Remolie

05 okt 2009 22:28 #1 door Zijspan
Remolie werd gestart door Zijspan
Weet iemand hoeveel cc remolie er in de voorrem gaat van een TA uit 1987. Aan de kleur kan ik niet veel zien. Die ziet er bijna hetzelfde uit als de olie die er ruim 22 jaar geleden in Japan in ging.

Nu het reservoir bijna leeg is vond ik het tijd om alle vloeistof maar te vervangen. Ik heb er nu bijna 100cc doorheen laten lopen maar of al de oude vloeistof er nu uit is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 23:03 #2 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Remolie
Wij laten er altijd genoeg doorlopen, steeds even bijvullen of course, maar volgens mij gaat er al met al al gauw 200cc doorheen, misschien nog wel meer. Gelukkig is remolie niet zo duur maar wel belangrijk.
Is er in al die tijd vanaf '87 geen remolie ververst dan??? :o  ???
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, remolie is hygroscopisch, trekt dus vocht aan, daardoor gaat de remwerking ook achteruit na een aantal jaren  :(
gr. Sandra

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2009 23:46 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remolie
onder normale omstandigheden is 250 ml voldoende voor de voor en achterzijde

maar zoals al aangegeven kan wat extra spoelen geen kwaad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 02:10 #4 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Remolie
De remvloeistof in mijn achterrem is nu 8 jaar oud. Maar gaat wel binnenkort vervangen worden wanneer ik cylinders reviseer.

Remvloeistof mag wel hygroscopisch zijn maar er kan nergens vocht bijkomen. tenzij het reservoir lek is maar dat zou snel genoeg merken denk ik... ::)

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 02:12 #5 door 4Plugs
Beantwoord door 4Plugs in topic Remolie

Weet iemand hoeveel cc remolie er in de voorrem gaat van een TA uit 1987. Aan de kleur kan ik niet veel zien. Die ziet er bijna hetzelfde uit als de olie die er ruim 22 jaar geleden in Japan in ging.

Nu het reservoir bijna leeg is vond ik het tijd om alle vloeistof maar te vervangen. Ik heb er nu bijna 100cc doorheen laten lopen maar of al de oude vloeistof er nu uit is?


Hey als je reservoir bijna leeg is en je remmen lekken niet, dan zou ik toch maar eens je remblokken controleren!

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 11:02 #6 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Remolie
Idd, over het algemeen is het verschil tussen "max" en "min" in je reservoir precies de voering van je remblokken.

By the way: Gewoon "spoelen" totdat de remvloeistof weer mooi lichtgeel is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 12:32 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remolie

Idd, over het algemeen is het verschil tussen "max" en "min" in je reservoir precies de voering van je remblokken.

By the way: Gewoon "spoelen" totdat de remvloeistof weer mooi lichtgeel is.


jammer genoeg is er geen standaar kleur te geven voor remvloeistof die geen water en vuil bevat.

kleurloos, bruin, paars oramje heb ik al eens voorbij zien komen
ik denk dat het het beste is om te spreken over een heldere en schone vloeistof

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 18:31 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Remolie
Omdat ik zeker wist dat rem ''olie'' vocht opneemt en dat daardoor de remwerking achteruitgaat en remcylinders aantast(remzuigers komen niet meer goed terug, wij hebben ook auto-oldtimers en vandaar dat ik dat ''toevallig'' weet) heb ik me er even in verdiept. Komtiee:
Remolie is eigenlijk geen olie maar een rem-vloeistof. Het moet hygroscopisch zijn=verplicht zelfs!
Het water lost op in de vloeistof en is evenredig verdeeld op moleculair niveau ja ja ... ;)
Dit 'moet' omdat waterdruppels in het systeem bij hard remmen zouden kunnen gaan koken en daardoor kunnen weer gasbellen ontstaan, dat willen we natuurlijk helemaaaal niet ...:o.
Vandaar dat remvloeistof om de 2 jaar vervangen dient te worden om problemen als slechter remmen en gedoe met door vocht aangetaste wielremcylinders voor te zijn. Groetjes Sandra

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 18:47 #9 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Remolie
o, ja
Om het verhaal even compleet te maken: remvloeistof is een polyglycolether met een toevoeging van dopes om schuimvorming (gasbellen) tegen te gaan.
Het is zeer brandbaar en schijnt buiten brandstof-verlies ook de oorzaak van veel autobranden te zijn. Doeiiiii.........

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 19:19 #10 door robert
Beantwoord door robert in topic Remolie
is Google ook jouw vriend ??  :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 21:52 #11 door Zijspan
Beantwoord door Zijspan in topic Remolie
In de jaren dat ik op de transalp rij, nu ruim 20 jaar is de remolie echt niet vervangen. Heel misschien in de eerste 2 jaar maar dat betwijfel ik. Ik denk dat het komt omdat ik niet veel rem. De remblokjes zijn in de 160.000 km ook pas 1 keer vervangen. Misschien 2 keer maar dan was de eerste keer heel lang geleden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2009 22:26 #12 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Remolie
Google is inderdaad mijn vriend, hij weet alles! nou jaa ''bijna'' alles: maar niet van Zijspan dietochwelheelveelgelukheeftdoortotnutoeprobleemloosmetzijnalpdoor'tlevengaan. Goeienavend

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2009 08:52 #13 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Remolie
Zijspan: remmen zijn toch best wel het belangrijkste systeem op je motorfiets, ik vind het een beetje vreemd dat jij dan met zo'n gerust hart zijn onderhoud maar achterwege laat? remvloeistof slijt niet alleen door veel en hard remmen, maar ook door zijn leeftijd hé.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden