honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.

31 aug 2019 14:04 #1 door Ivo
Beste Mede-transalpers

Sinds een poos loopt mijn motor (transalp 600 1995, 65000km) soms op 1 cilinder. Met de tijd worden deze periodes steeds langer. Ik heb nu net een testritje in Maastricht gemaakt na een maand of 2 niet te hebben gereden en de motor reed de eerste +- 7 km op 1 cilinder (soms voor een enkel moment op 2) en tweede +- 7 km constant op 2 clinders, zoals het hoort. Hij is toen goed blijven rijden. Afgelopen paar keer reed de motor alleen op 1 clinder.

De toerenteller werkt gewoon, echter twee jaar geleden liep mijn motor ook een tijdje, op zeer sporadische momenten, op 1 clinder, maar dan deed ook de toerenteller het niet, volgens mij deed toen een andere cilinder het niet.

Dit rijdt niet fijn en is wat gevaarlijk. Ik kan niet de snelweg op bijv want de motor kan zomaar weer op 1 cilinder overschakelen en valt dan flink terug in sneheid.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen en kan iemand mij daarmee helpen indien dit een complexe operatie blijkt te zijn?

Vriendelijke groet,
Ivo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 14:18 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Wissel je cdi's eens om, denk dat je het daar moet zoeken. Als de toerenteller het dan niet doet kloot dat wel. Gebruik de zoekfunctie anders even, voldoende over geschreven

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 15:21 #3 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Bedankt voor de reactie. Ik heb even het zadel verwijderd (zie foto). Wat is nu het CDI? Wat moet ik omwisselen? En wat weet ik dan als momenteel beide cilinders het weer prima doen?


Vriendelijke groet,
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 15:49 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Die 2 kastjes direct onder je zadel.
Gewoon even omwisselen en wachten tot het probleem zich weer voor doet.
Als dan de toerenteller wel uit valt, dan is 1 van beiden stuk.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 16:27 - 31 aug 2019 16:29 #5 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Als ik eerder al had dat de cilinder + tourenteller uitviel, dat lijkt het er dus op dat 1 cdi kapot aan het gaan is. Als nu een cilinder uitvalt en niet de toerenteller, dan lijkt het er dus op dat ook de ander CDI kapot aan het gaan is.

Is het dan niet beter om ze beide te vervangen?

Zelfs als nu blijkt dat met de CDI's omgedraaid de toerenteller het nu opeens ook niet doet als 1 cilinder uitvalt, dan kan het alsnog zo zijn dat de andere CDI ook aan vervanging toe is, ergo 2 nieuwe CDI's zijn nodig.

Klopt dit?
En is dat dan een kwestie van simpelweg die 2 kastjes vervangen onder het zadel? Heeft Iemand nog een tip voor een goedekope CDI die het goed doet?

Vriendelijke groet,
Ivo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 16:40 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Je zou kunnen kiezen voor ignitech. Ben je van het hele probleem af en je motor loopt beter en zuiniger.
Zoek maar eens op dit forum op ignitech

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 16:49 - 31 aug 2019 16:50 #7 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Bij Roukema verkopen ze replica CDI's voor 69 euro per stuk, daar ga ik denk ik maar voor. Ignitech begrijp ik niet helemaal.

Hartelijk dank allen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 17:01 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Jammer joh. Ignitech is plug and play.
Heel simpel gewoon stekkers er aansteken

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 17:08 #9 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Welke zou ik dan precies moeten hebben, ik kan er meerdere vinden? Is er een verkoper daarvan in NL?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 17:21 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
DCCDIP2 met een verloopstekker voor de XLV.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2019 20:50 - 31 aug 2019 20:51 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Is voor een xl600v gewoon standaard te leveren. Zoek gewoon op het www naar ignitech. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
In nederland zit ook een dealer.
PST TUNING. Weet daar alles van en kun je ook bestellen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2019 20:11 #12 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Inmiddels de nieuwe CDI's geinstaleerd. Motor liep als een zonnetje, ongeveer tot de belgische grens (zon 8 km rijden ) en daarna stopte 1 cilinder en de toerenteller ermee. Een paar minuten later de andere cilinder. De motor doet niets als je op de start knop drukt. Aanrennen lukt ook niet. Er is wel stroom, lampen e.d. doen het gewoon.

Iemand een idee wat er nu aan de hand is? Het CDI is nieuw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2019 20:24 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
heb je wel eens gekeken hoeveel stroom je hebt, misschien is je spannings regelaar wel kapot, daar kunnen cdi's niet goed tegen. Of is het toch gewoon goedkoop is duurkoop met je nieuwe cdi's

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2019 20:35 #14 door Ivo
Beantwoord door Ivo in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
De spanningsregelaar en dynamo is vorig jaar al vervangen. De nieuwe cdi's lijken mij niet het probleem want met de oude CDS doet die ook niets meer,, dat heb ik al geprobeerd, terwijl voorheen ten minste altijd één cilinder het deed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2019 20:48 #15 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Dat het vorig jaar vervangen is is geen garantie voor een goede werking. Je oude cdi's kunnen kapot zijn door je spanningsregelaar en je nieuwe nu ook weer

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2019 20:50 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
en massa draden ook een checken

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2019 20:58 #17 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic honda transalp 600 V ÉÉN/Twee cilinder.
Alles wat hierboven staat klopt.
Die CDI's moeten ook pulsjes krijgen, het zou ook nog kunnen dat daar iets mee is.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden