Het verhaal van Coen en zijn Transalp van 1995 :
Wat geratel, maar te ver van huis om te stoppen. Gewoon doorrijden dus, maar wel rustig aan.
Uiteindelijk plof en einde verhaal.
Je maakt het boeltje open en wat blijkt dat er van alles boven op de zuiger ligt wat er niet hoort.
Verdere inspectie volgt en ik vind een kogelvormig deeltje geklemd tussen de inlaatklep. Het lijkt op een half maantje waarmee de klepveer wordt geborgd maar dat is het niet.
Huuhhhhhh..... Waar komt dat vandaan.
Hoe krijg je het voor elkaar om een metalen deeltje boven op de zuiger te krijgen wanneer het zelfs niet door het bougie gat naar binnen kan????
Het komt terecht tussen de klep en de zetel en veroorzaakt schade aan zowel de klep als de cilinder.
Zoals op de 1e foto is te zien heeft de klepveer geen schotelring meer en is de klep ook krom.
Op foto 2 is te zien welke schade er aan de zuiger is veroorzaakt.
De oorzaak :
Een van de onderste punten van de klepgeleider is afgebroken en boven op de zuiger terecht gekomen en uiteindelijk tussen klep en zetel in geraakt.
De gevolgen zijn te raden.
Op foto 4 zie je rechts de intact gebleven geleider en links het restantje wat er nog in zat
Ook dit probleem kan dus in de galerij van bijzondere oorzaken.