Je moet het al door de carburateur proppen of via de uitlaatklep, maar de ruimtes zijn hiervoor gewoon te klein.

Aan het stukje wat gevonden is was te zien dat er al een oude breuk in het metaal zat en ook als je naar de restanten in de kop kijkt zie je dat er geen schone breuk te zien is.

Toch weer iets om na te denken, alhoewel ik met jullie beiden ook mee ga voor het losraken van het stelmoertje. Ga toch Coen eens vragen of hij die teruggevonden heeft.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden