cdi kapot?

14 sept 2019 12:10 #1 door downunder
cdi kapot? werd gestart door downunder
Vandeweek stilgestaan met de transalp 600 (1994). De motor had weinig vermogen en sloeg steeds af, en de toerenteller werkte niet. Cdi stuk leek me. Om niet meteen de pechhulp te bellen heb ik de cdi's omgewisseld. De toerenteller deed het weer en vermogen was terug, ik kon lekker doorrijden.

Nou ben ik voornemens die ignitech te kopen. Voor zo'n 200 euro heb je hem compleet thuis en dat lijkt me geen gekke prijs voor de vervanging van 2 cdi's.

Maar klopt het dat 1 van de 2 bij mij stuk is? Ik had dan nl verwacht dat omwisselen dan ook geen nut zou hebben? Hoe zit dat nou precies?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2019 14:32 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic cdi kapot?
Het uitvallen van de toerenteller is een symptoom van een kapotte CDI. Door te wisselen stel je vast dat de storing niet ná de CDI zit.

Dus je kunt wel vrij zeker zijn dat je ene CDI stuk is.

Dat je motor het vervolgens weer doet is niet heel vreemd. Een CDI is een complex eelctronisch apparaatje, ergens zal een verbinding verbroken zijn of een component stukkend.
Listige hiervan is dat als je de stekkers in/uit plugt je dat verbroken contactje weer kunt sluiten en een component temperatuursafhankelijk kan storen.

Je moet die CDI dus zien als een mechaniek opzich waarin weer ergens een onderdeeltje niet goed functioneerd.

Nu gaan CDI's stuk door:
ouderdom (doe je niks aan, kwestie van vervangen),
bij de oudere transalpen zaten de CDI's met de stekkers omhoog gemonteerd en zou het zadel wat druk op de connectors uitoefenen waardoor deze in de CDI contacten braken (tot'94, oplossing is een ander montagerubber monteren en CDI vervangen).
Te hoge laadspanning, omdat de regelaar stuk is.

Dat rijtje moet je even nalopen voor je een nieuwe CDI monteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2019 14:54 #3 door downunder
Beantwoord door downunder in topic cdi kapot?
ha Pim,

dan wordt het inderdaad tijd voor nieuwe cdi's. Slechts 1 vervangen die waarschijnlijk net zo oud is als de kapotte voelt dan ook niet als een oplossing. Het zou me niet verbazen als dit nog de originele cdi's zijn, tenzij de vorige eigenaar/eigenaren als eens de cdi's hebben vervangen, Ik heb de motor nu een aantal jaar, heb ze nooit vervangen, maar ben zeker niet de eerste eigenaar. De history is me verder ook niet bekend eigenlijk.

de cdi's zitten nog in de 'verkeerde' ophangrubbers, maar daaruit heb ik de bodem gesneden waardoor ze nog een cm naar onderen kunnen zakken. Verder rij ik met een AT zadel, weet 100% zeker dat het zadel niet op de cdi's heeft gedrukt, daarvoor is simpelweg teveel ruimte daar.

laadspanning kan ik zien op het metertje op het dashboard, die zit meestal tussen 12 en 14 (accu is motobatt en heeft me sinds de installatie 2jr geleden nooit meer laten staan).

zal de ignitech bestellen, die doet het goed als ik de reacties daarover lees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2019 14:57 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic cdi kapot?
Ja die Ignitech is prima, heb imitatie CDIs gehad maar die gingen ook weer vrij snel stuk.

Nu zit de Ignitech er al bijna 100.000km in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2019 14:59 #5 door downunder
Beantwoord door downunder in topic cdi kapot?
kijk, dat hoor ik dan graag :). Het duurt wel even voordat ik zoveel km heb gemaakt, dus dan kan ik even vooruit :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden