Past een XL600 tank op een XL600V?

26 mei 2019 18:05 #1 door Trigger
Past een XL600 tank op een XL600V? werd gestart door Trigger
Ik heb plannen om een tweede Transalp te bouwen, en loop tegen een (schijnbaar) koopje aan: een Acerbis Xl600 benzinetank van 20 liter.

Nu gaat dit one-off model op het frame van een XL600V gebouwd worden, gaat deze tank dan wel passen? Als ik zo even google zien de tanks van de XL600, XR600 en XL600V er duidelijk anders uit. O.a. de bevestiging aan de zadelzijde is bij een Transalp slechts één bout terwijl de XL tanks twee boutgaten vertonen.

Het gaat mij erom dat deze nieuw te bouwen Alp zo licht mogelijk word, dus een kunststof tank is gewoon een must. Bij Acerbis op de site lijken ze de XL of XLV niet te kennen...

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 18:15 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Past een XL600 tank op een XL600V?
De XL heeft een enkele framebuis toch? Dat gaat dan nooit passen om de dubbele constructie van de transalp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 18:42 - 26 mei 2019 18:49 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Past een XL600 tank op een XL600V?
Crap. Je hebt gelijk. Ik heb de foto's even goed vergeleken.

Ok, dat word lastig dan. Ik heb maar ff wat mailtjes afgevuurd naar Boano, Ruggedroads....

Als ik google mag geloven bestaat het gewoon niet. Enige kunstof optie is dan een plastic Africa Twin tank. Die zijn er wél, maar nog los van prijs moet ik dan ook nog een benzinepomp gaan regelen want die tanks zijn veel dieper.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 19:21 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Past een XL600 tank op een XL600V?
Kunt ook even kijken bij african queens. Een vaccuumpompje haal je ook zo van een sloperij, kost je ook de kop niet en aansluiten is doodeenvoudig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 19:25 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Past een XL600 tank op een XL600V?
Ja maar de queens tanks zijn zo duizend euro of meer. Dat vind ik te gortig.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 19:31 - 26 mei 2019 19:32 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Past een XL600 tank op een XL600V?
Nee klopt er is geen eenvoudige en goedkope oplossing. Je kunt wel zelf een tank maken natuurlijk en ik denk dat dat best goed te doen is.

Als je een deelbare mal trekt van de stalen tank kun je die gebruiken om een foam kern te maken. Daar drapeer je dan een glasvezel/carbon EPOXY systeem overheen.
De epoxy reageert niet met de foam dus dat kan heel mooi.

Naderhand boor je een gat voor de tankdop (acerbis maakt losse dophalzen) en giet aceton in je tank: foam lost op.

Tadaa tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 20:00 #7 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Past een XL600 tank op een XL600V?
Dat is eigenlijk best een heel goed idee :D.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 20:06 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Past een XL600 tank op een XL600V?
Ja het is net of ik er al eens over nagedacht heb :lol:

Plak je van tevoren extra materiaal tegen de tank kun je hem heel gemakkelijk groter maken ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2019 08:47 #9 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Past een XL600 tank op een XL600V?
Eerlijk gezegd zou ik wel meer aanpassingen maken. De inhoud mag meer uit de breedte komen en de voorkant een beetje lager en langer zodat je meer 'op je tank' kunt gaan zitten in de bochten. Ik zou er echt een beetje een crosser van willen maken. We gaan ook de AT brug modificatie doen en het ding word zoveel mogelijk van alle gewicht gestript. Ik heb al een kaal frame met kenteken staan waar we dit op kunnen doen, dus na het poedercoaten kunnen we gelijk gaan opbouwen en dan gaandeweg alles ontwerpen/aanpassen.

Doel is om er minimaal 30 kilo vanaf te strippen, ook een iets andere vertanding (topsnelheid niet zo belangrijk) en het blok een beetje opsoepen.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden