Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10

24 mei 2019 19:53 #1 door Barrelaar
Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10 werd gestart door Barrelaar
Beste Transalpers,

Sinds een tijdje heb ik een Transalp PD10. Nu bleek de accu leeg te zijn, een paar maanden geleden, die was oud, dus een nieuwe erin. Ik heb een paar tochtjes gemaakt en kon opeens niet meer starten, startmotor draaide de motor nog wat rond, maar te weing om te starten. Motor aangeduwd, naar huis, daar accu nog steeds onvoldoende om motor weer te starten. Met acculader opgeladen, Alles doet het nu weer.

Nou wil ik dit liever niet weer, dus ik heb een paar dingen gecheckt: spanning accu (volgens lampjes op de acculader 100% opgeladen) 12,98 V. Ik heb de aardekabel van de accu losgehaald en amperemeter tussen de negatieve pool van de accu en de aardekabel gehouden: geen stroom. Aardekabel lijkt ook goed vast te zitten aan het motorblok.

Als ik de motor laat draaien en de spanning op de accupolen meet, geeft hij 16,1 V aan bij 4500 toeren per minuut. Volgens mij mag dit maximaal 15,5 V zijn.

Wat is hier aan de hand? Spanningsregelaar stuk? Corrosie in de kabels? Is mijn accu nu stuk door te lang teveel spanning? Wat is handig om te doen, kabels checken? Nieuwe spanningsregelaar monteren?

Ik hoor het graag! Dank alvast.

Barrelaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2019 20:32 #2 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
16V is gewoon te veel, ik zou beginnen met de spanningsregelaar te vervangen.
Hoe ziet je accu er uit? Als het een accu is die je kan bijvullen is de kans groot dat de accu nu droog gekookt is door de te hoge laadspanning.
Aan onderhoudsvrije accu's kun je van buiten weinig zien.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 11:15 #3 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
@Grubeater: bedankt voor je antwoord! Het wordt een nieuwe spanningsregelaar denk ik. Vloeistofniveau accu is nog net boven het minimum, sommige cellen zijn veel lager dan andere, maar allemaal nog net boven minimum. Kan ik de accu nog wel gebruiken? Waarom raakt de accu eigenlijk leeg als hij met te hoge spanning laadt? Klinkt onlogisch.

Heb je nog tips voor een spanningsregelaar? Ik zie ze bij aliexpress voor een paar tientjes, er is ook een mosfetregelaar voor 110 euro. Marktplaats heeft ze tweedehandsvoor 40 euro. Wat is wijsheid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 12:03 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Waarom vind je dat onlogisch klinken?

Tijdens het laden ontstaat er in kleine mate gas, de elektrolytische vloeistof verdampt dus en daarom is een lood-zuur accu niet onderhoudsvrij.
Bij een te hoge laadspanning neemt die gasvorming toe, je dampt je accu dus leeg.
Dit kan zo extreem toenemen dat de accu openbreekt (kan zijn druk niet kwijt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 12:21 #5 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
@PimW: ik zou denken dat als de accu stuk is, dat ik hem dan ook niet met een acculader kan opladen. Als ik rij raakt de accu leeg, laadt dan blijkbaar niet voldoende op, maar als ik hem aan de acculader leg, is hij binnen een paar uur weer vol en kan ik weer rijden, het lijkt dat hij dan, als ik ga rijden, langzaam weer leegloopt. Dat komt me onlogisch voor, omdat de accu blijkbaar wel geladen wordt tijdens het rijden (weliswaar op 16 V), waarom loopt hij dan leeg tijdens het rijden? Is die 16 V dan zo hoog dat er op de een of andere manier niet meer geladen wordt door koken/gasvorming? Ik snap het niet goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 12:34 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Een accu is vaak niet zwart/wit stuk/heel. Bij overmatrige laadpsanning kan er schade optreden waardoor de accu zijn lading niet meer vasthoud.

Het verschil met een druppellader is dat deze een aantal cycli doorloopt die er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat een oude accu weer beter lading vasthoud en geladen kan worden.
Jouw motor is niet slim en biedt gewoon een laadspanning die in dit geval te hoog is.

Dus wat ik nu zou doen is de spanningsregelaar vervangen (je kunt hem ook los van de motor even doormeten zoals omschreven staat in het werkplaatshandboek) en dan kijken hoe de accu zich houdt.
Als het vleoistof niveau niet onder het minimum is geweest doet die het misschien nog.
Zorg er ook voor dat alle stekker verbindingen aan de spanningsregelaar goed schoon zijn en niet beschadigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 13:20 #7 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Ik denk dat ik maar een spaaningsregelaar bestel en misschien een nieuwe accu. Bedankt dat je zo uitgebreid antwoordt! Echt tof.

Heb je tips waar een spanningsregelaar te kopen? Is een mosfet z'n geld waard en uberhaupt geschikt? Is Aliexpress redelijke kwaliteit? Tweedehands kan ook maar misschien gaat die ook wel snel stuk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 15:52 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Wil je op zeker gaan dan is een originele het best. En dan in combinatie met een nieuwe accu. (Duurste oplossing)
Wil je gokken dan koop je een ali regelaar en vul je de accu bij met gedisteleerd water. Kijk dan wat de laadspanning is en hou de boel in de gaten.
Een 2e hands zijn slechte ervaringen mee zeker via mp. Je koopt zomaar een defecte.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 17:45 - 25 mei 2019 17:46 #9 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Een accu meten met je voltmeter geeft een indicatie over hoeveel stroom deze kan leveren. Dat staat echter volledig los van de (start)capaciteit van de accu.

Bedenk dat bij het starten van de motor je accu het zeer zwaar te verduren heeft. In feite moet jouw start motor de kracht hebben om door de compressie van je blok heen te duwen. Dus er moet heel veel vermogen naar de startmotor gaan om deze rond te laten draaien. En je startmotor zal dat vermogen dan ook volledig vragen. Als je accu dan (net) wat zwak is, dan zal je startmotor nog wel rondjes maken, maar er niet meer genoeg vermogen zijn om je bobines kracht te geven om de bougie te laten vonken.

Een defecte accu kan met je voltmeter gewoon 12,6 volt aan geven, maar toch kun je er niet mee starten omdat de capaciteit niet voldoende is. Dat merk je dus pas bij het starten zelf, als je dan je voltmeter erop houdt zal deze ver onder de 10 volt vallen tijdens de start poging. Mogelijk kun je voor je gevoel nog wel een goede accu hebben, want ik kan toch wel 15x (proberen) te starten, maar hij wil niet aan slaan......

Ik heb hier op de zaak inmiddels een meter liggen die de CCA waarde kan meten van een accu. (CCA=Cold Crank Amps).
Op de accu staat (vrijwel altijd) ook een CCA waarde genoemd. Zo zal op de YB12A-B accu een waarde van 150CCA terug te vinden moeten zijn.
Wordt deze 150 niet gehaald, dan is de accu niet meer goed (genoeg). In de zomer kun je er waarschijnlijk nog wel mee starten, maar zodra het wat kouder wordt is het vermogen van de accu te weinig om te kunnen starten. Of je zult langzaam aan merken dat je een paar start pogingen nodig hebt voordat de motor aan wil slaan.

(Misschien duik ik nog wel een keer de hele theorie in en maak maar eens een stukje voor de transalper die de theorie ook naast de praktijk legt.)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 18:31 #10 door Rinie1964
Beantwoord door Rinie1964 in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Ja kan ook een voltmeter monteren in je dashboard. Dan kan je de spanning cq accu conditie monitoren. Hoe meer de spanning daalt tijdens het starten hoe slechter de accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2019 23:41 - 26 mei 2019 00:20 #11 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Dank voor de berichten!

Ik ga een el cheapo spanningsregelaar kopen, 13 euro bij aliexpress, duur kan altijd nog.

Wat betreft accu:

Ik heb de motor gekocht, heb er paar hioderd kilometer op gereden, toen accu leeg, met rijden soms weer vol te krijgen maar later weer leeg.

Nieuwe accu (zit er nu een paar maanden in, maar vorige week weer niet starten, met acculader opgeladen en nu heb ik er alweer meerdere korte tochtjes van gemaakt, zeg tussen de 10 en 50 km.

Dus als ik hem oplaad met de acculader doet ie het een tijdje en dan als ik ga rijden begeeft hij het langzaam. Raar hoor. Misschien is de accu aan gort en wordt hij wat opgepimpt met de acculader, en kan de motor zelf hem niet opladen, hoewel 16 V dan toch wel iets zou moten doen. Ik hem hem net weer opgetopt met water, dus echt drooggekookt is hij niet.

Anyway, ik wacht de nieuwe spanningsregelaar af, koop eventueel weer een nieuwe accu en ik hou jullie op de hoogte, spanningsregelaar komt over een kleine 2 weken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 15:35 #12 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10

Barrelaar schreef : Ik ga een el cheapo spanningsregelaar kopen, 13 euro bij aliexpress


Dat zou ik dus niet doen. Ik kan me niet voorstellen dat je voor 13 euro iets fatsoenlijks koopt. Goedkoop is duurkoop.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 15:49 - 26 mei 2019 16:11 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Zou ook nog wel eens interessant zijn een originele regelaar en een paar cheapo chingchongs uit elkaar te halen en te vergelijken.

Zet em op de lijst voor als ik nog eens tijd heb :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 16:26 #14 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Er zit bij mij nu een Aliexpress spanningsregelaar op, de kapotte spanningsregelaar was ook niet origineel. Die heb ik nog liggen als je interesse hebt in een autopsie.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 17:31 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Tot nu toe nog geen negatieve berichten gehad op de alie sr. Er rijden nu 3 alpjes rond met zo'n " cheapo" waarvan 1 al meer dan 3 jaar.( zonder dat hij dat weet ) 🤫
Met een twijfelachtige accu zou ik het risico niet nemen om een dure originele er aan te wagen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 22:16 #16 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Ik heb niet echt haast, de motor rijdt nog en ik wil eerst kijken of het echt aan de spanningsregelaar ligt. Volgens mij zat er ook geen originele op.

Het ergste dat er kan gebeuren is dat de nieuwe regelaar het niet doet, dan ben ik 13 euro kwijt en twee weken wachttijd. Dat risico neem ik wel, als hij het wel doet heb ik lol. En zoals gezegd, binnen een paar dagen kan ik een dure bestellen.

De onderdelen van zo'n spanningsregelaar kosten bijna niks, wat diodes, condensatortje en koeldeel, bij elkaar nog geen euro denk ik. De Chinezen maken best goed spul is mijn ervaring.

Ik laat jullie weten hoe het gaat.

@Grubeater & Oldtimer: mooi om te horen dat ze het meestal prima doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 22:53 #17 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Bedenk wel dat een te hoge laadspanning ook je CDI's om zeep kan helpen, dat is een duurder geintje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2019 22:13 #18 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
@PimW

Dat te hoge laadstroom de CDI's kan stukmaken wist ik niet. Dank voor de tip. Ik ga weinig rijden de koende dagen denk ik, was ik sowieso al van plan. Mijn el cheapo spanningsregelaar is onderweg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 19:12 #19 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Aliexpress spanningsregelaar vandaag gemonteerd, was even vijlen: een van de gaatjes was wat slordig afgewerkt. Laadspanning ligt tussen 14,5 en 14,6 V, van stationair tot 5000 toeren. Perfect dus. Nog even zien of hij het volhoudt, maar tot nu toe is Ali mijn beste vriend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2019 22:08 #20 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Te hoge spaaning bij laden Transalp PD10
Even een update: de Ali-express spanningsregelaar zit er nu 3 maanden en ongeveer 2500 km op: geen enkel probleem mee gehad tot nu toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden