Olieverbruik

15 aug 2019 09:40 #1 door Hans
Olieverbruik werd gestart door Hans
Hallo,
Heb een oude transalp gekocht voor de hobby. Transalp was ooit in 88 mijn fiets en toen 5 jaar met veel plezier op gereden.
Deze nu gekocht als 2e fiets voor mooie prijs. Ziet er technisch goed uit, compleet en kappen zonder schade. Ik wil m weer helemaal fris maken. Historie van de motor ken ik niet. Er staat 66k op de teller maar weet niet wat dat waard is.
Nu even de volgende vraag over olieverbruik (is hier al vaak voorbij gekomen, maar toch...).

Motor blijkt extreem hoog olie verbruik te hebben. Bijvullen na 100 km al nodig. Stinkt ook als je erachter rijdt. En rookpluim bij starten.
Eerste analyse:
Alleen van de achter cilinder zijn de bougies beiden moddervet. Voor cilinder zijn ze mooi grijs.
Compressie gemeten. Beiden cilinders net geen 9 bar
Carbs verwijderd, door de inlaat gezien lijken beiden inlaatklepstelen mooi droog, zowel voor als achter cilinder. Geen verschil te zien. Klepsteel uitlaat is niet de zien door de knik (USB endoscoop besteld). Lijkt mij dat klepsteeldichtingen ok zijn naar mijn mening.
Compressie vind ik laag maar wel precies gelijk dus wat maakt het verschil tussen voor en achter?
Blok is er inmiddels uit (gehele motor gestript want van de winter opknappen).
Mag wel wat geld kosten maar moet een ruilblok ook weer niet overstijgen.
Iemand goede tip(s)
Thanks, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2019 15:28 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Olieverbruik
Compressie valt wel wat laag uit. Volgens boekje 11 - 13 bar....
Meet ook eens met een beetje op de cilinder. Als dat een duidelijk verschil maakt, dan is dat een overduidelijke indicatie dat de olie lekkage via de zuigerveren/wand naar buiten komt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 aug 2019 19:16 #3 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Olieverbruik
Gewoon een zilverkleurige ta600 blok kopen: die zijn veel beter dan de oude zwarte olieboten.
Past 1 op 1, wel de opnemer overzetten aan de kant van de koppeling. Is easy.
(Afh van aantal cdi's...).

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 aug 2019 20:08 #4 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Olieverbruik
Het gaat om een zilver blok.
Inmiddels cilinderkop achterste cilinder er af en kleppen gedemonteerd
Inlaatkleppen zien er op het oog prima uit. klepseals zijn ook niet echt hard of stuk.
Uitlaatklep heeft wel aardig wat aanslag en de zitting is ook niet echt schoon.
Kan hiermee nog steeds niet het hoge olie verbruik verklaren van de achterste cilinder. Naar mijn weten is olie verbruik meestal langs inlaatkleppen omdat je daar onderdruk hebt.
Ik zou een natte inlaatpoort verwacht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2019 00:52 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Olieverbruik
Weet niet hoe je beoordeeld dat de klepseals nog goed zijn maar ik zou daarmee eens beginnen
.zoals vermeld gooi eens wat olie op de cilinders en meet dan de compressie nog eens.
Is die nagenoeg gelijk aan zonder olie ga er dan maar vanuit dat je het oplost met nw klepseals.
Klepjes ff schuren en goed afstellen en voila

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2019 11:11 #6 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Olieverbruik

Oldtimer schreef : Weet niet hoe je beoordeeld dat de klepseals nog goed zijn maar ik zou daarmee eens beginnen
.zoals vermeld gooi eens wat olie op de cilinders en meet dan de compressie nog eens.


Zoals Hans schreef is de cilinderkop al gedemonteerd en dan valt er weinig compressie te meten :)

Als ik dit verhaal lees dan zou ik zowel klepseals als de zuigerveren vervangen. En vergeet niet de cilinderwand te controleren op voldoende hoonsporen.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2019 19:40 #7 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Olieverbruik
Ik heb wel vaker een blok uit elkaar gehad en ik had bv verharde klepseals verwacht of een scheurtje.
Maar ik vervang ze sowieso en ze zitten ook in de pakkingset. Cilinder nog mooi ruiten hoonpatroon. Zuiger ook binnen tollerantie.
Zuigerveren in cilinder gemeten en 0.4mm. Die ga ik ook vervangen. Iemand een adres met goede prijs?
Al met al had ik gehoopt een reden te vinden waarom achtercilinder (bougies) zo nat was vergeleken met voorcilinder en dus met name de achtercilinder voor hoog olie verbruik zorgde.
Maar goed, gaan mooi verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2019 20:07 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Olieverbruik
Even een rare vraag: zijn de achterste bougies vet van de olie of brandstof ?
Bij mijn Alp waren de bougies van de achterste cilinder ook lekker zwart maar dat bleek uiteindelijk te komen door 1) een lek membraan in de benzinekraan waardoor er via de vacuumslang veel te veel brandstof naar de achterste cilinder ging en toen dat opgelost was bleek dat 2) de cdi voor de achterste cilinder ook niet lekker was.
Just a thought ...

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 aug 2019 09:16 #9 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Olieverbruik
Dank voor de tip. Zal daar ook naar kijken maar was iig wel olie. Zeker gezien het verbruik en zo rook het ook.
Misschien wel een combi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2020 20:26 #10 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Olieverbruik
Een kleine update. We zijn een aantal maanden verder en de Alp rijdt weer.
Deze winter is de fiets compleet gestript, alles schoongemaakt, gestraald, geprimerd, gespoten en veel vernieuwd.
Het blok ook onder handen genomen. Nieuwe zuigerveren, klepseals, pakkingen etc.
Ook bleek van de achterste carb de choke plunjer te blijven hangen door een verroeste binnen kabel. Dit verklaarde dus ook de natte bougies.
Even spannend maar het was starten en lopen, even wat ploffen en gepruttel maar al snel een mooie loop. De eerste 100 kilometer zitten erop en wat rijdt een Transalp toch leuk. Rustig toeren en blok loopt weer prachtig, geen rook, geen pluimpjes. Ik zou haast zeggen als nieuw.
Het liefst nu nog wat klein spuitwerk doen aan voor- en achterspatbord maar dat is alleen voor wat licht kraswerk.

En om het helemaal goed te krijgen zou ik het liefst 1 sleutel willen voor contact, tank en helmslotje. Heb er nu 2 voor contact en tank. Helmslot sleutel ontbreekt. Heb wel eens slootjes uit elkaar gehaald en pinnetjes verplaats om sloten gelijk te krijgen (eventueel met pinnetje minder). Bij helmslot is dit niet mogelijk omdat cilinder er zonder sleutel niet uit kan. Nog tips?

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2020 07:17 #11 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Olieverbruik
de plaatjes /pinnetjes als ze nog uitsteken met de sleutel in de losse houder zijn langs een slijpsteen in te korten tot de houder
zodat de plaatjes weer aansluiten op het profiel van de sleutel en mooi vlak vallen tov de houder en niet meer uitsteken/geblokkerd worden door de groef / gleuf van de cilinder
wel dan ff de bramen op de plaatjes ff weg schrapen (met een stanley mesje) zo dat het plaatje weer vrij op en neer kan schuiven

hoe je het helm slotje vrij kan krijgen weet ik niet ,soms lukt het om met je nog aanwezige sleutel de boel rechts om wat onder druk te houden en wat op en neer te raggen/schuiven met die sleutel en dan positie zoeken/hopen dat je de plaatjes glad op lijn krijgt om het slot vrij te draaien
(slot moet dan wel enig sinds oxidatie vrij zijn van binnen ,wat kruipolie kan vaak in je voordeel werken)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2020 09:23 #12 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Olieverbruik
Ik heb eventueel een compleet setje. Tankdop, contact en helmslot met 2 sleutels.
Bij interesse stuur maar pm.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden