Startmotor relais of accu

26 juni 2019 16:53 #1 door brings
Startmotor relais of accu werd gestart door brings
Nadat ik inmiddels 13 jaar zonder probleem gereden heb moest ik vanmorgen weg op mijn Transalp 650.
Bij het starten ratelde alleen het relais.
Met kabels aan de auto gezet, starte meteen.
10 minuten laten lopen en alles in elkaar gezet.
Motor uit, zonder start kabels, alleen geratel relais.
Vanmiddag accu gemeten, 13,6 volt.

Wat denken jullie? Is het ondanks 13,6 volt de accu of het relais of wat anders??

Bij voorbaat dank!!

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2019 17:05 #2 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Startmotor relais of accu
Mocht je een reserve accu hebben, zou ik het daar eens mee proberen te testen om alvast wat uit te sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2019 17:13 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Startmotor relais of accu
Klinkt als een dode accu. Kan komen door ouderdom of evt defecte spanningsregelaar.

Zorg dat hij weer start en meet dan de laadspanning stationair en bij ca 4500rpm. Afhankelijk van wat je dan ziet zal het de ene of andere kant opgaan gok ik.

Hoe oud is de accu überhaupt?

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2019 17:33 - 26 juni 2019 17:34 #4 door brings
Beantwoord door brings in topic Startmotor relais of accu
Dank voor jullie reacties.
De accu is net een jaar oud, maar het was wel een B merk.
De accu even onder lading gezet (een uurtje) en nu gaf hij bij proberen wel een plof.
Op de auto starte hij vanmorgen trouwens wel.

Op welke wijze moet checken of het de spanningregelaar is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2019 18:16 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Startmotor relais of accu
Meet de spanning over de accupolen bij draaiende motor.
Beneden 12 volt of boven 15.5 is de sr defect.
Bij hogere spanning blaas je de accu kapot maar ook andere electronica.
Meet ook even als je start wat de spanning doet.
Gaat hij ver beneden 12 v dan is zowieso je accu aan gort

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2019 19:07 #6 door brings
Beantwoord door brings in topic Startmotor relais of accu
Dank.
Accu nu onder lading zal het resultaat melden zodra ik de stappen doorlopen heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2019 19:46 #7 door brings
Beantwoord door brings in topic Startmotor relais of accu
Gestart en volt meter met lopende motor op + en - Geeft tussen de 16.7 en 17 volt aan.
Wil dat zeggen dat het de spanningsregelaar is??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2019 22:08 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Startmotor relais of accu
100%. Maar wss ook de accu defect. Neem het zekere en vervang beide.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2019 22:20 #9 door brings
Beantwoord door brings in topic Startmotor relais of accu
Dank je.
Dan ga ik maar op zoek naar een andere.
Als iemand die dit leest er nog een heeft liggen hoor ik het graag.

En als de klus geklaard is laat uiteraard hier weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2019 08:34 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Startmotor relais of accu
Kijk gwn even bij onze clubdealers. Waffie op forum of robgoesdakar.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2019 09:17 #11 door brings
Beantwoord door brings in topic Startmotor relais of accu
Ben al in contact met Ad.

Vanmorgen accu even gemeten, die geeft nog 7,5 volt dus ook maar vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2019 10:43 - 27 juni 2019 10:44 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Startmotor relais of accu
Kijk. Dat bedoel ik.
Clubje heh 😉
Tijd om lid te worden mss 😇

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2019 15:50 #13 door brings
Beantwoord door brings in topic Startmotor relais of accu
Beste Oldtimer,

Dank voor de suggestie. Ik ben in het verleden een aantal jaren lid geweest, voornamelijk als ondersteuning voor dit forum.
Vreemd genoeg zie ik dat mijn registratie datum ergens in 2015 is, maar ik denk eerder dat ik ergens rond 2005 lid ben geworden. Misschien heb ik ooit eens moeten herregistreren. Ik draag dit forum een warm hart toe maar mijn tijd van lidmaatschap is voorbij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2019 17:37 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Startmotor relais of accu
In 2015 is er een nieuw systeem geintroduceerd en heeft ieder een nieuw lidnummer gekregen.
Lid worden is geen plicht hoor en ook niet zo bedoeld. Wel maakt het makkelijker.
Suc6 met het oplossen van je probleem.
We horen het graag

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2019 08:35 #15 door brings
Beantwoord door brings in topic Startmotor relais of accu
Ik zou nog even wat laten horen.
Bij laden gaf mijn multimeter 17 volt aan. Via Ad een nieuwe spanningsregelaar besteld.
Na montage gaf spanningsregelaar bij lopende motor opnieuw 17 volt aan.
De batterij van multimeter vervangen en opgemeten. Spanning in 9 volt batterij was 6 volt. Opladen nu 14.5 accu 11 volt.
Accu vervangen. Probleem opgelost.
Geleerde les: Vertrouw nooit blindelings op meet gereedschap en al helemaal niet als het van jezelf is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2019 19:08 - 17 juli 2019 19:08 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Startmotor relais of accu
Heel goed punt, er word bij het laadsysteem vaak heel snel naar de spanningsregelaar gewezen.
Is gewoon niet altijd de boosdoener en soms is hij een symptoom en niet de oorzaak!

Gewoon meten en uitsluiten en geen afsnijweggetjes nemen. En dan nog eens meten :-)

Mooi dat het is opgelost!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden