Laadspanning blijft te hoog na vervangen van de spanningsregelaar.

17 juni 2019 06:44 #1 door Daniel
Hoi,

Ik heb een transalp xl600v uit 1997
De laadspanning op de accu blijft te hoog. Ik heb al meerdere accu's vervangen door dit probleem.
De massa is gecheckt.en is OK. Wat kan ik doen? De dynamo vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2019 15:38 - 17 juni 2019 15:46 #2 door Moritz
Beste Daniel,

Loopt de laadspanning op tot ongeveer 18 volt bij hogere touren? Het kan zijn dat je een spanningsregelaar hebt gekocht die de goede spanning regelt d.m.v. sensordraad. Deze heeft dan een extra draadje naar de output stekker t.o.v. van de stekker waarop je hem aansluit (niet de dynamokant). dit kan je zien als je hem aansluit. Als dat het geval is, dan is de oplossing het draaidje losknippen van de stekker, verlengen en aansluiten op de pluspool van je accu of startrelais. Als het goed is moet je dan normale laadspanning krijgen (rond de 13,5 - 15 volt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2019 19:37 #3 door Waffie
misschien doe je er beter aan om te stoppen met zoeken en hulp in te roepen van iemand die fysiek iets voor je kan betekenen.
want dit gaat niet opschieten.

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2019 20:05 #4 door Daniel
Dankjewel. Ik ga het bespreken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2019 20:50 - 17 juni 2019 20:51 #5 door Barrelaar
In het Haynes werkplaatshandboek staan testjes die je kunt doen, bijvoorbeeld spanningsregelaar doormeten (eerst afkoppelen) of de dynamo doormeten, dit kan via de drie gele draden die verbonden zijn met de spanningsregelaar. Is allemaal niet moeilijk.

Heb je een tweedehands spanningsregelaar gekocht? Die kan misschien stuk zijn: doormeten dus, kan met een multimeter (voor 4 euro haal je er een bij bij de Action, die is goed genoeg voor deze metingen).

Het werkplaatshandboek is ook online wel te vinden.

Als je deze metingen doet weet je of het de dynamo is of de regelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2019 15:32 #6 door Garfield
En ook goed om te onthouden is dat spanningsregelaars (en CDI's trouwens ook) het vaak prima doen als ze koud zijn maar pas problemen geven als ze goed warm zijn. Dus als je dingen gaat meten, doe dit dan met goed warm gereden componenten.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2019 22:34 #7 door Daniel
Dank u voor dit bericht. Het probleem is opgelost helemaal top. Gr. Daniel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2019 23:49 #8 door Garfield
Wat was de oplossing ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden