Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd

04 aug 2019 10:59 - 04 aug 2019 11:00 #1 door Jef__vb
Hallo,

Ik zit momenteel in Montenegro (op doortocht naar Albanië, alleen, met mijn XL 650V). Ik had batterijproblemen, en heb gisteren even een multimeter erbij gehaald. De regulator is kapot (van 14,75 naar 1 en weer omhoog - ging alle kanten uit).

Via een campingmedewerker kan ik morgen naar Podgorica, 40 km verderop, waar motorrijdende vrienden van hem een werkplaats hebben. Hopelijk hebben zij een regulator, of kunnen zij er eentje fixen.

Als dat niet het geval is, zal ik er eentje moeten bestellen. Heeft er iemand tips voor een website die (snel) kan verzenden naar Montenegro?

Ik ga dadelijk zelf wat zoeken op internet ('k heb nu even wifi). Maar wie weet heeft er iemand een gouden tip.

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2019 11:13 #2 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd
Nog een vraagje: moet die regulator OEM Honda zijn, of kan iets anders even goed dienen (bv van een andere motor of een brommer)?

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2019 21:58 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd
hallo jef

ben eerst zeker dat je een zuivere meting hebt want dansende waarden kan ook betekenen dat er iets anders speelt,

zorg eerst voor een goede meter (batterij vol van het ding)
Meet eerst de spanning van je accu want als deze te laag is krijg je een foute meting
zorg ook dat de kabels ferm vast zitten op de accu polen
zorg dat de stekker verbinding naar de regelaar goed zit (geen corrosie)
daarna start je de motorfiets en doe het licht aan en breng je vooraf aan de meting de motor op ca 5000 RPM
plaats je meetpennen ferm op de accu polen
en lees de meting af,

een defeckte regelaar uit zich vaker in een te hoge spanning dan in te laag en te hoog is 17 volt en te laag is alles wat onder de 13 volt zit

14,5 is dus goed

en als je dan mogelijk toch een andere regelaar moet hebben is is in eerste aanleg de aansluiting de beperkte factor

je kunt die omzeilen maar d an ga je de kabelboom dusdanig aanpassen dat er iets anders op past

daarvoor kunje het schema gebruiken uit het wph van bijv hayes
meestal vind je 3 x geel 1 x groen en 1x rood en soms nog een zwarte

hiermee kun je iedere regelaar wel aan passen waar draden aan zitten

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2019 08:33 #4 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd

Waffie schreef : hallo jef

ben eerst zeker dat je een zuivere meting hebt want dansende waarden kan ook betekenen dat er iets anders speelt,

zorg eerst voor een goede meter (batterij vol van het ding)
Meet eerst de spanning van je accu want als deze te laag is krijg je een foute meting
zorg ook dat de kabels ferm vast zitten op de accu polen
zorg dat de stekker verbinding naar de regelaar goed zit (geen corrosie)
daarna start je de motorfiets en doe het licht aan en breng je vooraf aan de meting de motor op ca 5000 RPM
plaats je meetpennen ferm op de accu polen
en lees de meting af,

een defeckte regelaar uit zich vaker in een te hoge spanning dan in te laag en te hoog is 17 volt en te laag is alles wat onder de 13 volt zit

14,5 is dus goed

en als je dan mogelijk toch een andere regelaar moet hebben is is in eerste aanleg de aansluiting de beperkte factor

je kunt die omzeilen maar d an ga je de kabelboom dusdanig aanpassen dat er iets anders op past

daarvoor kunje het schema gebruiken uit het wph van bijv hayes
meestal vind je 3 x geel 1 x groen en 1x rood en soms nog een zwarte

hiermee kun je iedere regelaar wel aan passen waar draden aan zitten

succes


Fantastisch. Heel erg bedankt, Ad!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2019 15:24 #5 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd
Na 4 dagen (met hulp van behulpzame locals) nog geen oplossing. De eBayverkopers die ik contacteerde, willen niet naar Montenegro verschepen. De Honda dealer in de hoofdstak (en een andere motorwinkel) kunnen een regulator bestellen (OEM of aftermarket), maar de levering duurt 15-20 dagen.

Een local heeft aangeboden om de regulator naar een vriend van hem te sturen. Die vriend zou de regulator kunnen repareren.

Kan zoiets, een regulator repareren? Op een manier die betrouwbaar genoeg is voor de 3.000km die ik nog voor de boeg heb, doorheen de bergen?

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2019 18:44 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd
Neem eens contact op met motorcyclespareparts,cmsnl of japparts.

DHL heeft die regelaar binnen een paar dagen waar je hem ook maar hebben wilt.

Repareren kan opzich wel, die regelaar stelt eigenlijk niet veel voor maar de grootste uitdaging is de electronica blootleggen, die is ingegoten in heel harde epoxy.
Heeft die dealer helemaal geen enkele regelaar liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2019 23:37 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd
hallo jef,

kijk mogelijk ook op ebay.de
ik vind leveranciers in italie en bulgarije,
lijkt me sterk dat die niets voor je kunnen doen

iedere andere regelaaraanpassen moet echt wel kunnen maar dat is vooral ook een manier van creatief denken en dan kan taal lastig zijn

en ja reparatie is mogelijk

maar stel dat de regelaar stuk is.....
op volle accu zonder licht kun e al gauw 3 uur - 4 uur rijden
als ik iets kan doen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2019 17:04 #8 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd
Update: lokaal een andere regulator gevonden (van een andere motor), en de bedrading aangepast. Na montage even de multimeter erop: zit rond 14,5 bij 5000 rpm cf Ad's uitleg. Ook geen gedans meer bij gas geven of lossen.

Morgenochtend rij ik verder naar Albanië. Bedankt allemaal voor jullie geapprecieerde input!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 aug 2019 21:11 #9 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Regulator kapot in Montenegro - advies gevraagd
Oh wat fijn !
Veel plezier met de rest van je rit !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden