Voorwiel loopt aan bij rechter remklauw XL600V

24 aug 2019 19:20 #1 door Eivogel1985
Voorwiel loopt aan bij rechter remklauw XL600V werd gestart door Eivogel1985
Beste,

Heb een alp-vriendin van ons geholpen met een nieuw balhoofdlager, maar bij het wegrijden merkte ik een vreemd geluid op. Haar kwam dit geluid niet geheel onbekend voor, het voorwiel liep aan. Bij het draaien in de vrije lucht enorm veel moeite om wiel rond te krijgen. Rechter remklauw blijkt aan te lopen, de schijf loopt aan op de buitenzijde, aan de binnenkant 5mm speling. Aan de linkerzijde loopt de schijf mooi door het midden van de klauw.

Mijn ideeen zijn:

- afstandsbus/ring as mist
- kromme voorpoot

Om het een uit te sluiten, kunnen jullie bevestigen dat de voorste steekas samenstelling van links naar rechts uit de volgende onderdelen bestaat

- as, voorpoot, km teller opnemer, km teller aandrijving, wiellager, wiel naaf, wiellager, afstandsbus, voorpoot

Of andere ideeen?
Het betreft een XL600V uit 1998

Bij voorbaat dank! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2019 19:28 - 24 aug 2019 19:31 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorwiel loopt aan bij rechter remklauw XL600V
Even een plaatje erbij:



Nu moet je even bij jezelf nagaan, liep de rem al aan voor je begon met sleutelen? Zo nee dan heb je het wrs niet goed terug in elkaar gezet, hoewel een kromme vork nogsteeds wel zou kunnen.

Zitten de remblokken goed in de klauw en loopt de klauw netjes over de pennen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2019 22:08 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorwiel loopt aan bij rechter remklauw XL600V
de rechter voorpoot zit op de as geklemd, mogelijk staat deze te ver naar binnen (zit vast met de klem en de 4 boutjes/moertjes
en de enige andere opties
De glijbus kan niet vrij bewegen in de remklauw(vastgeroest) met als direct gevolg vaak ook een Re kromme schijf
of de remblokken zitten niet juist en is het shimmetjes nu krom

gewoon alles nalopen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2019 22:42 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Voorwiel loopt aan bij rechter remklauw XL600V
Hoe lang geleden is die klauw überhaupt uit elkaar geweest? Misschien zijn de remcilinders ook aan een opfrisbeurt toe..

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2019 23:46 #5 door Eivogel1985
Beantwoord door Eivogel1985 in topic Voorwiel loopt aan bij rechter remklauw XL600V
Allen,

Exploded view had ik ook al, daarom kon ik het probleem niet goed plaatsen.
Denk dat de poot idd krom is, stond te ver naar binnen. nu opnieuw gemonteerd en nu wel spelingsvrij. Al houdt het nog steeds niet over, 2 mm speling tov andere kant 4 a 5 mm. Loopt nu niet meer aan, geloof wel dat deze klauwen serieus aan een opfrisbeurt toe zijn. Tzt zal ik haar daar bij helpen, jullie bedankt voor de tips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 aug 2019 00:07 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorwiel loopt aan bij rechter remklauw XL600V
Poot gat niet zomaar krom hoor, als je de klem vastzet kun je een rechte poot ook tever naar binnen drukken als je niet goed oplet.

De remklauwen moeten gewoon kunnen schuiven over de pennen, dus als jij een keer geremd hebt dan liggen de remblokken aan beide kanten netaan vrij maar zeker niet met millimeters speling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.431 seconden