een bekend? hobbeltje bij 60km/u

28 okt 2019 17:16 #1 door alain
een bekend? hobbeltje bij 60km/u werd gestart door alain
Ik las onlangs dat de Transalp van Timy soms ook een hobbeltje vertoont aan 60km/u.

Ik heb dat ook al enkele keren opgemerkt, maar kan het niet reproduceren. Plots is het er, en even later is het er niet meer. Ik wijt het aan een welbepaald soort oneffenheden van het wegdek waar de slappe voorvorkvering dan over gaat beginnen hobbelen aan een welbepaald ritme.
Inderdaad, het doet zich altijd voor rond de 60/u en verdwijnt bij trager of sneller rijden.

Heeft iemand daar een verklaring voor?

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2019 19:27 #2 door L Coudert
Beantwoord door L Coudert in topic een bekend? hobbeltje bij 60km/u
Dit is een bekend probleem ook voor de CRF1000. Het kan aan verschillende dingen liggen, men is het nog niet geheel over eens. Het kan liggen aan de band die niet goed op de velg zit, of een onderbemeten voorvork, eventueel zelfs een onbalans in het voorwiel. Met een andere demping van de vork of een smering van de voorvork afdichting kan je het verminderen.
Met vriendelijke groeten L Coudert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2019 19:51 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic een bekend? hobbeltje bij 60km/u
Er is inderdaad al veel over geschreven. Hoewel geen ramp kan het wel irritant zijn.
Ik vermoed dat het iets met het wiel is. Band zit er goed om, balhoofd is goed, vering is progressief en ververst (ow.. moet nog in de advertentie :P). Kortom alle andere zaken zijn uitgesloten.
Weet even niet waar je in het westen van NL een wiel zou kunnen laten richten. Maar mocht jij in de buurt van Haan Wheels wonen is dat wel een goede optie om te overwegen!

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2019 09:09 - 29 okt 2019 09:09 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic een bekend? hobbeltje bij 60km/u
Als het ontstaat na de bandenwissel, kun je er donder op zeggen dat de band niet goed in de velg zit. Soms is het echt minimaal, en nauwelijks waarneembaar, maar ook ik heb het hier een paar keer aan de hand gehad dat de band er toch niet lekker in lag.

Inmiddels heb ik hier (stilzwijgend) al een paar keer, met succes, een slag(je) uit een gespaakt wiel gehaald !! Probleem bij de oude transalp wielen is het wel of niet gangbaar zijn van de spaak nippels....
Maar laatste was een KTM uit 2018 die na een flinke offroad rit toch een slag in het wiel bleek te hebben gekregen. Dat kwam pas aan het licht na een banden wissel !!!

Als het 'af en toe' op treedt, dan zou het potentieel ook wel eens kunnen liggen aan de stand van de wielen ten opzichte van elkaar. Al zou ik dan verwachten dat het na een kort stukje weer weg is.

Tevens zou ik aandrijving niet uitsluiten !! Als je continue snelheid rijdt, dan is er geen (grote) trekkracht aan het achterwiel. Een (iets) versleten, of slap hangende ketting of een dood punt in de ketting, of versleten transmissie dempers kunnen dan een vreemd gevoel aan de voorkant tot gevolg hebben, zeker met een wat slappe(re) vering aan de voorkant.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2019 17:00 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic een bekend? hobbeltje bij 60km/u
Het wiel is niet uitgebalanceerd. Er zit geen slag in en geen speling op de rollagers.
Ik heb de band ondertussen eens volledig losgelegd, ingesmeerd met zeep en weer onder druk gezet. Ik heb het tot nu toe niet meer gevoeld, maar dat wil niets zeggen. Ik heb het in de afgelopen dertigduizend kilometer (deze zomer) ook slechts enkele keren gevoeld.
Het heeft zeker ook met de vering te maken, want de vork gaat dan ritmisch op en neer. Ik vermoed dat het wel eens zou kunnen verdwijnen met strakkere veren of misschien zelfs met progressieve veren.

Ik ga er echter verder niets aan doen omdat het zelden stoort en de motor verder probleemloos rijdt; Ik rijd meestal sneller of trager dan 60/u.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.078 seconden