olie verbruik PD06 ?

24 mei 2019 10:17 #1 door kas
olie verbruik PD06 ? werd gestart door kas
Goedemorgen allen,

Kortgeleden heb ik een transalp pd06 aangeschaft.
nu dacht ik na de aankoop om meteen even de olie te verversen en daarbij ook een nieuw olie filtertje te nemen.
Hierna weer opgevuld met ongeveer 2,5l olie. nu bleek er na 150km al 0,5 liter olie bij te moeten. oen een lang stuk gereden naar belgie, snelweg+zandwegen.
dit was alles ongeveer 500km en er nog 1 liter bij moeten gooien. geen blauwe rook, ook niet wanneer hoge toeren maak en geen lekkages van buiten af.
van z'n hoog olie verbruik zou je toch een van de twee verwachten? hoe verliep het bij jullie na een olie verversing? en andere ideeën? heb al het een en ander gelezen hier maar z'n hoog verbruik.

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2019 11:23 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic olie verbruik PD06 ?
Kas,
Zo vanaf afstand lastig een diagnose te stellen. Het start allemaal met het verversen met de juiste hoeveelheid olie inclusief de capaciteit voor een oliefilter. Dus vullen met olie, motor even later draaien, 5 min laten staan en dan olie peilen. Bij het olie peilen altijd de dop los in het gat steken, moter vooraf recht op de wielen zetten op een horizontale ondergrond. Dus niet op de zijstandaard of middenbok.
Te snel oliepeilen nadat je gereden hebt geeft altijd een te laag peil. Pas dus op dat je er niet te veel olie ingiet want dat is ook niet goed.
Andere tips:
- check of filter lekt, heb je de O-ring voor montage ligt ingesmeerd met schone olie?
- zit de oliestop goed dicht, gebruik een nieuwe afsluitring, al je die niet hebt dan een koperen uitgloeien voordat je die opnieuw gebruikt.
- is je carterventilatie niet verstopt, mocht die verstopt zijn en het blok kan de carterdruk niet kwijt dan kan je ook olieverbruik onbewust forceren.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2019 14:31 #3 door kas
Beantwoord door kas in topic olie verbruik PD06 ?
bedankt voor de reactie!

Ja ik heb de carter opgevuld zoals je beschrijft en bij de 2,5/6 liter was hij volgens de peilstok vol.
lekt ook nergens van buitenaf ook niet de filter en de aftapplug. zojuist het carter weer afgetapt(na warm draaien) en stond nog 1,7l in dit is onder het laag niveau van mijn peilstok. ook gekeken naar de carterontluchting. hier een slang op gezet en doorheen proberen te blazen maar lijkt verstopt, zeker weten doe ik het niet want ik heb eerlijk gezegd geen idee waar dit kanaal in uitkomt, Rechtstreeks de kleppen deksel?had ook helemaal geen olie in die slang zitten of bij mijn luchtfilter, hoe is dit bij jullie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2019 15:19 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic olie verbruik PD06 ?
Vanaf afstand zou mijn advies zijn:
- walmt de motor bij gas geven of stationair draaien: Ja/ Nee, zo ja dan lijkt de motor veel olie in de verbrandingsruimte te krijgen
- hoe ziet de koelvloeistof er uit? is die donker en of met een oliewaas? Nadere diagnose laten stellen of de koppakkingen niet lek is.
- verwijder de tank en loop de onluchtingslangen na op verstopping?
- kijk ook eens in het luchtfilterhuis hoe daar de oliedampen vanuit het carter onbelemmerd binnen komen

Wat voor olie heb je trouwens gebruikt?
Bepaalde merken olie kunnen soms ineens onverwachts meer olieverbruik opleveren, Shell Helix en Castrol laten dat beeld nog wel eens zien.
Welke viscositeit heb je gebruikt?
Soort olie: mineraal / blend (mineraal/syntheet) / syntheet
Bij een oudere motor goed bedoeld ineens een syntheet gaan gebruiken kan door het oplossen van vuil bij verschillende dichtingen in eens interne/externe lekkages gaan geven.
Een blend is voldoende voor een PD06, zelfs voor de nieuwe CRF1000 Africa Twin, dus geen syntheet gebruiken.
Ik zeg hier mee niet dat je geen syntheet mag gebruiken maar bij een ouidere motor levert het soms dit soort bijkomstigheden op en feitelijk is het onnodig duur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.064 seconden